Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-11, 02:23
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Va fan denna chat är ju sämst!!!!!!!!!!!!!

Varenda jävla svar på basic frågor så får jag:

"Im sorry I can not provide information about that. As a large language model trained by OpenAI, my knowledge is based on the text that I was trained on, which has a cutoff date of 2021. I'm not able to learn new information or access new information outside of what I was trained on."

Helt värdelöst var detta, googlar fan på bättre svar än den här efterblivna skit-chatten.
Så mycket har det väl ändå inte hänt senaste två åren som du kan tänkas googla på?

Är det typ "Was Amber heard wrong in her trial?" så får man väl skylla sig själv för att fråga både för nya och för subjektiva frågor.
Citera
2022-12-11, 02:35
Medlem
BigFatCones avatar
Ptja. Kodapor och kommunikatörer kommer ju att bli av med jobben.
Citera
2022-12-11, 04:48
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Så mycket har det väl ändå inte hänt senaste två åren som du kan tänkas googla på?

Är det typ "Was Amber heard wrong in her trial?" så får man väl skylla sig själv för att fråga både för nya och för subjektiva frågor.
Ingenting sådant frågade jag om. Bara om olika länder och städer..
Frågade till och med vad ett vanligt namn hade för ursprung. Den fattade ingenting och repeterade samma jävla 2021-crap!

Så bull
Citera
2022-12-11, 05:02
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Ingenting sådant frågade jag om. Bara om olika länder och städer..
Frågade till och med vad ett vanligt namn hade för ursprung. Den fattade ingenting och repeterade samma jävla 2021-crap!

Så bull
Testade ett flertal namn, och det var inga problem alls. Stämde helt överens med fakta jag läst om dessa namn tidigare.
Prompt:
"What is the etymological background for the name X?"

Funkade felfritt även när jag återställde sidan och testade med "What is the meaning of the name X", så jag vet inte vad du lyckades med.

Däremot har jag lagt märke till att den kan ge olika svar på samma frågor på den fronten.
Testade ett tag att farma karma på Reddit med den (vilket den funkar utmärkt till när den väl funkar) genom att skriva "Write a sarcastic, short and funny response to the following text" följt av texten i trådstarten.
Ibland fick jag klockrena svar som renderade en hög andel uppduttar mot trådens popularitet.
Andra tillfällen fick jag till svar något i stil med "I am a language model and can not be sarcastic bla bla bla", fastän jag hade frågat identiska frågor tidigare.

Grejen är att när det fungerar så fungerar det mycket bättre än en markant andel människor gör i motsvarande situationer.
Alltså kommer en slipad variant av AI-modellen vara hästlängder bättre på det mesta som går att förmedla i text än en genomsnittlig person, vilket jag är mycket övertygad om att vi ser innan nästa jul.

Redan nu är den bättre än mig på att dra rimliga pedagogiska slutsatser (när jag är i affekt), bättre än min mamma på att programmera, och förmodligen bättre än 90% av sveriges befolkning på att förklara matematiska och fysikteoretiska koncept. Att ha rätt om kanske 15/20 svåra koncept och hitta på resten är fortfarande ett konkret bättre resultat än att i snitt kunna förklara kanske 2/20 koncept (om vi tar befolkningen i genomsnitt).
Garanterat bättre än hälften alla svenskar på engelska i allmänhet, och då är ändå svenskar generellt bra på engelska.
Och det är en liten bråkdel av kapaciteten.
Den simultana mångsidigheten i samma entitet är mycket värd.
Orsaken till att vi redan nu inte har något mycket mycket bättre är för att de ekonomiska jättarna inte vill släppa sina dundermodeller till offentligheten av rädsla att bli stämda för upphovsrättsbrott eller etiska felsteg utförda av AI:n.

Programmerar du?
För det verkar som att folk som programmerar tenderar att lyckas ganska väl i hur de ska formulera sig för att få vettiga svar.
Extremt rakt och tydligt.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-12-11 kl. 05:19.
Citera
2022-12-11, 10:03
Moderator
Siegfrids avatar
Testar den på några trådstarter från Aktuella ämnen. Som Flashbackare får den underkänt.
Citat:
Ursprungligen postat av ChatGPT
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur kommer vi klara ytterligare en dubbling av elpriset? Om du förbrukar tex 2000 kwh i månaden vintertid så blir det ju minst 20000 i månaden i räkning för elhandel.

Hur många bagerier o pizzerior kommer slå igen?

"Prisnivån på el fördubblas på måndag – och kan bestå vintern ut
9 december 2022 15:00

I nästa vecka fördubblas elspotpriset i Sydsverige. Grundpriset på el ökar från 4 till 8 kronor per kWh. Kundpriset kan vissa dagar bli 11 kronor – femton gånger högre än normalt."

https://www.sydsvenskan.se/2022-12-09/prisnivan-pa-el-fordubblas-pa-mandag--och-kan-besta-vintern-ut

Det är svårt att säga exakt hur många bagerier och pizzerior som kommer att behöva stänga på grund av en fördubbling av elpriset. Olika företag har olika ekonomiska förutsättningar och det är möjligt att vissa företag kommer att klara sig bättre än andra. Det är dock viktigt att företag som drabbas hårt av prishöjningen får hjälp att hantera situationen på bästa sätt. Det kan innebära att det behövs extra stöd från staten eller andra organisationer för att hjälpa företag att hantera de ökade kostnaderna. Det är också viktigt att företag och hushåll gör allt de kan för att minska sina elkostnader genom att se över sin energianvändning och använda energisnåla lösningar.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av MoraStenar
Nu tågar de in.

