Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-25, 04:12
Medlem
Hur många av er har testat att ladda ned facebook llama modellerna och kört detta lokalt? Hur gick det?

https://github.com/ggerganov/llama.cpp
https://github.com/tatsu-lab/stanford_alpaca
Citera
2023-03-25, 06:32
Medlem
Det ryktas att Microsoft och Bill Gates lagt rabarber på chatGTP och källkoden är nu Microsofts privata. Musk twittrade om detta igår. Själv har Musk donerat 100 miljoner dollar till openAI. Gates har "investerat".

Nn som vet detaljerna?
Citera
2023-03-25, 07:50
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
- Skriv en berättelse om kontorsvaktmästaren Sonny och hans tillvaro på det stora företaget i Stockholm. Den ska vara rolig och spännande och inkludera detaljer om Sonnys intresse för GPT.

Haha! Jag misstänker att det var du själv som skrev det där! Men roligt var det! Lönen var nästan rätt, men lite för hög.
Citera
2023-03-25, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Haha! Jag misstänker att det var du själv som skrev det där! Men roligt var det! Lönen var nästan rätt, men lite för hög.

Nej jag skrev endast uppgiften som du såg innan spoiler-taggarna.
Senast redigerad av expat2021 2023-03-25 kl. 08:42.
Citera
2023-03-25, 08:41
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Nej jag skrev endast uppgiften som du såg innan spoler-taggarna.

OK! Jag måste nog skaffa appen själv, verkar roligt!
Citera
2023-03-25, 09:09
Medlem
Soterns avatar
Citat:
- Skriv en berättelse om kontorsvaktmästaren Sonny och hans tillvaro på det stora företaget i Stockholm. Den ska vara rolig och spännande och inkludera detaljer om Sonnys intresse för GPT.

Jag väntar med spänning hur det ska gå för Sonny. Bra berättelse.
Citera
2023-03-25, 09:12
Medlem
swimp78s avatar
Jag förstår inte riktigt tjusningen i att drömma om att chatGPT ska skriva romaner, eller skämt eller så. Den kommer aldrig kunna skapa kvalitet. Däremot kan den imitera stilar, göra sammanfattninga och så vidare.

Den stora risken tror jag är att tekniken riskerar användas av de opportunister som redan nu försöker tjäna pengar på bristfälliga system - och översvämma med autogenererad cotent.

Det finns ju redan nu problem inom e-publishing med scam.förlag som jobbar med kvantitet genom att övervämma med lågkvaltativa print on demands som är inscannad open domain eller amatörskapat med lockande titlar.
De tjänar pengar på tillräckligt många betalar lite vardera för e-böcker. Var ju problem med biblioteken vet inte om det var axiell - massa amatörförlag där varje utlån kostade biblioteken X antal kronor.

Det kommer ställa nya krav på google och andra databaser att kunna urskilja kvalitetsmateial.
Citera
2023-03-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag förstår inte riktigt tjusningen i att drömma om att chatGPT ska skriva romaner, eller skämt eller så. Den kommer aldrig kunna skapa kvalitet. Däremot kan den imitera stilar, göra sammanfattninga och så vidare.

Det är ett väldigt naivt och ogrundat påstående. Varför skulle den aldrig kunna skapa kvalitet menar du?
Citera
2023-03-25, 09:23
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag väntar med spänning hur det ska gå för Sonny. Bra berättelse.

Mitt svar på samma uppmaning blev inte alls samma intrikanta historia från start, med intrigerande chefer utan mer en beskäftig illa dold reklamtext för ChatGPT!! Men sista raden utlovade ju i och för sig nån sorts twist. Men jag iddes inte be den fortsätta.

Citera
2023-03-25, 09:29
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Det är ett väldigt naivt och ogrundat påstående. Varför skulle den aldrig kunna skapa kvalitet menar du?

Tycker det är naivt att tro motsatsen. Jag har hittills inte sett ett enda exempel på automatiskt genererad konst som håller någon sorts verkshöjd. Det har pågått försök med det länge, att låta AI göra musik och så vidare. Men hittills tyder ingenting på att det är möjligt.

Och framförallt humor tror jag aldrig kommer vara möjligt för en sån modell att skapa . Nu pratar jag inte om att identifiera norgevitsar, utan om sketch comedy, stand up , filmer och sån. Det finns så många plan i humorn som ligger utöver själva orden. Osagda saker, kulturella referenser, timing osv.
Citera
2023-03-25, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Tycker det är naivt att tro motsatsen. Jag har hittills inte sett ett enda exempel på automatiskt genererad konst som håller någon sorts verkshöjd. Det har pågått försök med det länge, att låta AI göra musik och så vidare. Men hittills tyder ingenting på att det är möjligt.

Och framförallt humor tror jag aldrig kommer vara möjligt för en sån modell att skapa . Nu pratar jag inte om att identifiera norgevitsar, utan om sketch comedy, stand up , filmer och sån. Det finns så många plan i humorn som ligger utöver själva orden. Osagda saker, kulturella referenser, timing osv.

Antingen har du för dålig insikt om vad som är möjligt där eller för hög tro på människors förmåga att skapa något unikt med verkshöjd. Den mesta musik som skapas idag är massproducerade kopior som är väldigt likt något som redan finns.
Citera
2023-03-25, 09:41
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Antingen har du för dålig insikt om vad som är möjligt där eller för hög tro på människors förmåga att skapa något unikt med verkshöjd. Den mesta musik som skapas idag är massproducerade kopior som är väldigt likt något som redan finns.

All musik litteratur och annat är såklart inspirerat av annat - men inget är skapat genom automatisering.
Folk har försökt hitta "formeln" för en hit i eviga tider. Men det har visat sig lika omöjligt som speltorskarna som försöker hitta ett "system" för att alltid vinna på lotto. Det går inte.

Den kultur som ändå slår igenom och har det där extra, som gör den populär har ofta begåvade författare eller showrunners som kan hitta nånting nytt som gör att det känns som en variation eller förnyelse. Breaing bad eller Sopranos skulle inte kunna skapas av chatGPT.

Men en språkmodell skulle säkert kunna generera bulkmaterial inom en redan existerande ram. Typ komma på intrigen i mellanavsnitten av en tv-serie. Iaf om manus sedan redakteras av människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in