Citat:
Ursprungligen postat av
fittballenigruset
På sistone har jag fastnat i tankar om universums begynnelse, Big Bang javisst men innan det då och innan det vad fanns och varför..?
Hur kan ingenting bli någonting? Varför finns allt, hur och varför? Ingen kan väll ge ett svar på detta egentligen.
Känns som att jag håller på att bli galen och tappa greppet utav verkligheten på grund utav detta, därför placerar jag denna tråd i psykisk hälsa, hur ska jag acceptera att aldrig veta?
Många inom astronomi har på senare år börjat spekulera om att universum, eller det som vårt universum kom ifrån, är evigt och oändligt. Jag tycker att det verkar mer logiskt än att säga att för 13,8 miljarder år sedan fanns ingenting. T.ex kan vårt universum vara en av många förgreningar från ett yttre, evigt universum. Där vårt lokala Universum skapades i ett svart hål. Kanske kan det vara så att om ett svart hål blir tillräckligt stort och tungt kommer det spontant att explodera och skapa en ny expansion. Om detta stämmer har det kanske alltid funnits energi, som vid rätt förutsättningar omvandlas till materia. Dvs det har aldrig någonsin inte funnits något.
Var allt kom ifrån eller beror på ser jag inte att vi kan få reda på inom vår livstid. Men det kan hända att vi snart får hjälp av en superintelligent AI som kan ge mer svar än den mänskliga vetenskapen kan ge.
Visst kan det kännas frustrerande ibland att vi ännu inte förstår allt. Men vi kan ju också glädjas åt det vi förstår, som är väldigt mycket mer än för 100 år sedan. Plus förhoppningen om att vi kanske snart vet mycket mer. Om du hade fötts för 100 år sedan hade du inte funderat på det här sättet. Jag kan känna mig tacksam för att få leva i en så spännande tid som vi gör nu, när så mycket upptäcks och uppfinns som för 100 år sedan och bakåt i tiden var otänkbart.