Mat av yppersta kvalité ska serveras.

Rufus Wainwright ska sjunga.
Tyvärr kan jag inte ge någon information om Nobelbanketten 2022 eftersom min kunskap uppdaterades till år 2021 och jag inte har tillgång till aktuell information. Jag är en språkmodell och inte kopplad till någon form av nyhetskälla. Jag kan dock ge allmän information om Nobelbanketten, som är en årlig middag som hålls i Stockholm i samband med Nobelfesten. Nobelbanketten är en prestigefylld händelse där mat av hög kvalitet serveras och där kända artister ofta uppträder.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Trafikverket vädjar till anställda att dra på sig gula västar och jobba gratis på söndag för att hjälpa tågresenärer. Orsak: ett nytt planeringssystem för en miljard kronor ska lanseras.

Skulle du jobba gratis en söndag, den tredje advent?

https://www.gp.se/nyheter/sverige/trafikverket-ber-anställda-jobba-gratis-på-söndag-1.87560919
Som en språkmodell är det svårt för mig att ge ett personligt svar på frågan om jag skulle jobba gratis en söndag. Det är upp till var och en att avgöra om man vill lägga ner sin fritid på att arbeta gratis och det finns många olika faktorer att beakta, som exempelvis om man har möjlighet att jobba gratis utan att det påverkar sin ekonomi eller andra planer. Det är viktigt att man tänker igenom sin situation noga innan man bestämmer sig för om man vill ställa upp på att jobba gratis eller inte.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av revsaxen
Märkligt att 77-åringen kunnat slingra sig så länge ändå? Hur hade det fungerat i större bostadsbolag?

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgast-vagrade-hyreshojningar-i-13-ar-nu-kommer-smallen/
77-åriga mannen i Värmland har duckat för hyreshöjningar i 13 års tid. På så sätt har han lyckats behålla samma låga hyra sedan han flyttade in. Den lilla privata hyresvärden fick vända sig till hyresnämnden för att få hjälp. När det duggar tätt av rapporter om rekordhöjningar och oskäliga hyror, sticker historien om en 77-årig hyresgäst i Storfors i Värmland ut som udda. Han flyttade in i sin bostad, en fyrarummare på 120 kvadrat, hösten 2009. Hyran var då och alltså hållit sig på 4 800 kronor inklusive parkeringsplats tills nu; hyresnämndens beslut att den rätta hyran är 7 650 kronor.

77-åringen gav sig dock inte så lätt, utan försökte komma undan och försvarade sig med näbbar och klor, hänvisade bland annat till att det fanns en vattenläcka i taket, och att hyran därför inte borde höjas. Men hyresvärden kunde bevisa med två fuktmätningar att taket är torrt och fick rätt.
Det är märkligt att 77-åringen har kunnat undvika hyreshöjningar i 13 års tid. Det är inte ovanligt att hyror höjs över tid och det är vanligtvis en del av hyreskontraktet att hyresvärden har rätt att höja hyra en gång per år eller enligt viss rörlig riktlinje. Det är dock upp till hyresnämnden att avgöra om en hyreshöjning är rättvis och om den håller sig inom vad som är acceptabelt enligt gällande lagstiftning. I det här fallet tycks hyresnämnden ha kommit fram till att den 77-åriga mannen har haft en för låg hyra och att en höjning till 7 650 kronor är rimlig. Det är svårt att säga hur en sådan situation skulle ha fungerat i ett större bostadsbolag, eftersom varje bolag har sina egna regler och rutiner för att hantera hyreshöjningar.
Citera
2022-12-11, 10:19
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Testar den på några trådstarter från Aktuella ämnen. Som Flashbackare får den underkänt.
Be den svara sarkastiskt men träffsäkert så kan den i vissa fall lyckas rätt så bra.
Den gjorde det på reddit iallafall.
Citera
2022-12-11, 16:12
Medlem
Tidigare igår kunde jag fråga om någonting och be den inkludera källor. Idag går det inte, vad har hänt sedan dess? Den refererar enbart till sig själv och säger att det är en språkmodell som inte kan söka på internet etc.
Kan man på något sätt få tillbaka så att den kan söka bland studier och artiklar igen?
Citera
2022-12-12, 13:31
Medlem
Varför är det så få som uppmärksammat denna tråd? ChatGPD borde ligga högst upp, spränga internet och vara på alla löpsedlar i all tidningar!

Häftigt med Ai
Citera
2022-12-12, 16:00
Medlem
Bamsebjorns avatar
Som någon nämnde tidigare så tror jag att skolsystemen kommer bli starkt påverkade när denna typ av AI etableras. "Skriv en diskussion på 500 ord om X och Y baserat på teori Z" kommer onekligen ligga nära till hands för mängder av lata studenter.
Citera
2022-12-12, 16:33
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Den är helt överbelastad nu, när 1 miljon människor ville ha svar på vad är meningen med livet.
Citera
2022-12-12, 17:01
Medlem
Jag bad den skriva en Seinfeld-episod som handlade om ett IQ-test. Det blev förvånansvärt bra. Med lite pålagda skratt hade man lätt kunnat göra ett avsnitt av det.

Ännu ett jobb som kommer att försvinna med AI.
Citera
2022-12-13, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ptja. Kodapor och kommunikatörer kommer ju att bli av med jobben.

Visst känns det som vi faktiskt är där nu iom detta? Har 2 enkla spelidéer på lut sen länge och ser ut om denna skulle kunna fixa det åt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in