• 2
  • 3
2023-03-05, 00:30
Medlem
För drygt 20 år sedan fick jag en hasch-psykos. Innan det hade jag ett fem år långt missbruk, först alkohol som senare kompletterades med lite blandade piller och pulver men framförallt benzo (xanor). Jag kom ur min psykos med hjälp av benz men fick sen köra en cold turkey. Det är nog det värsta halvåret i mitt liv. Jag spydde, hade sån fruktansvärd ångest men framförallt overklighetskänslor. Efter ett halvår fick jag ssri. Det blev bättre med ångesten men overklighetskänslorna har funnits kvar. Jag har haft lång nykterhet men återfallit i alkohol efter ca 5-6 år. Nu sist blev det tyvärr även droger (benz och tjack) och jag upplever att overklighetskänslorna blev värre igen. Jag förstår din förtvivlan. Jag får också tankar på att det inte är värt det. Men samtidigt så vet jag att det kan bli bättre. Och tiden är en avgörande faktor! Det tar lång tid att läka ett missbruk. Även om 1 år är lång tid när man känner att man håller på att bli galen så är det inte lång tid för hjärnan som försöker ställa om. Jag fick en bok när jag tände av från benz och den beskrev overklighetskänslor som utsättningssymtom och att det kan sitta i länge.

Det jag vet hjälper är sömn. Sova mycket och regelbundet. När det var som värst sov jag även dagtid. Även regelbundna måltider. Just nu provar jag mindfulness och har hopp om att det kan hjälpa.

Du skrev att du provat många saker. Har du gjort sakerna enskilt eller alla samtidigt? Jag går på AA och CA. Det hjälper mig med mitt övriga mående som inte heller är tipptopp.
Citera
2023-03-05, 01:46
Det är symtom på derealisation disorder.
Citat:
The disorder is usually triggered by severe stress, particularly emotional abuse or neglect during childhood, or other major stresses (such as experiencing or witnessing physical abuse). Feelings of detachment from self or the surroundings may occur periodically or continuously.
Depersonalisation ger något annorlunda symtom. Men negativt är stress, sömnbrist, koffein, cannabis och baksidan av alkohol.
Min gissning utan att gå djupare är att höja halten av bl.a. både Gaba a och b så högt som möjligt utan att effekten avtrubbas efterhand, och sänka allt exatoriskt, också utan att systemet bygger upp tolerans.
Du får gräva djupare i vad som orsakar tillståndet.
Men det bästa du kan uppnå är egentligen bara ditt naturliga medfödda normaltillstånd.
Citera
2023-06-19, 22:17
Medlem
Har också overklighetskänslor konstant. Är dock 16 år och har haft de sen jag var kanske 12/13. Har inte haft något typ av missbruk. Har det hela tiden även när jag mår bra. Är så trött på det har liksom haft de konstant i några år och försvinner aldrig. Försöker förklara för folk men de förstår inte så du e inte ensam om det
Citera
2023-06-29, 03:46
Medlem
Fappy11s avatar
Jag hade rätt kraftiga overklighetskänslor i ca 10 år. Men det har faktiskt blivit bättre senaste åren, jag tror att det är för att jag har slutat fokusera och grubbla kring det så mycket. Så det finns hopp, har fortfarande psykisk ohälsa men inga direkta overklighetskänslor längre. Har väl inga konkreta tips att ge direkt tyvärr eftersom jag inte vet varför mitt har förbättrats.

Hur är det med din andning? Har du djup och långsam andning? Eller ytlig och stressad, för ytlig och snabb andning tror jag kan bidra till overklighetskänslor
Senast redigerad av Fappy11 2023-06-29 kl. 03:49.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in