2023-06-08, 17:56
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Nu tror ju jag att 10 miljoner inte kommer vikas för en specifik sign on eller transfer avgift. Kvar blir då driftkostnader som löner, hyror och andra avgifter så jag valde att göra det enkelt och säga "driften". Det är möjligt att jag har fel där men det var inte poängen.

Nu har jag sagt flera gånger att jag inte är intresserad av en metadiskussion, utan fokusera på kärnpoängen som andra verkar vilja spåra ur.

Nej, lönekostnaderna året ut är betydligt mer än så. So what?

Har jag någonstans sagt något annat eller var detta ytterligare ett billigt försök till poäng?

Tack, då är vi i grunden fullständigt eniga.

Jag har förklarat (för London för ett par månader sedan) att det är fullt rimligt att ha 11 mill i kassan vid årskiftet, när man bland annat veckan senare släpper på försäljning av säsongsbiljetter som ger en likvid på ytterligare 40 miljoner på några veckors tid.

*Edit*
Att styrelsen (eventuellt) gav JJ köpstopp hade inget med likviditeten i januari att göra. Man periodiserar köp likväl* som man periodiserar försäljningar. (Eventuell köpstopp är ett helt annat problem, om det nu är grunden till att det blev som det blev med Strand och Kralj och att JJ sade upp sig.)

*inte riktigt likaväl då större köpande klubbar ofta har mer att säga till om, men för saken skull kan vi säga "likaväl".

Du är obegripligt trög.

* Bajen hade vid årskiftet 11 mill i kassan med ett EK på knappt 83.

* Gnaget hade vid kvartalsskiftet en kassa på 34 och ett EK på 99 samt fordringar Q3 som inte bara amorterar det eventuella lånet i sin helhet utan därtill stärker likviditeten ytterligare.

Den ena klubben menar du har Sveriges näst bästa ekonomiska förutsättningar medan den andra står på ruinens brant På det, trots att du inte ens har grundläggande förståelse för företagsekonomi eller ens elementära kunskaper kring lingvistiken, ska du svinga mot alla som försöker rätta ditt vansinne.
Citera
2023-06-08, 18:02
Citat:
Ursprungligen postat av GrytjaMennakandFyt
Är du verkligen så korkad och verklighetsfrånvänd att du inte tror att intensiteten korrelerar med skadorna? Samt att intensiteten går upp när man dubblerar i Europa. Det är inte truppen som vinner mästerskap utan de man kan ställa på planen! Möjligt att Häcken har spetsigast trupp i allsvenskan men om de inte håller för belastning kommer Häcken inte att vinna. Det beror inte på otur och slump.
Är du så jävla dum att du inte förstår att det är bredden på truppen som avgör hur spetsig startelva man kan sätta på planen vid många skador?

Är du så jävla dum att du påstår att skadorna vi haft berott på hårt matchande? Typ Simon som skadade sig veckan innan allsvenskan startade? Hammar som fick en smäll i årets andra match? Tebo som skadade foten på försäsongen? Sonko som skadade sig innan allsvenskan startade? Sadiq som alltid kommer dra baksidor då och då för att han är för explosiv.

Sitt ned och var tyst om du inte vet vad du pratar om.
Citera
2023-06-08, 18:05
Citat:
Ursprungligen postat av London
Du är obegripligt trög.

* Gnaget hade vid kvartalsskiftet en kassa på 34 och ett EK på 99 samt fordringar Q3 som inte bara amorterar det eventuella lånet i sin helhet utan därtill stärker likviditeten ytterligare.

Den ena klubben menar du har Sveriges näst bästa ekonomiska förutsättningar medan den andra står på ruinens brant På det, trots att du inte ens har grundläggande förståelse för företagsekonomi eller ens elementära kunskaper kring lingvistiken, ska du svinga mot alla som försöker rätta ditt vansinne.
Du pratar med en snubbe som med en dåres envishet hävdat att Häcken är kommundopade för att vi fått subventionerade plan och lokalhyror av kommunen under Gothia Cup. Alltså för planer och skolsalar som står tomma under sommardagarna..
Citera
2023-06-08, 18:19
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Du pratar med en snubbe som med en dåres envishet hävdat att Häcken är kommundopade för att vi fått subventionerade plan och lokalhyror av kommunen under Gothia Cup. Alltså för planer och skolsalar som står tomma under sommardagarna..

Ja, jag vet. Utvecklar pälsallergi på ett internetforum vilket borde vara omöjligt

Frågan kring både bajens och gnagets ekonomi är dock intressant. Varför Bajen ended up (hittar inte den svenska motsvarigheten) med strand och varför det påstådda (falska enligt bajare såklart) bråket mellan JJ och styrelsen uppstod. En sportchef som nu sagt upp sig.

