2022-12-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seadog678
Jag tror nog du har missuppfattat en del, Har aldrig hört talas om att någon skulle jobba både som elektriker och maskinist på en rigg samtidigt, däremot måste en del maskinister gå högspännings kurs och ta FSE, men det innebär inte att dom jobbar som elektriker eller får högre betalt. Det är dessutom 12 timmars arbetsdagar.

Inte bara 2 utbildningar, utan 3.

Offshorearbeidere tar opptil tre fagbrev. Fagforening mener det ikke bare er positivt.

Med fagbrev i automasjon kunne A***n L***e Ø****ø gjøre mye offshore. Men hun kom til kort på noen områder.

Derfor tok hun også fagbrev som elektriker. Nå bruker hun ett helikoptersete, bruker én lugar og kan gjøre to jobber.

https://www.nrk.no/rogaland/flere-of...rev-1.16181288
Citera
2022-12-03, 17:13
Citat:
Ursprungligen postat av Soothsayer
Ja det kanske stämmer, tog BOSIET och HUET 2020, och precis som du säger så är det många som inte kommit ut. Lyckades själv men ingen fast 4/2 fläskprinsposition som många förväntar sig enbart med cert och utan relevant kompetens inom ex. Svetsning eller annat.

Ok, fast rotation 2/4 är väldigt svårt att få om man inte jobbar fast på en rigg och är direkt anställt hos de stora företagen, Equinir, Aker BP och Lundin osv.

Det brukar isåfall vara via bemanningsföretag eller service/ställnings/isolations företag, men då är det oftast helt andra och mycket sämre rotationer och inte lika bra lön. Men även det är väldigt svårt att få sett till hur många som söker.

Jag vet om folk som tagit säkerhetskursen, haft typ vanligt lagerjobb och sökt offshoreanställningar i flera år utan att ens fått svar. T.o.m. att de varit tvungna att repetera säkerhetskursen som går ut efter 4 år. Men det är inte så konstigt, för de är varken hantverkare, utbildade eller har bra kontakter. De kastar typ bort sitt liv.

Varför satsar man inte på en relevant utbildning om man nu är beredd att ägna så många år? Typ petroleumsingenjör, geolog eller laborant? Då får man jobb direkt med väldigt bra lön.
Senast redigerad av redlineoffside 2022-12-03 kl. 17:19.
Citera
2022-12-03, 17:28
Medlem
seadog678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Inte bara 2 utbildningar, utan 3.

Offshorearbeidere tar opptil tre fagbrev. Fagforening mener det ikke bare er positivt.

Med fagbrev i automasjon kunne A***n L***e Ø****ø gjøre mye offshore. Men hun kom til kort på noen områder.

Derfor tok hun også fagbrev som elektriker. Nå bruker hun ett helikoptersete, bruker én lugar og kan gjøre to jobber.

https://www.nrk.no/rogaland/flere-of...rev-1.16181288

Fast enligt artikeln har hon inte 2 jobb, Aker ser det som en möjlighet. Och automation och elektriker har mycket gemensamt, jag har jobbat i båda ställningarna.
Citera
2022-12-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Nja, nu yrar du…
Utbildning innebär inte endast att man sitter i ett rum och lyssnar på en föreläsare för att sedan skriva ett prov/tenta.

Forskarutbildningen är mer eller mindre helt ett eget projekt där du förvisso har några tentor i början på utbildningen, men där du sedan själv får läsa in allt material du behöver.

Menar du således att forskare inte har någon utbildning utöver de som har några enstaka kurser på a-nivå?

Läs ts frågeställning, tänk ett varv och återkom igen om du tycker att din fråga är relevant till ämnet.

Bryr mig exakt noll om din frågeställning så jag väljer att inte svara på den.
Citera
2022-12-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Menar du att man kan lära sig saker genom utbildningar? Intressant.

Nästan all utbildning är gratis i Sverige. Min poäng var att du inte kan lära dig att programmera utan hjälp.

