För drygt 20 år sedan fick jag en hasch-psykos. Innan det hade jag ett fem år långt missbruk, först alkohol som senare kompletterades med lite blandade piller och pulver men framförallt benzo (xanor). Jag kom ur min psykos med hjälp av benz men fick sen köra en cold turkey. Det är nog det värsta halvåret i mitt liv. Jag spydde, hade sån fruktansvärd ångest men framförallt overklighetskänslor. Efter ett halvår fick jag ssri. Det blev bättre med ångesten men overklighetskänslorna har funnits kvar. Jag har haft lång nykterhet men återfallit i alkohol efter ca 5-6 år. Nu sist blev det tyvärr även droger (benz och tjack) och jag upplever att overklighetskänslorna blev värre igen. Jag förstår din förtvivlan. Jag får också tankar på att det inte är värt det. Men samtidigt så vet jag att det kan bli bättre. Och tiden är en avgörande faktor! Det tar lång tid att läka ett missbruk. Även om 1 år är lång tid när man känner att man håller på att bli galen så är det inte lång tid för hjärnan som försöker ställa om. Jag fick en bok när jag tände av från benz och den beskrev overklighetskänslor som utsättningssymtom och att det kan sitta i länge.
Det jag vet hjälper är sömn. Sova mycket och regelbundet. När det var som värst sov jag även dagtid. Även regelbundna måltider. Just nu provar jag mindfulness och har hopp om att det kan hjälpa.
Du skrev att du provat många saker. Har du gjort sakerna enskilt eller alla samtidigt? Jag går på AA och CA. Det hjälper mig med mitt övriga mående som inte heller är tipptopp.
Det jag vet hjälper är sömn. Sova mycket och regelbundet. När det var som värst sov jag även dagtid. Även regelbundna måltider. Just nu provar jag mindfulness och har hopp om att det kan hjälpa.
Du skrev att du provat många saker. Har du gjort sakerna enskilt eller alla samtidigt? Jag går på AA och CA. Det hjälper mig med mitt övriga mående som inte heller är tipptopp.