2023-01-10, 13:48
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Och så vaknar vi upp i verkligheten och förstår att skador inte endast är kopplat till underlag och att det således inte är rimligt att dra en slutsats baserat på vilket lag haft flest skador föregående säsong.

Ändå gjorde du det påståendet som cuckhunden svarade dig på...
Bestäm dig.

Jag skulle påstå, på känsla, att Bajen var betydligt mer skadedrabbade pre-konstgräs. Ryser när jag tänker på några skadesäsonger vi hade runt 2005-2007.

De skador vi haft sedan 2014 har varit förhållandevis få och då har vi ändå värvat flera spelare som varit skadedrabbade tidigare.
Senast redigerad av se_där... 2023-01-10 kl. 13:54.
Citera
2023-01-10, 14:08
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ändå gjorde du det påståendet som cuckhunden svarade dig på...
Bestäm dig.

Jag skulle påstå, på känsla, att Bajen var betydligt mer skadedrabbade pre-konstgräs. Ryser när jag tänker på några skadesäsonger vi hade runt 2005-2006.

De skador vi haft sedan 2014 har varit förhållandevis få och då har vi ändå värvat flera spelare som varit skadedrabbade tidigare.
Ibland så känns det som jag diskuterar med små barn. Nej, jag hävdade inte att ni hade fler skador föregående säsong än vad vi eller Malmö hade. Vad jag däremot hävdar bestämt är att ni löper en högre skaderisk än vad vi gör på grund av ert underlag vilket innebär att det är minst sagt konstigt att ni sitter och bestämt försvarar plastskiten på Tele2. Till skillnad från Hyenan så är jag inte så obotligt korkad att få för mig att titta på en säsong och dra en slutsats när det finns extremt mycket forskning på området som alla pekar på exakt samma sak - nämligen att konstgräs är förenat med en högre skadefrekvens.

Nu orkade jag inte gräva upp samma studie som jag grävde fram förra gången ämnet var på tapeten men som sagt, all forskning pekar på exakt samma sak och det är inte svårt att gripa studier på måfå för att bekräfta att skaderisken är förhöjd med plast som underlag.

Citat:
En forskargrupp vid Linköpings Universitet, med professor Jan Ekstrand i spetsen, har analyserat skadeutfallet från över 2000 match- och träningstillfällen hos klubbarna i Allsvenskan och norska Tippeligan. Resultaten visar att det inte föreligger någon skillnad i skaderisk mellan spel på de båda underlagen – när det gäller akuta skador. Ett resultat som stöds av tidigare forskning på europeisk och norsk herrelitfotboll. Men forskarna undersökte även om det fanns någon skillnad i skaderisk och skademönster mellan lag som har konstgräs på sin hemmaplan jämfört med lag som
har naturgräs. Och där visade det sig att konstgräslagen – både under match och träning – löpte en högre risk att drabbas av lättare (mindre än fyra veckor) skador.

Vidare
Citat:
Värt att notera är också att konstgräslagen uppvisade en högre risk att drabbas av vadmuskelskador då de spelade på naturgräs. Däremot fann forskarna inte några skillnader i skademönster då lag med naturgräs på hemmaplan spelade på konstgräs. Resultaten visar även att konstgräslagen – sett över hela säsongen – råkar ut för fler överbelastningsskador i vad- och ljumskmuskulaturen jämfört med naturgräslagen.

Källa: https://www.idrottsforskning.se/wp-c...g-nr3-2013.pdf

Finns färskare studier om du vill in och utbilda dig men jag orkar inte göra en avhandling i ämnet just nu. Kort sagt så får ni lägga av med ert självskadebeteende och försvara skiten på Tele2. Jag förstår att ni kanske inte kan få till en naturgräsmatta men det finns även grader i helvetet och er matta är fan den sämsta i Allsvenskan. Att två lag av er storlek accepterar och till och med försvarar denna skit är som sagt diffust och tyder på bristande intelligens.
Citera
2023-01-10, 14:13
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Och så vaknar vi upp i verkligheten och förstår att skador inte endast är kopplat till underlag och att det således inte är rimligt att dra en slutsats baserat på vilket lag haft flest skador föregående säsong. Det finns omfattande studier om underlagets påverkan på elitidrottare där man dragit slutsatsen efter ha följt tusentals idrottare under flera års tid och kommit fram till att plastgräs leder till en förhöjd skaderisk. Som sagt, jag förstår inte varför ni tvunget ska försvara skiten eller försöka ge sken av det som något positivt när det i slutändan är er själva och bajen som drabbas av det värdelösa underlaget på Tele2.
Nja, vissa studier hittar skillnader avseende skador. Andra hittar inte det. Oron för den ev skaderisken kan paradoxalt nog vara en fördel för konstgräslag som då slipper skadebenägna spelare.