Hur Bajen därtill lyckades sälja spelare för hundratals miljoner och ändå lyckades med konststycket att minska sin kassa från 44 mkr till 11 är intressant i sig. Gissar att de sålde sina årskort före årskiftet 2021

I Gnaget är situationen prekär i hur mycket man bör satsa då fel beslut kan orsaka grava finansiella problem även om situationen inte är sådan här och nu. Hade gärna varit finansiell rådgivare i ett sådant case men aldrig att jag hade velat ta det ansvar som kommer med styrelseuppdraget.
Senast redigerad av London 2023-06-08 kl. 18:23.
Citera
2023-06-08, 18:23
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drhasch81
Att Aik behöver låna pengar för förstärkning i sommar känns nåt är väldigt fel i klubben.
En nystart i ettan hade nog gjort gott
lol inte många högskolepoäng hos dig
Citera
2023-06-08, 19:12
Citat:
Du är obegripligt trög.

Och du har fortfarande inte fattat att hur mycket man har i kassa dag 1 inte spelar någon roll om man planerat få in 40 miljoner dag 2.
Hade Bajen inte fått in 40 miljoner i säsongskortsförsäljning hade man ju självklart inte tömt kassan på samma sätt.

Jag utgår ifrån att du spelar dum för att undvika erkänna dig ha fel.
Senast redigerad av se_där... 2023-06-08 kl. 19:24.
Citera
2023-06-08, 19:12
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Nu tror ju jag att 10 miljoner inte kommer vikas för en specifik sign on eller transfer avgift. Kvar blir då driftkostnader som löner, hyror och andra avgifter så jag valde att göra det enkelt och säga "driften". Det är möjligt att jag har fel där men det var inte poängen.

Nu har jag sagt flera gånger att jag inte är intresserad av en metadiskussion, utan fokusera på kärnpoängen som andra verkar vilja spåra ur.

Nej, lönekostnaderna året ut är betydligt mer än så. So what?

Har jag någonstans sagt något annat eller var detta ytterligare ett billigt försök till poäng?

Tack, då är vi i grunden fullständigt eniga.

Jag har förklarat (för London för ett par månader sedan) att det är fullt rimligt att ha 11 mill i kassan vid årskiftet, när man bland annat veckan senare släpper på försäljning av säsongsbiljetter som ger en likvid på ytterligare 40 miljoner på några veckors tid.

*Edit*
Att styrelsen (eventuellt) gav JJ köpstopp hade inget med likviditeten i januari att göra. Man periodiserar köp likväl* som man periodiserar försäljningar. (Eventuell köpstopp är ett helt annat problem, om det nu är grunden till att det blev som det blev med Strand och Kralj och att JJ sade upp sig.)

*inte riktigt likaväl då större köpande klubbar ofta har mer att säga till om, men för saken skull kan vi säga "likaväl".
Tack för ett bra o tramsfritt svar. Uppskattas!
Citera
2023-06-08, 19:31
Medlem
Pancevs avatar
Till Gnagets försvar ska ju påpekas att de i mer än 15 års tid satsat på guld och elr Europaspel varje år i stort sett. Många prestigevärvningar o satsningar genom åren även om de sålde guldet med Obolo förvisso. En sådan klubb utan riktigt höga intäkter får ju ekonomiska trångmål emellanåt då satsningar slår fel o man måste ha 3 tränare på lönelistan o köpa dyra spelare lite när som. Oavsett deras luftaffärer så kan man ändå erkänna att de har satsat o varit bäst i Sverige länge bakom Malmö, sammantaget sett.

Djurgårn ex har ju försökt o nästan ruinerat sig, Blåvitt o Helsingborg samma sak. Elfsborg fick dra åt alla remmar som fanns och Peking dock börja om.

Bajen ex, eftersom katten medverkar i snacket, har aldrig ens varit i närheten av att verkligen försöka satsa helhjärtat på guld etc över en period. Nu kan man väl säga att de faktiskt precis börjat tänka i de banorna sista åren men i år uteblev satsningen helt plötsligt. Trots att förutsättningarna aldrig varit bättre.

Med ovan sagt vill jag bara poängtera att det är lätt att kasta skit, särskilt på ett hatobjekt som Gnaget, men egentligen har nästan ingen av oss varit med om att ens egna klubb under så lång tid haft pressen på sig att leverera toppresultat år efter år efter år. Sitta o prata kris i Gnaget medan Djurgårn har sparat sig genom 5 år o som genom ett under lyckats nå oväntade framgångar.. det tänker jag inte göra. De hamnar där de gör för att de satsar.

