Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Konstruerad för vilket syfte? Det finns inget egensyfte i en språkmodell. hela poängen är att man vill ha en dator att förstå och kunna kommunicera med vanlig text. Men det man fått nu är en illusion, baserad på statistiska mönster över miljarder meningar.
Ja, vad är egentligen en "illusion"? Klart som korvspad att modellerna sysslar med Simulacra. Men att de gör det beror förstås på att de, försöker, simulera det som händer i vår hjärna, vilket också är en slags simulering. Logiskt sett kan det inte förhålla sig på annat vis. Och, ja, de söker mönster i datamängder genom att de kan generalisera, vilket vi också gör, fast betydligt mera komplext och flexibelt. Tillkommer sedan proto-social förmåga och en omedveten funktionell förståelse av kontext.
Citat:
Förhoppningen var att modellerna skulle utveckla "emergent abilities" det är hela anledningen man satsas hundratals miljarder på detta.
Det finns inget egenvärde i att ha en leksak.
Ja, hundratals miljarder, dollar, i planerade investeringar. Och du tror att alla på Microsoft, Googles och Meta är dumma i huvudet? Ok....
Framsteg har ju gjorts. Återstår att se om detta räcker till för att motivera så stora investeringar. Jag är öppen för alla möjligheter.
Citat:
Och hittills har alla bolag som försökt sätta det i storskalig drift misslyckats, både Microsoft och Google gjorde bort sig katastrofalt med "AI sammanfattningar" osv som rekommenderar folk att äta sten och allt möjligt.
Absolut, men det verkar som att ett desperat Googles råkat mest illa ut. Ett företag som vissa här trodde skulle "krossa" OpenAI "på nolltid".
Citat:
Nu kommer nästa som är Apple, men de har tillskillnad från de andra byggt sitt system på en massa små modeller i stället för en stor modell, det kanske är mer pålitligt det återstår att se.
Ingen aning, jag följer inte Apple och använder mig inte av deras produkter i dagsläget. Själv skulle jag tycka det vore smidigt om en AI modell fick sköta om hela min telefon.