Konstgräs är överlägset naturgräs under en majoritet av tiden i nästan hela Sverige. På konstgräs blir fotbollen mer likt den i Europa. Och därför briljerar konstgräslag som DIF, ÖFK, Molde och Bodö/Glimt i Europa.

Har egentligen ingen särskild preferens annat än vad som är bäst för DIF. Där råder det ingen tvekan om att konstgräs på Tele2 är bättre än naturgräs på både Tele2 och Friends.
Citera
2023-01-10, 14:14
Citat:
Källa: https://www.idrottsforskning.se/wp-c...g-nr3-2013.pdf
Satt just och tänkte på om det var någon gammal artikel från typ 2013 som föder myten om att konstgräs är så jävla mycket mer skadefrämjande. En artikel baserat på skador från 3:a generationenskonstgräs 2007.

Konstgräsplanerna har utvecklats väldigt mycket sedan dess, och jag tror att den nya mattan som läggs på nu är en ny generation från förra gen 4 monofibergräset.
Citera
2023-01-10, 14:15
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Nja, vissa studier hittar skillnader avseende skador. Andra hittar inte det. Oron för den ev skaderisken kan paradoxalt nog vara en fördel för konstgräslag som då slipper skadebenägna spelare.

Konstgräs är överlägset naturgräs under en majoritet av tiden i nästan hela Sverige. På konstgräs blir fotbollen mer likt den i Europa. Och därför briljerar konstgräslag som DIF, ÖFK, Molde och Bodö/Glimt i Europa.

Har egentligen ingen särskild preferens annat än vad som är bäst för DIF. Där råder det ingen tvekan om att konstgräs på Tele2 är bättre än naturgräs på både Tele2 och Friends.
Då får du gärna gräva fram en studie som stödjer din tes. I'll wait.

Citat:
Satt just och tänkte på om det var någon gammal artikel från typ 2013 som föder myten om att konstgräs är så jävla mycket mer skadefrämjande.

Konstgräsplanerna har utvecklats väldigt mycket sedan dess, och jag tror att den nya mattan som läggs på nu är en ny generation från förra gen 4 monofibergräset.
Som sagt, det där var bara en kort artikel jag grep på måfå. Det finns bra mycket färskare forskning som visar på samma sak. Du är också välkommen att gräva fram en studie som visar på motsatsen. Sen är det självklart att det är skillnad på konstgräs och konstgräs men det är trots allt Tele2 vi pratar om och er matta håller fan ingen hög prestanda om det är vad du tror.
Senast redigerad av Teu 2023-01-10 kl. 14:18.
Citera
2023-01-10, 14:18
Citat:
Då får du gärna gräva fram en studie som stödjer din tes. I'll wait.

Som sagt, det där var bara en kort artikel jag grep på måfå. Det finns bra mycket färskare forskning som visar på samma sak. Du är också välkommen att gräva fram en studie som visar på motsatsen.
Och jag avvisar din studie från 2013 som utdaterad och baserad på skador på konstgrästyper vi inte längre har i elitfotbollen.
Hade du en nyare så "får du gärna gräva fram" den.
Citera
2023-01-10, 14:27
Medlem
Teus avatar
Citat:
Och jag avvisar din studie från 2013 som utdaterad och baserad på skador på konstgrästyper vi inte längre har i elitfotbollen.
Hade du en nyare så "får du gärna gräva fram" den.
duger 2019 för herrn?
Citat:
We demonstrated that MT-5 was associated with playing on artificial turf, and the risks increased as much as three times for players who played on artificial turf >80% of the total time relative to the risk for players who played 0%–20%
Källa: https://bmjopen.bmj.com/content/9/2/e022864

MT-5 är en stressfraktur för övrigt.

Lägger till en amerikansk studie från 2019
Citat:
Using UH Sports Medicine Institute's school-based electronic medical record (EMR) system, physician-researchers from University Hospitals, Case Western Reserve University and UH Sports Medicine Institute analyzed data collected by 26 high school athletic trainers during the 2017-2018 athletic seasons.

