2022-12-05, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av concertasoc
Tror jag har 39,5 enligt kontrakt, ska jobba 50% på kontor och 50% hemma. Detta följs inte alls upp så nu sitter jag hemma och kollar netflix/youtube hela dagarna förutom på tisdagarna då jag åker in till kontoret och gör hela veckans arbete. Så jag skulle säga att jag arbetar aktivt ungefär 8h per vecka men sen så är jag även med på möten och lyssnar med ena örat 1-2h per dag.

Mycket uppskattad av chefer och kollegor på mitt arbete och blev precis befordrad med rejäl löneökning. Men det kommer väl en dag då alla inser att jag inte gör ett skit, hoppas bara att jag hunnit sluta innan dess.

I en annan tråd har du postat denna kommentar.

"Jag jobbade statligt en lång period och blev så otroligt trött på alla som inte gjorde något. Tog mitt sunda förnuft till fånga och bytte till privat sektor och till min stora förvåning så var det exakt samma sak där. Istället för att enskilda personer slöar (som på myndighet) så var det hela grupper/avdelningar som slöade inom den privata sektorn. Det var AWs på arbetstid, långa luncher, gruppövningar om värdegrund och allt annat trams man skulle kunna tänka sig - allt på bekostnad av någon stackars kund som inte förstår bättre. Det här är alltså inget unikt för att vara en myndighet, överallt finns det otroligt många som sitter och gör ingenting med för hög lön."

Nu sitter jag här och undrar, är du schizofren?
Citera
2022-12-05, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av concertasoc
Tror jag har 39,5 enligt kontrakt, ska jobba 50% på kontor och 50% hemma. Detta följs inte alls upp så nu sitter jag hemma och kollar netflix/youtube hela dagarna förutom på tisdagarna då jag åker in till kontoret och gör hela veckans arbete. Så jag skulle säga att jag arbetar aktivt ungefär 8h per vecka men sen så är jag även med på möten och lyssnar med ena örat 1-2h per dag.

Mycket uppskattad av chefer och kollegor på mitt arbete och blev precis befordrad med rejäl löneökning. Men det kommer väl en dag då alla inser att jag inte gör ett skit, hoppas bara att jag hunnit sluta innan dess.

Du kanske är lågavlönad så därför som ingen bryr sig?

Allt under 40 tusen per månad är ett skämt
Citera
2022-12-05, 16:30
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Trodde TS var SoC med tanke på tidigare inlägg. Chockad.
Själv jobbar man ju 40h veckan typ.
Jaså, vilket tänkte du på? Om du nu ändå stalkar borde du veta till och med mitt yrke.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tvivlar starkt på att TS skulle jobba som konsult sett till postdistribution och annat….

Men för att svara på TS fråga så för min egen del så jobbar jag minst 84tim/vecka när jag jobbar, och max 112tim/vecka.
Vad är det du menar att jag inte skulle kunna jobba som konsult?
Citera
2022-12-05, 16:31
Medlem
Kontorsjobb, 40h arbetsveckor. Skulle uppskatta att effektiv arbetstid ~20-25h.
Citera
2022-12-05, 16:37
Medlem
donnamanloves avatar
Jobbar väl aktivt kanske halva tiden, så 20 h/veckan.
Citera
2022-12-05, 16:44
Medlem
Hegamons avatar
Jag har jobbat med administration på en industri en gång. Jag började i praktiken jobba 08:05 sedan jobbade jag hela förmiddagen exklusive 12 minuters fikarast, som i praktiken var just 12 minuter. Sedan lunch mellan 12:00 till 13:00. Sedan arbete fram till 17:00 prick minus möjligen 10 minuters fikarast. Så 7.38 minuters effektiv tid per dag. Jag skrev ut dokument och sorterade i pärmar, jag sorterade papper i ett annat pärmsystem och jag jobbade på en uppsats om några industriprodukter.

Ibland kanske var tredje månad fanns andra uppgifter som något enstaka möte, eller en utbildningsvecka. Utbildningsveckan var då från 08:00 till 17:00 mån till fredag. Minus några korta raster under dagen. Om jag körde företagets firmabil för att utföra ett ärende, då räknades det på minuten från att jag hämtade nyckeln till att jag lämnade tillbaka bilen. Hade det gått säg 15 minuter för mycket, ja då var det bara förklara vad som tagit 15 minuter (hitta parkeringsplats och sedan stå i kö bakom andra kunder innan jag kunde utföra mitt ärende).

