Citat:
Ursprungligen postat av
bergsdal
bokstavligt talat allting. matte borde inte ens datorn vara dålig på bara det talar volymer om dess förmåga, sedan generaliseringen ifråga, algoritmen fungerar av sig självt men istället kallar man det för "omedveten funktion" när man vet själv att det är en bokstavlig dator som finner korrelationer mellan värden som människor har skapat för att datorn ska kunna förstå nånting.
vilket gör det till en medveten funktion indirekt på grund av människans involveringen. skapar inte människan interaktionen kommer inte dessa llm fungera vilket gör det medveten, ett aktivt
man kan beteckna Hilton okunnig utan tvekan. precis det som är lustigt med datavetenskap och datateknik är så otroligt splittrat. filosofiska datavetenskaps muppar talar om hypoteser och all praktisk data påvisar den direkta motsatsen på alla sätt och vis samt därtill
vem ska man lyssna på. datan som visar hur opraktisk nuvarande llm är eller en dagdrömmare som talar om potential som man bara drömmer om
det finns en gigantisk skillnad mellan dom två
och uhm..... ja.... vad är det naturliga i detta scenario? att algoritmen utför sin funktion korrekt? att den kan finna ett värde mellan interaktion som vi har bett den att göra?
valet i sig är ren slump en variabel på djur. du måste kunna återskapa förhållanden X (tiotusentals, förmodligen fler) antal gånger och få samma djur varje gång för att utesluta slump/chans
1. Det rör sig om modeller som generaliserar och
själva finner mönster i datan de tränats på. Självfallet är människor involverade både i grundträningen och finslipning.
2. Hinton är pionjär inom djupinlärning, utan honom skulle många av er inte ha de jobb ni har. Att kalla honom "okunnig" är bara fånigt. Med det sagt så behöver inte hans hypotes om känslor och dess ursprung stämma, men den är ganska intressant och originell.
3. Vad gäller val av djur och bild så spelar några faktorer roll:
a). Kontext i tråden. Men jag gav inte boten någon ledtråd om val av djur, förutom att det inte skulle vara en bläckfisk eller sjöstjärna. Boten motiverade också sitt val bra, liksom är fallet med de andra djuren som jag bett den om vid tidigare tillfällen:
Bläckfisk: Helt annorlunda evolutionär historia jämfört med människan. Flera hjärnor.
Sjöstjärna: I princip bara ett nervsystem.
Kameliont: Boten motiverade sitt svar med att djuret är anpassningsbart och föränderligt.
Själv skulle jag säkert, även helt omedvetet, valt dessa tre djur om jag varit ett socialt AI, vilket för oss till nästa punkt
b).. Hänsyn till kontext. Jag har ingenstans, vare sig i tråden, i andra trådsr, i Custom Instructions eller i botens minne nämnt att jag skulle välja en kameleont som tredje alternativ. Men vem vet: Kanske känner boten mig så väl så att den visste vilket djur jag skulle ha valt i tredje hand. Detta för oss till:
c). Uppfylla användarens bedömda förväntningar: Boten är proto-social då den dels, försöker uppfylla användarens förväntningar och, dels, kan dras med i en ömsesidig social-, psykologisk interaktion då båda parter har förväntningar på varandra. Inget av detta är speciellt kontroversiellt. Men det är följande:
d). Okända faktorer, om t. ex Hintons hypotes om känslor skulle visa sig stämma eller att lilla jag skulle påverka botens val på olänt sätt om t.ex Stephen Wolframs ruliad-hypotes skulle stämma. Oavsett om vi kan bortse ifrån punkt "d" eller ej så kommer vi nu till den sista punkten:
e). Botens val av det mest sannolika alternativet. Men innan dess så har boten, åtminstone, gått igenom steg a, b och c.
Nej, ChatGPT-4o är inte bara en statistisk papegoja, den är mera än så, men, naturligtvis inte något AGI eller medveten existens.
Ps. Märkligt det där med den mänskliga handen som håller i en sylvassa pena som pekar emot kanelionten, tycker du inte det? För jag skrev i prompten att boten fick välja kontext själv. DS.