Citat:
Hon försökte ta sig ur greppet och hade panik. Han borde rimligtvis ha märkt detta. Och enligt vad som framkommer i domen verkade hon inte intresserad av att ha sex med honom.
"Till slut fick han av hennes byxor helt. Hon tyckte det var obehagligt eftersom de inte pratat så mycket. Hon hade bara trosor på sig. Han tog tag i hennes armar med en hand och förde upp hennes armar över hennes huvud. Han hade tagit av sig sina kläder under tiden och hade bara tröja på sig. Hon är osäker på hur han hade den hand som inte höll i hennes armar. Hon kände hans könsorgan. Han försökte stoppa in sin snopp i henne när hon hade trosorna på. När det inte gick så drog han ned hennes trosor till knäna. Han stoppade in sitt könsorgan i henne och det gjorde jätteont eftersom hon inte alls var våt. Hon är mer torr än andra eftersom hon äter medicin som ger torra slemhinnor. Hon började skaka och fick panik. Han stötte in och ut flera gånger. Det hela tog kanske sju minuter. Hon försökte komma loss med armarna och vred sig. Hon gillar inte att vara fast och fick en panik attack. Hon blev jätterädd och skakade av panik"
"Till slut fick han av hennes byxor helt. Hon tyckte det var obehagligt eftersom de inte pratat så mycket. Hon hade bara trosor på sig. Han tog tag i hennes armar med en hand och förde upp hennes armar över hennes huvud. Han hade tagit av sig sina kläder under tiden och hade bara tröja på sig. Hon är osäker på hur han hade den hand som inte höll i hennes armar. Hon kände hans könsorgan. Han försökte stoppa in sin snopp i henne när hon hade trosorna på. När det inte gick så drog han ned hennes trosor till knäna. Han stoppade in sitt könsorgan i henne och det gjorde jätteont eftersom hon inte alls var våt. Hon är mer torr än andra eftersom hon äter medicin som ger torra slemhinnor. Hon började skaka och fick panik. Han stötte in och ut flera gånger. Det hela tog kanske sju minuter. Hon försökte komma loss med armarna och vred sig. Hon gillar inte att vara fast och fick en panik attack. Hon blev jätterädd och skakade av panik"
Jag har redan bemött det där i mitt första inlägg i tråden som du kan läsa här:
(FB) Karlstad: 18-åring dömd till mer än tre års fängelse för våldtäkt
Men eftersom det var ganska långt så summerar jag just den punkten här:
BO beskriver även tidigare sexuella erfarenheter, som skedde under samtycke och på hennes initiativ på exakt samma sätt - att det kändes "obehagligt". Det är alltså inget konstigt i sig att BO använder samma ord igen, hon är kanske inte redo för att ha sex (trots att hon är 15 år, och vill ha sex).
Så den enda skillnaden i fallet som kallas "våldtäkt" och det tidigare fall är alltså att hon tidigare bett honom sluta när hon tycker det är obehagligt, varpå han slutat direkt. Nu lät hon honom hålla på.
Varför tror du att hon lät honom hålla på denna gången fastän det var obehagligt?
Som sagt, en teori kan vara att hon ställde upp på sex för att hon ville att han skulle tycka om henne mer (det är inte jätteovanligt att vissa tjejer gör detta).
Sen när det visade sig att sexet inte alls fick den effekten hon var ute efter, när hon blev dissad för ett snabbmatsmål på Burger King, då blev hon extremt besviken.
Men en extrem besvikelse är inte detsamma som våldtäkt!
Hon säger själv att hon blev ledsen först efter att sexet var slut och han skulle lämna henne för Burger King!
Det du sen fetat i citatet är exakt det jag precis skrivit ett inlägg om. Hon påstår inte att hon har något problem med sexet i sig utan hon fick panik därför att han höll ett grepp om hennes armar som hon inte gillade.
Hur ska han veta att hon har panik om hon inte talar om det?
Han såg inte hennes ansikte eftersom han tog henne bakifrån, och att hon skakar - det är rätt vanligt att folk gör det under sex. Sen vet vi inte vad hon gjorde med sina händer/armar som skulle vara tecken på att hon inte vill bli fasthållen... Det finns heller ingen chans för oss att veta detta.
Det tingsrätten borde tagit fasta på är att hon gett samtycke till sexet men inte fasthållningen, vilket inte är en våldtäkt i sig.