They found athletes were 58 percent more likely to sustain an injury during athletic activity on artificial turf. Injury rates were significantly higher for football, girls and boys soccer, and rugby athletes. Lower extremity, upper extremity, and torso injuries were also found to occur with a higher incidence on artificial turf.
Källa: https://www.uhhospitals.org/for-clin...-natural-grass

Jag kan men vill inte fortsätta. Denna tråd är inte någon akademisk studie om konstgräs.

Som sagt, alla studier pekar på samma utfall och även om konstgräs har utvecklats så finns det fortfarande en förhöjd risk rörande skador. Det skall även påpekas att Tele2's matta knappast är något bra undantag att peka på när det kommer till att vara en mjuk matta där färre skador sker, snarare tvärtom. Ni får sluta med ert skitsnack helt enkelt. Att den betongskiten tillåts i Allsvenskan och att ni försvarar den ständigt är fan bortom all form av rim och reson.
Senast redigerad av Teu 2023-01-10 kl. 14:41.
Citera
2023-01-10, 14:30
Medlem
laddkingens avatar
jävlar ja hur många titlar ledde djurgårdens internationella dominans på nya söderstadion senaste säsongen nån som har koll senaste sidorna låter det som dom är sveriges bajen münchen
Citera
2023-01-10, 14:49
Citat:
duger 2019 för herrn?

Källa: https://bmjopen.bmj.com/content/9/2/e022864

MT-5 är en stressfraktur för övrigt.

Lägger till en amerikansk studie från 2019

Källa: https://www.uhhospitals.org/for-clin...-natural-grass

Jag kan men vill inte fortsätta. Denna tråd är inte någon akademisk studie om konstgräs.

Som sagt, alla studier pekar på samma utfall och även om konstgräs har utvecklats så finns det fortfarande en förhöjd risk rörande skador. Det skall även påpekas att Tele2's matta knappast är något bra undantag att peka på när det kommer till att vara en mjuk matta där färre skador sker, snarare tvärtom. Ni får sluta med ert skitsnack helt enkelt. Att den betongskiten tillåts i Allsvenskan och att ni försvarar den ständigt är fan bortom all form av rim och reson.
Lustigt, för googlar jag på stressfraktur och Hammarby så hittar jag bara skador på spelare (Robin Tranberg, Peter Andersson och Mikkel Jensen) från söderstadion tiden.

Tar jag bort Hammarby så hittar jag fler stressfrakturer men på spelare (Wilhelm Loeper, Stefan Silva, Walid Atta, Joakim Wulf, Simon Tibbling) som spelar på naturgräs.
Citera
2023-01-10, 14:53
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Vilket konstigt påstånede.

Men Bajen har sedan man började spela på Tele2 inlett sin mest framgångsrika period i historian med en cuptitel. Perioden 2003-2008 var bra också, men då var det på bekostnad av en skenande ekonomi.

Korrelation är inte att blanda ihop med kausalitet. Men värt att reflektera över är att vi har fler utlandsproffs än någonsin.

Jag tror det är bollen det är fel på. När det var läderkula gick vi till VM final...

idiot...

Trampade jag på en öm tå eftersom du måste ta till sådana ord på slutet?
Citera
2023-01-10, 14:54
Medlem
Teus avatar
Citat:
Lustigt, för googlar jag på stressfraktur och Hammarby så hittar jag bara skador på spelare (Robin Tranberg, Peter Andersson och Mikkel Jensen) från söderstadion tiden.

Tar jag bort Hammarby så hittar jag fler stressfrakturer men på spelare (Wilhelm Loeper, Stefan Silva, Walid Atta, Joakim Wulf, Simon Tibbling) som spelar på naturgräs.
Ja, dina googlingar är bättre bevis än en vetenskaplig studie som omfattar 1854 fotbollsspelare och sträcker sig 2 år. Kort sagt så är jag helt enkelt färdig med ämnet. Vi ska inte förvandla tråden till något den inte är. Vill du fortsatt stödja er betongmatta får du göra det. Jag har gjort vad jag kunnat.
Citera
2023-01-10, 14:55
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Trampade jag på en öm tå eftersom du måste ta till sådana ord på slutet?
Nej det var dina argument kring att det är konstgräsets fel att landslaget inte spelar bättre än dom gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in