2022-12-03, 14:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja, via böcker, gratiskurser på youtube, hemsidor, eller betala 10$ på typ Udemy/liknande (det går att ladda ner på piratbukten oxå).
Det finns mängder med gratisutbildningar från de mest kända skolorna i världen, typ Harvard och MIT.

Och du kan ha en spelidé som drivkraft bakom ditt programmerande, vilket gör det till något mer konkret än att bara kolla youtube utan att ha ett mål.

Poängen är att man INTE behöver gå en 3-årig dyr utbildning om man inte vill, utan det går att lära sig utan att det kostar nåt.

Menar du att man kan lära sig saker genom utbildningar? Intressant.

Nästan all utbildning är gratis i Sverige. Min poäng var att du inte kan lära dig att programmera utan hjälp.
Citera
2022-12-03, 14:41
Citat:
Ursprungligen postat av Soothsayer
Jag betalade 20 000 + 2500 för medical. Om jag sen räknar med alla kurser och utbildningar för att få min kompetens på papper så blir det några hundratusen.

Edit: Man kan gå BOSIET i exempelvis Nederländerna för en billigare peng än i Norge.

Jag vet att det blivit mycket billigare, men det var under en kort period och ett kraftig rea pga nedgång och Covid?

Men det kvittar. Har de inget direkt behov av dig har du inget där att göra. Känner väldigt många svenskar som tagit kursen utan att få några jobb. Även de som är behöriga hantverkare med lång erfarenhet.
Citera
2022-12-03, 14:46
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Missade att Ts frågade efter välbetalda okvalificerade jobb som var enkla att få utan tolkade frågan mer om vad det finns för okvalificerade jobb som inte kräver någon form av högre utbildning. En säkerhetskurs för att få jobba off-shore ser inte jag som högre utbildning. Och visst kostar den några kronor, men lyckas man få jobb som diskare eller lokalvårdare på en oljeplattform har man garanterat råd att betala tillbaks de pengar man eventuellt lånat för att gå kursen. Är du utbildad som ställningsbyggare och får arbete som det på en oljeplattform är du inte okvalificerad och då kan lönen sticka iväg rejält.

Man får inte jobb som ”diskare”. Tror man ingår i mat- och underhållspersonalen och jag tror det också kräver någon form av yrkesutbildning. Iaf som ny nu förtiden, även om det går.

Men skulle tro att det är väldigt hård konkurrens även där med många sökande och svårt att komma in om du inte har rätt kontakter oavsett.
Citera
2022-12-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Alltså det första kravet är att det skall vara så välbetalt som möjligt.
Att jag nämner okvalificerat är för att folk inte skall ge förslag som kräver att jag läser en ny utbildning på flera år. Jag söker jobbet nu.

Processoperatör, fyrskift. Har runt 45k för 130h/mån
Citera
2022-12-03, 15:24
Medlem
Gruvan i Kiruna. 60 tusen i mån
Citera
2022-12-03, 15:26
Medlem
New York City söker råttfångare for $170.000/år

https://www.cnbc.com/2022/12/02/nyc-...-per-year.html
Citera
2022-12-03, 15:29
Medlem
Måste va sopåkare i sverige...bra betalt å utbildning på ca en kvart.
Citera
2022-12-03, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Mest välbetalt vet jag inte men en ”okvalificerad” på norsk oljerigg har väl 700.000nok/år. Utöver hög lön har de även en hel del andra förmåner.

Enligt vad jag hört är det inte riktigt så längre. Efter 2014 blev massor med folk avskedade. Massa med kvalificerade folk tar skit-tjänster i hoppet att få komma tillbaka til sitt tidigare jobb. Senaste trenden inom offshore nu är folk skaffar en extra utbildning och utför 2 jobb, t.ex en maskinist tar elektriker utbildning och kan utföra dubbelt så många uppgifter i stället för att sitta på biografen när det är lite att göra.
Citera
2022-12-03, 15:43
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiseAboveYou
Många i tråden verkar glömma delen att jobbet ska betala bra också..

Politiker passar bra in här enligt mig.

De som styr Sverige har historiskt sett saknat all form av spetskompetens och grundkompetens, men de har gått en lång politisk bana där de slickat röv och sagt allt som de över dem vill höra. Vi pratar om psykopatiska kräk som i 20 år sugit kuk på slödder av lägsta rang och skapat intriger av värsta sort. När du väl gjort de här hundåren av att vara ett vidrigt kräk så är det inte över där heller. Intrigerna mellan de perversa odjuren fortsätter och fortsätter och fortsätter in absurdum. Nu har du lagt ner hela din själ i att varje dag ljuga, förnedra dina meningsmotståndare, förlöjliga alla dina konkurrenter som det lägsta vidriga äckel och får en bra lön, men är det värt det för att sälja din själ till djävulen?
Citera
2022-12-03, 15:55
Medlem
vadsadusadus avatar
Om man ska vara sån, till och med en städare kan behöva utbildning inom olika rengöringmedel osv beroende på vart man jobbar som städare, men det mesta av det är ju sånt man får lära sig på jobbet i tjänst, eller får utbildning inom jobbet så det kräver inget alls på förhand.

Känner en sopåkare. Det kräver också utbildning. För man kan ju se lastbilskort som en form av utbildning som inte alla har i grunden och därför inte kan börja köra direkt.
Citera
2022-12-03, 15:59
Medlem
seadog678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitnick89
Enligt vad jag hört är det inte riktigt så längre. Efter 2014 blev massor med folk avskedade. Massa med kvalificerade folk tar skit-tjänster i hoppet att få komma tillbaka til sitt tidigare jobb. Senaste trenden inom offshore nu är folk skaffar en extra utbildning och utför 2 jobb, t.ex en maskinist tar elektriker utbildning och kan utföra dubbelt så många uppgifter i stället för att sitta på biografen när det är lite att göra.

Jag tror nog du har missuppfattat en del, Har aldrig hört talas om att någon skulle jobba både som elektriker och maskinist på en rigg samtidigt, däremot måste en del maskinister gå högspännings kurs och ta FSE, men det innebär inte att dom jobbar som elektriker eller får högre betalt. Det är dessutom 12 timmars arbetsdagar.
Citera
2022-12-03, 16:05
Medlem
Soothsayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jag vet att det blivit mycket billigare, men det var under en kort period och ett kraftig rea pga nedgång och Covid?

Men det kvittar. Har de inget direkt behov av dig har du inget där att göra. Känner väldigt många svenskar som tagit kursen utan att få några jobb. Även de som är behöriga hantverkare med lång erfarenhet.

Ja det kanske stämmer, tog BOSIET och HUET 2020, och precis som du säger så är det många som inte kommit ut. Lyckades själv men ingen fast 4/2 fläskprinsposition som många förväntar sig enbart med cert och utan relevant kompetens inom ex. Svetsning eller annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in