De allra flesta ska jobba 40 timmar i veckan. Vilket är för mig en gåta. När jag sitter på ett kontor så brukar jag komma dit klockan 8 för att gå hem klockan 17. Då är jag ändå konsult som tar betalt för varje påbörjad timme. Detta skillnad från vanligt folk som rimligtvis jobbar exakt 8 timmar per dag. Ibland kan jag jobba 7,5 timme exempelvis. Flexar lite så jag kan sluta tidigare på fredagar men jobbar desto längre på exempelvis måndagen.
Likt förbannat, oavsett arbetsgivare, oavsett kund, kontorshotell, whatever så har jag en tendens med några få till vara den som börjar först och lämnar kontoret sist. Vet att vissa har lite kortare arbetsdagar men generellt så.
Så nu till min fråga. Om du är ärlig mot dig själv.
Hur många timmar står det i ditt anställningsavtal att du ska jobba och hur många jobbar du?
Kan börja, har 40 timmar i veckan men i praktiken kanske jag jobbar 38,5.
Har kontorsjobb där jag mest sitter av tiden. Tiden då jag faktiskt jobbar kan knappast överstiga 5-10 timmar. Men jag slackar nu i slutet då jag slutar snart och det beror på att det är en visstidsanställning. Chefen gillar mig ändå.
Jobbar kontor.
8 timmar per dag.
1 timme går åt till fika, sen kanske 45 min - 1 timme för toa/skitsnack/kolla telefon.
Så jobbar väl 30 timmar effektivt varje vecka.
Har kontorsjobb där jag mest sitter av tiden. Tiden då jag faktiskt jobbar kan knappast överstiga 5-10 timmar. Men jag slackar nu i slutet då jag slutar snart och det beror på att det är en visstidsanställning. Chefen gillar mig ändå.
Jag brukar stanna hemma på fredagar och bara svara lite i telefon och svara på några mail. Vissa veckor åker jag in en sväng till kontoret, men då är jag aldrig där längre än till lunch. Samt att jag brukar dra strax efter kl 14:30 resten av veckan. Med kvällsmailande så landar jag på kanske 30 timmar i veckan. Ska jobba 40 enligt kontraktet, men jag drar in mycket pengar till företaget så ingen bryr sig om vart jag är på dagarna.