Citat:
Ursprungligen postat av
Politrix
Körde tydligen 47 km i timmen på en 50 väg.
fick 2.800 kronor.
Snuten horungen sa att jag har två vägar att välja mellan, antingen, krångel med tingsrätt osv osv eller att jag bara skriver på. Jag skrev på även om jag visste att jag kan ta den andra vägen.
Hade det blivit dyrare om jag hade tagit det till tingsrätten? Jag kommer absolut inte betala, ska ändå bort här ifrån snart.
Men ändå nyfiken på bästa alternativet.
Du får förklara hur fort du körde för 47 km/h på en 50-väg skulle ingen polis skriva en obot för. Är det däremot 97 km/h på en 50-väg skall du få mer böter och dessutom bli av med körkortet då gränsen går vid 31 km/h över rådande hastighetsbegränsning.
Den enda som du har att skylla på för att få en hastighetsbot är du själv eftersom du gjorde det medvetna valet att köra för fort.
OnT så kostar det dig inte mer att acceptera ett strafföreläggande från en åklagare om du förnekat i första läget och sen kommit på bättre tankar när du blir kontaktad. Om det skall dras i TR så får samhället betala i runda slängar 50-60000 kronor för enklaste sortens förhandling för att du kört för fort och sen inte stått för det.