Det man kan kritisera är deras agenter o kriminellas inblandning i klubbaffärer o försäljning genom åren.
Citera
2023-06-08, 19:42
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Till Gnagets försvar ska ju påpekas att de i mer än 15 års tid satsat på guld och elr Europaspel varje år i stort sett. Många prestigevärvningar o satsningar genom åren även om de sålde guldet med Obolo förvisso. En sådan klubb utan riktigt höga intäkter får ju ekonomiska trångmål emellanåt då satsningar slår fel o man måste ha 3 tränare på lönelistan o köpa dyra spelare lite när som. Oavsett deras luftaffärer så kan man ändå erkänna att de har satsat o varit bäst i Sverige länge bakom Malmö, sammantaget sett.

Djurgårn ex har ju försökt o nästan ruinerat sig, Blåvitt o Helsingborg samma sak. Elfsborg fick dra åt alla remmar som fanns och Peking dock börja om.

Bajen ex, eftersom katten medverkar i snacket, har aldrig ens varit i närheten av att verkligen försöka satsa helhjärtat på guld etc över en period. Nu kan man väl säga att de faktiskt precis börjat tänka i de banorna sista åren men i år uteblev satsningen helt plötsligt. Trots att förutsättningarna aldrig varit bättre.

Med ovan sagt vill jag bara poängtera att det är lätt att kasta skit, särskilt på ett hatobjekt som Gnaget, men egentligen har nästan ingen av oss varit med om att ens egna klubb under så lång tid haft pressen på sig att leverera toppresultat år efter år efter år. Sitta o prata kris i Gnaget medan Djurgårn har sparat sig genom 5 år o som genom ett under lyckats nå oväntade framgångar.. det tänker jag inte göra. De hamnar där de gör för att de satsar.

Det man kan kritisera är deras agenter o kriminellas inblandning i klubbaffärer o försäljning genom åren.

Tack för ett bra inlägg från en antagonist!

Håller med fullständigt. Vi ska ha skit för iblandning med märkliga agenter osv.
Citera
2023-06-08, 19:46
Medlem
Londons avatar
Citat:
Och du har fortfarande inte fattat att hur mycket man har i kassa dag 1 inte spelar någon roll om man planerat få in 40 miljoner dag 2.
Hade Bajen inte fått in 40 miljoner i säsongskortsförsäljning hade man ju självklart inte tömt kassan på samma sätt. Det är budgettekniska saker sådant här vid årskiftet för att undvika skatta för mycket i onödan.

Jag utgår ifrån att du spelar dum för att undvika erkänna dig ha fel.

Haha, vet egentligen inte vart jag ska börja.

Summerat missar du faktan att er kassa minskade väsentligt year on year trots rekordomsättning (när fick ni betalt för årskorten 2022, fundera på den) bortser från att reflektera över varför man i bajens fall ska beakta framtida kassaflöden men inte i AIK:s när man utvärderar respektive klubbs finansiella ställning, bortser från att Bajen hade kostnader Q1 och att dina påstådda 40 mkr i säsongsbiljetter således inte är att betrakta som cash på kontot, att du inte kommenterar hur du kommer till slutsatsen att bajens ekonomi är starkare är gnagets eller att er ekonomiska situation högst sannolik ledde till en meningsskiljaktighet mellan er sportchef och styrelse med resultat att ni värvade in en spelare som inte var den operativa organisationens val eller önskan.

Hade gärna roat mig med att be dig utveckla dina tankar om skatteplanering men nöjer mig som alla andra i konklusionen att det endast skulle bli provocerande fördummande.
Citera
2023-06-08, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Nu har Yxan snackat med Marti så nu är allt i ordning igen!

Cifuentes om mötet: Min framtid var inte ett ämne

https://www.aftonbladet.se/a/RGQaqO

Nu mot topp-3 med en minst lika bra trupp som under 2022.
Citera
2023-06-08, 21:03
Citat:
Haha, vet egentligen inte vart jag ska börja.

Summerat missar du faktan att er kassa minskade väsentligt year on year trots rekordomsättning (när fick ni betalt för årskorten 2022, fundera på den) bortser från att reflektera över varför man i bajens fall ska beakta framtida kassaflöden men inte i AIK:s när man utvärderar respektive klubbs finansiella ställning, bortser från att Bajen hade kostnader Q1 och att dina påstådda 40 mkr i säsongsbiljetter således inte är att betrakta som cash på kontot, att du inte kommenterar hur du kommer till slutsatsen att bajens ekonomi är starkare är gnagets eller att er ekonomiska situation högst sannolik ledde till en meningsskiljaktighet mellan er sportchef och styrelse med resultat att ni värvade in en spelare som inte var den operativa organisationens val eller önskan.

Hade gärna roat mig med att be dig utveckla dina tankar om skatteplanering men nöjer mig som alla andra i konklusionen att det endast skulle bli provocerande fördummande.
Ok, du driver bara med mig.
Haha, inte så kul. Bara slöseri på bandbredd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in