Ok.
Citera
2022-12-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Vad är det mest välbetalda okvalificerade jobbet i Sverige? I världen?
Bryr mig inte om hur obekvämt det är.
Att vara Porta-Potty i Dubai lär vara lukrativt, men aningen obekvämt.
Citera
2022-12-03, 21:28
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Läs ts frågeställning, tänk ett varv och återkom igen om du tycker att din fråga är relevant till ämnet.

Du är uppenbarligen för korkad för att fatta du talar emot dig själv.

Ts frågeställning var:
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Vad är det mest välbetalda okvalificerade jobbet i Sverige? I världen?
Bryr mig inte om hur obekvämt det är.

Du hävdar då:
Citat:
Ja, men du behöver ingen vanlig utbildning utan kan lära dig allt om programmering själv = Okvalificerat.
Varpå jag svarar:
Citat:
Nja, nu yrar du…
Utbildning innebär inte endast att man sitter i ett rum och lyssnar på en föreläsare för att sedan skriva ett prov/tenta.

Forskarutbildningen är mer eller mindre helt ett eget projekt där du förvisso har några tentor i början på utbildningen, men där du sedan själv får läsa in allt material du behöver.

Menar du således att forskare inte har någon utbildning utöver de som har några enstaka kurser på a-nivå?

När du slutligen inser (?) att idiotiska argument tagit slut, vräker du ur dig följande smörja…
Citat:

Du hävdar att om man lär sig något själv är man okvalificerad.
När jag hävdar att forskning är just detta, dvs att lära sig själv och då enl. dig okvalificerad , då brinner det fullständigt i proppskåpet…

Klarar du inte av att argumentera, vänligen håll käft!

Notera att Ramanujan saknade all formell utbildning.

Ramanujan betraktas som en av de främsta matematiker som någonsin existerat på denna planet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Srinivasa_Ramanujan

Ps du är en fullständigt obildbar och obildad idiot!
Citera
2022-12-03, 22:35
Medlem
Citat:
Du är uppenbarligen för korkad för att fatta du talar emot dig själv.

Ts frågeställning var:
Du hävdar då: Varpå jag svarar:

När du slutligen inser (?) att idiotiska argument tagit slut, vräker du ur dig följande smörja…

Du hävdar att om man lär sig något själv är man okvalificerad.
När jag hävdar att forskning är just detta, dvs att lära sig själv och då enl. dig okvalificerad , då brinner det fullständigt i proppskåpet…

Klarar du inte av att argumentera, vänligen håll käft!

Notera att Ramanujan saknade all formell utbildning.

Ramanujan betraktas som en av de främsta matematiker som någonsin existerat på denna planet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Srinivasa_Ramanujan

Ps du är en fullständigt obildbar och obildad idiot!

Bara det att du klipper och klistrar i texterna för att det ska passa dig säger ju en hel del.
Jag menar att han inte behöver plugga i 3år på nån slö programmeringsutbildning för att börja bygga ett spel till IOS/android.

Det säger väl sig själv att ingen som är ny på programmering kan bygga ett spel utan förkunskaper (om man inte lejer bort den delen).

Det fattade du väl eller är du akademiker så att du hänger upp dig på oviktiga skitsaker istället för det som faktiskt sägs?
Senast redigerad av Cooltrayne 2022-12-03 kl. 22:37.
Citera
2022-12-04, 00:29
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Bara det att du klipper och klistrar i texterna för att det ska passa dig säger ju en hel del.
Jag menar att han inte behöver plugga i 3år på nån slö programmeringsutbildning för att börja bygga ett spel till IOS/android.

Det säger väl sig själv att ingen som är ny på programmering kan bygga ett spel utan förkunskaper (om man inte lejer bort den delen).

Det fattade du väl eller är du akademiker så att du hänger upp dig på oviktiga skitsaker istället för det som faktiskt sägs?

Du är fortfarande en obildad idiot, då du inte begriper att huruvida man är kvalificerad handlar inte hur många tentor man har tagit eller hur lång utbildning man har, utan just vad man kan.
Arbetsgivare antar, säkert korrekt, att korrelationen med utbildning och kvalifikationer är hög, varför man oftast får en chans om man har en bra utbildning.
Notera dock att en bra utbildning implicerar dock inte att du är kvalificerad.
Men, visst hjälper det med ett, eller flera, fina diplom för att få in en fot, men du lär mycket snart avsked åka ut på arschlet om begåvningen/kunskapsmassan ligger på din nivå, därav existensen av visstidsanställning och provanställning.

