Citat:
Ursprungligen postat av
KognitivDissonans
Nu när räntan kommer gå uppåt kommer mängder med BRFer i landet bli insolventa. Kommer se illa ut är i alla fall vad jag tror. Den som lever får se. Har du din ägarlägenhet kommer du inte bli insolvent om det är inte du som har lån för lägenheten direkt hos banken. Nu kommer vissa BRFer med hög skuldsättning kommer bli insolventa, samtidigt som dera bostadsrättsägare som sprungit till banken parallellt i värsta fall blir insolventa på sina lån.
Det fina är att man kan välja. Ingen tvingar dig att bo i en BRF - men du har valet att välja en välskött BRF.
Att bo i en ägarlägenhet innebär sannolikt en högre andel lägenheter där personer som inte själva har råd med eget boende hyr lägenhet, alternativt uthyrning åt arbetskraft. Själv är det ett boende jag skulle undvika. Om konjunkturen blir drastiskt sämre, kommer belånade innehavare av ägarrätter tvingas sälja, och det kommer öka omsättningen och knappast leda till en förbättring där heller.
Men det stora problemet med ägarlägenheter är att ingen har juridiskt ansvar för skötsel och underhåll trots att det är ett flerfamiljsboende. Att äga sin egen villa är något helt annorlunda än när flera familjer är inblandade och ska samsas om hur skötsel och underhåll ska prioriteras. Intressant att du helt verkar ignorera det jag skriver om nackdelarna med ägarlägenheter. Misstänker att du saknar erfarenhet av hur ägarlägenheter fungerar utomlands där de problem jag beskriver är väsentligt värre.