Vi har ju svart på vitt i domen att han alltid slutat tidigare när hon bett honom sluta. Det tycker jag bevisar att GM respekterar gränser bara han vet om dem, och i det här fallet har hon inte ens sagt "nej", "stopp" eller "sluta" utan hon låter honom hålla på. Att hon sen ligger och skakar - hur ska han veta vad det betyder när han inte ens ser hennes ansikte? Vet vi ens hur mycket hon skakar? Vi talar om en upplevelse som inte direkt kan kvantifieras.
Jag upprepar mig: dålig kommunikation eller att man inte är lyhörd är inte våldtäkt.
Att man ångrar sig efteråt därför att sexet inte gav det resultat i livet man hoppats på är inte heller våldtäkt.
Sen har du inte bemött huvudargumentet jag framförde - att fasthållningen av armar var det hon motsatte sig men inte sexet i sig.
Det står hur tydligt som helst i domen:
Såhär säger t ex BO själv när Tingsrätten summerar det:
Citat:
Det är inget tal om att hon motsatte sig sexet i sig, det är bara armarna hon inte gillade att han höll i.
"Sekretess har konsekvent under hela utredningen, utan att tveka berättat om hur Birk höll i hennes armar."
Ta bort sexet, och isolera handlingen - anser du att en fasthållning av armar är våldtäkt?
Såhär säger tingsrätten:
Citat:
"[u]B*rk har lämnat en närmast identiskt berättelse som Sekretess utom i den avörande delen om att han med tvång höll i Sekretess. Han har uppgett att hon hade samlag frivilligt och att han inte alls höll i henne.
Han har inte kunnat lämna någon rimlig förklaring till varför Sekretess var så ledsen i larmsamtalet, att hon hade skador på armarna och att hon påstår att han höll i henne. Tingsrätten anser att B*rk inte är trovärdig när det kommer till det avgörande momentet i sin berättelse. Hans berättelse förtar inte åklagarens övriga bevisning. Det är därmed styrkt att Sekretess inte deltagit frivilligt i samlaget. B*rk ska därför dömas för våldtäkt i enlighet med åklagarens gärningsbeskrivning.
Han har inte kunnat lämna någon rimlig förklaring till varför Sekretess var så ledsen i larmsamtalet, att hon hade skador på armarna och att hon påstår att han höll i henne. Tingsrätten anser att B*rk inte är trovärdig när det kommer till det avgörande momentet i sin berättelse. Hans berättelse förtar inte åklagarens övriga bevisning. Det är därmed styrkt att Sekretess inte deltagit frivilligt i samlaget. B*rk ska därför dömas för våldtäkt i enlighet med åklagarens gärningsbeskrivning.
Min tolkning av ovanstående summering är att GM inte tänkte på hur han höll i henne, och han la ingen vikt i det, eftersom han var upptagen med penetrationen.
Är det inte normalt att man är fokuserad på penetrationen under sex?
Jag tycker Tingsrätten är extremt slirig när de lägger fokus på "fasthållningen", bara för att de vet att BO gav samtycke till sexet. Det kan inte vara så att fasthållning ska vara detsamma som våldtäkt om BO samtidigt ger samtycke till sexet! Vill man avbryta måste man säga nej/stopp/sluta osv - vilket hon valde att inte göra. Varför hon valde att inte säga något så fort han började ta av hennes byxor borde vem som helst kunna räkna ut - hon vill inte säga nej därför att hon ville att han skulle tycka om henne.
Sen att GM inte kan lämna förklaring till varför BO var så ledsen... Han frågade faktiskt BO om något var fel och hon sa "nej". Så hur skulle han kunna veta? Han anade ju att hon var ledsen och därför frågade han, men hur ska han kunna fatta att hon hade så djupa känslor som hon hade och att han sårat henne genom att tala om sitt ex och dissa henne för en burgare?
Det är inte ovanligt att vissa män är okänsliga, men det är ingen våldtäkt i sig!
Jag tror som sagt att BO var genuint ledsen men jag tror inte hon var sårad för att GM förgripit sig på henne, eftersom det inte ens hänt (förutom möjligen höll i hennes armar på ett sätt hon inte gillade), utan det handlar om att hon känner sig billig som hade sex med någon som inte älskade henne, som fortfarande hade känslor för sitt ex, och som sen dissade henne för en burgare.
Jag hade också blivit ledsen om det hände mig, det hade vem som helst blivit, men inte är det våldtäkt för det. Får man inte det resultat man vill av sex och därför ångrar sig är det inte detsamma som att man inte gav samtycke när det väl hände.