Märkligt nog begriper du fortfarande inte att man behöver inte gå i skola för att lära sig programmera. De bästa programmerare jag känner har inte fått sina kvalifikationer från universitetet utan genom som barn /ungdomar experimentera/hacka (lära sig själv vad som fungerar eller ej)

Hur gammal är du egentligen? Har du överhuvudtaget någon utbildning?
Du verkar uppenbarligen fullständigt oförstående vad det gäller utbildning och kvalifikation.

Oavsett vilket, din attityd tillsammans med dina uppenbara svaga förståndsgåvor gör att vidare konversation med dig är helt meningslös, varför jag avslutar all vidare konversation med dig.

End note:

Jag kopierade hela vår tragiska konversation utan att klippa bort eller lägga till.

Hur jävla korkad måste man vara för att inte fatta detta lätt kan kontrolleras av alla i tråden…
Citera
2022-12-04, 03:54
Medlem
Citat:
Du är fortfarande en obildad idiot, då du inte begriper att huruvida man är kvalificerad handlar inte hur många tentor man har tagit eller hur lång utbildning man har, utan just vad man kan.
Arbetsgivare antar, säkert korrekt, att korrelationen med utbildning och kvalifikationer är hög, varför man oftast får en chans om man har en bra utbildning.
Notera dock att en bra utbildning implicerar dock inte att du är kvalificerad.
Men, visst hjälper det med ett, eller flera, fina diplom för att få in en fot, men du lär mycket snart avsked åka ut på arschlet om begåvningen/kunskapsmassan ligger på din nivå, därav existensen av visstidsanställning och provanställning.

Märkligt nog begriper du fortfarande inte att man behöver inte gå i skola för att lära sig programmera. De bästa programmerare jag känner har inte fått sina kvalifikationer från universitetet utan genom som barn /ungdomar experimentera/hacka (lära sig själv vad som fungerar eller ej)

Hur gammal är du egentligen? Har du överhuvudtaget någon utbildning?
Du verkar uppenbarligen fullständigt oförstående vad det gäller utbildning och kvalifikation.

Oavsett vilket, din attityd tillsammans med dina uppenbara svaga förståndsgåvor gör att vidare konversation med dig är helt meningslös, varför jag avslutar all vidare konversation med dig.

End note:

Jag kopierade hela vår tragiska konversation utan att klippa bort eller lägga till.

Hur jävla korkad måste man vara för att inte fatta detta lätt kan kontrolleras av alla i otråden…

En akademiker som utrycker sig som en frustrerad 18-åring.

Jag har inte heller något behov av att mäta kuk över vem av oss som gått längst i skolan. Om du ser det som en merit så är det väl upp till dig.

Och att man inte behöver gå i skola för att lära sig programmera, är ju exakt det som mitt inlägg handlade om från början.

Jag vet inte vad du gafflar om, eller varför du fortsätter tjafsa om totalt oviktiga saker i sammanhanget.
Citera
2022-12-04, 11:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
Hur fick du fram att man kan nå miljonen per år? Säger inte att man inte kan det men undrar om du bara drog fram summan ur luften eller om den är baserad på något

Jag läste detta för länge sen om någon kille som var telefonsäljare och drog in dryga miljonen per år. Han ringde helt klart flest kunder och lyckades väl helt enkelt få en bra hittate på sina samtal.
Det är absolut inget som alla klarar och man får vara beredd att få mycke skit och kalla samtal.
Citera
2022-12-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag läste detta för länge sen om någon kille som var telefonsäljare och drog in dryga miljonen per år. Han ringde helt klart flest kunder och lyckades väl helt enkelt få en bra hittate på sina samtal.
Det är absolut inget som alla klarar och man får vara beredd att få mycke skit och kalla samtal.

Haha jag vet nog vilken kille du tänker på. Var nån artikel om han i tidningen, tror han krängde abonnemang faktiskt. Invandrare tror jag det var. Fick reda på honom för det dök upp en tråd om honom på FB när det begav sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in