Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-04, 21:14
Medlem
HarryHurtigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittballenigruset
Tack för ditt inlägg. Hur kan denna materia ha funnits då och vart kom det ifrån, så här kan man fortsätta i all evighet. Jag fastnar i konstiga tankar om att om "inget" blev nånting hur kan jag ens veta att detta liv ens är "på riktigt" vad nu det betyder.
Jag kanske helt enkelt är dum i huvudet

Tack själv! Du är verkligen inte dum i huvudet, det är sunt att fundera på denna märkliga värld.

Ingen vet men en vanlig teori är att all materia alltid har funnits. Den bara byter skepnad och form i takt med att universum expanderar (och slutligen imploderar).

Här har du en video som förklarar tre olika teorier:
https://www.youtube.com/watch?v=4_aOIA-vyBo

Jag tror själv att big crunch är mest troligt, annars skulle det vara en otrolig tur att allt detta bara händer En gång. Tror snarare att det hänt oändliga gånger och kommer fortsätta så. Sov gott!
Citera
2022-12-04, 21:23
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz
Varför kan du inte acceptera att inte veta?
Vad händer om du inte vet menar du?
Jag kan inte acceptera att inte veta då jag har fått för mig att jag kommer grubbla så pass mycket på detta så att jag blir helt psykiskt galen. Så det har väll med nån form utav oro och nyfikenhet att göra
Citera
2022-12-04, 21:25
Medlem
Citat:
Jag kan inte acceptera att inte veta då jag har fått för mig att jag kommer grubbla så pass mycket på detta så att jag blir helt psykiskt galen. Så det har väll med nån form utav oro och nyfikenhet att göra

Varför inte lära dig saker istället för att grubbla? Att använda din nyfikenhet till att aktivera dig och utvecklas.
Citera
2022-12-04, 21:38
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Det är otroligt svindlande när man väl tänker på det. Med ett orsak-verkan resonemang som är rätt fundamentalt för oss är ju typ enda förklaringen att universum, eller det som gör att universum existerar (och det som i sin tur gör att det som gör att universum existerar existerar, och så vidare) har existerat för alltid. Vilket är rätt skumt då det bryter mot orsak-verkan resonemanget. I och med att denna sak finns och alltid har funnits utan orsak. Eller så är det fel att applicera ett orsak-verkan resonemang på detta ting då det existerat för alltid, och därav på något sätt kan kringgå detta som till synes är paradoxalt. Bäst att lämna dessa tankenötter till dem som får betalt för att klura på det...
Citera
2022-12-04, 21:40
Avstängd
Citat:
På sistone har jag fastnat i tankar om universums begynnelse, Big Bang javisst men innan det då och innan det vad fanns och varför..?
Hur kan ingenting bli någonting? Varför finns allt, hur och varför? Ingen kan väll ge ett svar på detta egentligen.

Känns som att jag håller på att bli galen och tappa greppet utav verkligheten på grund utav detta, därför placerar jag denna tråd i psykisk hälsa, hur ska jag acceptera att aldrig veta?
Många inom astronomi har på senare år börjat spekulera om att universum, eller det som vårt universum kom ifrån, är evigt och oändligt. Jag tycker att det verkar mer logiskt än att säga att för 13,8 miljarder år sedan fanns ingenting. T.ex kan vårt universum vara en av många förgreningar från ett yttre, evigt universum. Där vårt lokala Universum skapades i ett svart hål. Kanske kan det vara så att om ett svart hål blir tillräckligt stort och tungt kommer det spontant att explodera och skapa en ny expansion. Om detta stämmer har det kanske alltid funnits energi, som vid rätt förutsättningar omvandlas till materia. Dvs det har aldrig någonsin inte funnits något.

Var allt kom ifrån eller beror på ser jag inte att vi kan få reda på inom vår livstid. Men det kan hända att vi snart får hjälp av en superintelligent AI som kan ge mer svar än den mänskliga vetenskapen kan ge.

Visst kan det kännas frustrerande ibland att vi ännu inte förstår allt. Men vi kan ju också glädjas åt det vi förstår, som är väldigt mycket mer än för 100 år sedan. Plus förhoppningen om att vi kanske snart vet mycket mer. Om du hade fötts för 100 år sedan hade du inte funderat på det här sättet. Jag kan känna mig tacksam för att få leva i en så spännande tid som vi gör nu, när så mycket upptäcks och uppfinns som för 100 år sedan och bakåt i tiden var otänkbart.
Citera
2022-12-04, 21:57
Medlem
Ska vi komplicera det hela så får TS börja tänka sig parallella universum. Där det hela tiden uppstår nya "Big Bangs". Gå in på Tuben eller Google och kolla fraktaler. Där det i all oändlighet uppstår likadana upprepningar (Big Bangs) Snöa nu inte för mycket på det, TS
Citera
2022-12-04, 22:02
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag vet exakt hur det gick till.
En gång för länge sedan så fjärtade gud. Och den fjärten var Big Bang. Det är därför som vi alla föds ut genom ett hål nära stjärten.
Citera
2022-12-04, 22:11
Medlem
S.O.Stolps avatar
Jag brukar tänka på universums slut. Finns det ett slut? Vad finns i så fall bortom det slutet? Det kan ju inte vara ett tomrum. Då tar det ju inte slut. Det kan ju inte heller bara fortsätta i alla oändlighet. Sen tänker jag att våra hjärnor är för små för att fatta det och att jag inte orkar bry mig.
Citera
2022-12-04, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHurtig
Tack själv! Du är verkligen inte dum i huvudet, det är sunt att fundera på denna märkliga värld.

Ingen vet men en vanlig teori är att all materia alltid har funnits. Den bara byter skepnad och form i takt med att universum expanderar (och slutligen imploderar).

Här har du en video som förklarar tre olika teorier:
https://www.youtube.com/watch?v=4_aOIA-vyBo

Jag tror själv att big crunch är mest troligt, annars skulle det vara en otrolig tur att allt detta bara händer En gång. Tror snarare att det hänt oändliga gånger och kommer fortsätta så. Sov gott!
glöm inte att människan inte kan förstå hur universum är uppbyggt, hon har helt enkelt inte dom sinnena. människans hjärna är formad (utvecklad) för jakt, fortplantning, det hon har behövt göra för att överleva i just denna omgivning i 200 000 år. som att förklara vad ljus är för en daggmask (som inte har några ögon), de har inte det sinnet helt enkelt
Citera
2022-12-04, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag brukar tänka på universums slut. Finns det ett slut? Vad finns i så fall bortom det slutet? Det kan ju inte vara ett tomrum. Då tar det ju inte slut. Det kan ju inte heller bara fortsätta i alla oändlighet. Sen tänker jag att våra hjärnor är för små för att fatta det och att jag inte orkar bry mig.

Vi borde försöka bli smartare.
Citera
2022-12-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faust1
glöm inte att människan inte kan förstå hur universum är uppbyggt, hon har helt enkelt inte dom sinnena. människans hjärna är formad (utvecklad) för jakt, fortplantning, det hon har behövt göra för att överleva i just denna omgivning i 200 000 år. som att förklara vad ljus är för en daggmask (som inte har några ögon), de har inte det sinnet helt enkelt

Men människan har fått blodad tand på de stora frågorna.
Citera
2022-12-04, 22:30
Medlem
Du är låst i tankar om tid. Tid är bra för oss för att beskriva hur vi upplever världen. Det är svårt att föreställa sig men försök tänka att tid inte finns de fanns ingen tid före big bang och inte nu heller allt är samtidigt nu då osv men du kan bara uppleva en "tidslinje" åt gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in