Samtliga arbeten jag haft har inneburit arbete hela dagarna långa. Jag har haft ett "låtsasjobb" med lönebidrag under två år och där var jag oerhört slö och slapp. Men på vanliga jobb så känner jag absolut inte igen slö, slapp och likgiltighet på jobbet. Ni måste haft tur eller så är ni bara ovanliga.
Citera
2022-12-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP

Vad är det du menar att jag inte skulle kunna jobba som konsult?

Fast så skrev jag inte….
Jag skrev… (felaktigt ordförslag rättat…)
Citat:
Tvivlar starkt på att TS skulle jobba som konsult sett till posthistorik och annat….

Alltså att jag personligen tvivlar på att du gör det, vilket säger nåt om vad du kan eller inte.
Citera
2022-12-05, 17:00
Medlem
Freebops avatar
Ca 3-4 timmar i veckan effektivt, ibland mer, ibland mindre. Kontorsjobb, ska egentligen arbeta 38.75 timmar eller något i veckan men har svårt att se någon i företaget göra det. Saker blir gjorda ändå, man behöver inte stressa.
Senast redigerad av Freebop 2022-12-05 kl. 17:02.
Citera
2022-12-05, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
De allra flesta ska jobba 40 timmar i veckan. Vilket är för mig en gåta. När jag sitter på ett kontor så brukar jag komma dit klockan 8 för att gå hem klockan 17. Då är jag ändå konsult som tar betalt för varje påbörjad timme. Detta skillnad från vanligt folk som rimligtvis jobbar exakt 8 timmar per dag. Ibland kan jag jobba 7,5 timme exempelvis. Flexar lite så jag kan sluta tidigare på fredagar men jobbar desto längre på exempelvis måndagen.

Likt förbannat, oavsett arbetsgivare, oavsett kund, kontorshotell, whatever så har jag en tendens med några få till vara den som börjar först och lämnar kontoret sist. Vet att vissa har lite kortare arbetsdagar men generellt så.

Så nu till min fråga. Om du är ärlig mot dig själv.

Hur många timmar står det i ditt anställningsavtal att du ska jobba och hur många jobbar du?

Kan börja, har 40 timmar i veckan men i praktiken kanske jag jobbar 38,5.
Jag har ett riktigt grovt exempel som i sig är intressant då det var skattepengar som betalade.
Ett av mina första jobb var i tillverkningen av prototyperna av första generationen av JAS-planen. I mitt fall tillverkade jag delar.
Redan som ny började ”prata med kollegor” vilket de äldre introducerade mig i. Vid ett tillfälle klockade jag mig själv en normal vecka och kom fram till att jag tog ut lön för 40 timmar men min maskin gick i 10… Bäst av allt, jag tog seden dit jag kom och inte ens cheferna man snackade med under dagarna brydde sig. Det var ändå staten som betalade.

Till Saabs försvar.
Vi tog in järnbitar i ena änden och i den andra kom det ut färdiga flygplan som var prototyper. Detta hade aldrig funkat ute i produktionen men förklarar rätt bra varför projektet kritiserades så hur pga pengarullningen.
Citera
2022-12-05, 17:09
Medlem
DrVonAnkas avatar
Citat:
Tvivlar starkt på att TS skulle jobba som konsult sett till postdistribution och annat….

Men för att svara på TS fråga så för min egen del så jobbar jag minst 84tim/vecka när jag jobbar, och max 112tim/vecka.
Vilka poster av TS får dig att tvivla starkt?

OnT: På pappret 40 h, myglar kanske 5 h i genomsnitt i veckan. Men då tänker jag på problemen på kvällen så jag ser det som att det jämnar ut sig
Citera
2022-12-05, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Trodde TS var SoC med tanke på tidigare inlägg. Chockad.
Själv jobbar man ju 40h veckan typ.

Endast idioter jobbar 40 timmar i veckan.
Då ska det vara bra betalt.
Citera
2022-12-05, 17:25
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Är det bara relevant att räkna kvantitet? Vet gott om soper som drar fötterna efter sig i 8 timmar med gör jobb som gott hade kunnat slutföras på 3 timmar

Att jogga 4 timmar är klart mer krävande än att promenera dito….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in