• 1
  • 2
2022-12-03, 21:19
Medlem
Mondhers avatar
Det är intressant varför folk fortsätter göra misstag trots att antingen dom själva har gjort dom eller så har dom sett andra göra dom. Det känns som att vissa (eller kanske alla?) misstag kommer folk alltid att fortsätta göra.

Det första exemplet är från fotboll och det gäller målvakter som får en passning tillbaka av sin lagkamrat och istället för att skjuta iväg bollen så fort den kommer är det vanligt att målvakten istället slarvar och då få ett mån mot sig (medan jag skriver detta gjorde av slump Australiens målvakt just detta misstag - haha helt sjukt).

Det andra exemplet är felparkering. Oavsett hur mycket det händer så lär folk aldrig sig. Vissa betalar t.o.m en bot 3-4 gånger per år.

Varför lär folk aldrig sig av sina och framförallt av andras misstag.
Citera
2022-12-03, 21:27
Medlem
BrotherXIIs avatar
Det är två i sig oberoende kalkyler som mer eller mindre omedvetet görs inför varje beslut som inte är intuitiva eller instinktsdrivna.

Kvalitetsnytta och omfördelningsnytta. Dessa försöker hjärnan ta fram genom flera analyser baserade på tidigare erfarenheter och tänkbara möjligheter. Varje vinst och nytta vs varje förlust och risk vägs samman och ett beslut fattas. Detta under några få sekunder eller snabbare än så.

Självklart blir det fel ibland.

När det gäller din tanke om p-bot så gjorde jag själv en kalkyl tidigare idag när vi ställde oss på en plats där vi riskerade få dryga böter att det trots det var värt att chansa så vi slapp gå två kilometer extra och komma försent.
Citera
2022-12-03, 21:29
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ListigaLennart
Kloka människor gör bara misstag en kanske två gr, sen har man lärt sig.

Rätt få människor som är kloka.

Ok. Inte så övertygande svar men iaf bättre än för enkla förklaringar som att folk blir stressade och vill hinna till affären innan den stänger tmså man parkerar fel. Om jag hade velat ha såna svar hade jag inte lagt tråden i filosofi.
Citera
2022-12-03, 21:34
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Ok. Inte så övertygande svar men iaf bättre än för enkla förklaringar som att folk blir stressade och vill hinna till affären innan den stänger tmså man parkerar fel. Om jag hade velat ha såna svar hade jag inte lagt tråden i filosofi.
Frågan är väl om det är beteendevetenskap eller psykologi och inte filosofi. Har filosofin verkligen ett svar på den här frågan. Varför är människor som dom är.
Citera
2022-12-03, 21:34
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Det är två i sig oberoende kalkyler som mer eller mindre omedvetet görs inför varje beslut som inte är intuitiva eller instinktsdrivna.

Kvalitetsnytta och omfördelningsnytta. Dessa försöker hjärnan ta fram genom flera analyser baserade på tidigare erfarenheter och tänkbara möjligheter. Varje vinst och nytta vs varje förlust och risk vägs samman och ett beslut fattas. Detta under några få sekunder eller snabbare än så.

Självklart blir det fel ibland.

När det gäller din tanke om p-bot så gjorde jag själv en kalkyl tidigare idag när vi ställde oss på en plats där vi riskerade få dryga böter att det trots det var värt att chansa så vi slapp gå två kilometer extra och komma försent.
Ok tack. Ett svar värt filosofi forumet.
Citat:
Ursprungligen postat av ListigaLennart
SUG KUK!
Hmm du får nog jobba med dina läsfärdigheter då du verkar inte ha förstått mitt svar. Eller vet du vad? Du behöver inte göra det för du kommer tyvärr inte bli bättre. Det finns massa andra forumdelar dock där du kan läsa och skriva utan att det ställs höga krav på IQ. Gå och häng på bilar, hobby, gore, droger, alkohol och dryck och liknande forum haha.
Citera
2022-12-03, 21:37
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Frågan är väl om det är beteendevetenskap eller psykologi och inte filosofi. Har filosofin verkligen ett svar på den här frågan. Varför är människor som dom är.

Ja, filosofi är moder till alla vetenskaper så den har svar på mycket.
Citera
2022-12-03, 21:38
Medlem
De situationer du verkar prata om är unika och innehåller olika faktorer som påverkar personen som utföra handlingen.

För övrigt är det misstagen som gör oss till människor.
Citera
2022-12-03, 21:49
Medlem
DISKM4SKINs avatar
Är TS dum i huvudet eller född i farstun.

Människor gör misstag för att det är så man lär sig. Det börjar redan i livmodern. Suga på tummen eller stortån, man lär sig.

Att man sen lär sig av varandras misstag är en sak men det kan aldrig skapa en fullärd människa om man bara är en teoretiker aka filosof. Teoretiker utan praktik är ganska dumma i huvudet.

Människan är där vi är idag tack vare alla modiga, dumdristiga och nyfikna människor.
Citera
2022-12-03, 22:18
Medlem
Den första, fotbollsmålisar; man tar tid på sej för att läsa spelet, och man gör sällan misstag. Ibland går det fel. Det är samma psykologiska mekanismer som gör att det oftast är det som bor vid en järnvägskorsning, som blir påköra av tåg.

När det gäller parkeringsböter, är det inte ens självklart att det är till ens nackdel att ”chansa”. Eftersom vi har mentala konton, så upplever vi böterna som mkt värre än vinsten av att komma undan. Jag sa till en polare, att varje gång han chansat - skulle han lägga en tjuga i ett glas. Som sen skulle gå till att betala pboten med, glaset blev faktiskt aldrig tomt. Och boten sved inte så mkt heller.
Citera
2022-12-04, 00:05
Variation är väldigt viktigt för att inte begå misstag. Till exempel måste checklistan som piloter bockar av inför varje tur ändras om så att det blir en annorlunda ordning. Detta för att kaptenen då ska hålla sig vaken och inte bocka för rutinerat t. ex så lagrar hjärnan undermedvetet att t. ex om hjulen varit indragna 4 dagar i rad så är chansen stor att piloten bockar för den rutan den femte dagen också utan att ha kontrollerat. Man införde detta för att det tidigare skett ödesdigra misstag av piloter som lett till svåra olyckor och dödsfall p.g.a att checklistorna var upplagda i samma ordning hela tiden.
Citera
2022-12-04, 11:16
Medlem
Tindraindras avatar
Heller klövar som ögon än spya i mina häckplantor/ Aristoteles
Citera
2022-12-06, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Det är intressant varför folk fortsätter göra misstag trots att antingen dom själva har gjort dom eller så har dom sett andra göra dom. Det känns som att vissa (eller kanske alla?) misstag kommer folk alltid att fortsätta göra.

Det första exemplet är från fotboll och det gäller målvakter som får en passning tillbaka av sin lagkamrat och istället för att skjuta iväg bollen så fort den kommer är det vanligt att målvakten istället slarvar och då få ett mån mot sig (medan jag skriver detta gjorde av slump Australiens målvakt just detta misstag - haha helt sjukt).

Det andra exemplet är felparkering. Oavsett hur mycket det händer så lär folk aldrig sig. Vissa betalar t.o.m en bot 3-4 gånger per år.

Varför lär folk aldrig sig av sina och framförallt av andras misstag.

Handlar inte om misstag utan medvetna val.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in