Citat:
Ursprungligen postat av
se_där...
Ändå gjorde du det påståendet som cuckhunden svarade dig på...
Bestäm dig.
Jag skulle påstå, på känsla, att Bajen var betydligt mer skadedrabbade pre-konstgräs. Ryser när jag tänker på några skadesäsonger vi hade runt 2005-2006.
De skador vi haft sedan 2014 har varit förhållandevis få och då har vi ändå värvat flera spelare som varit skadedrabbade tidigare.
Ibland så känns det som jag diskuterar med små barn. Nej, jag hävdade inte att ni hade fler skador föregående säsong än vad vi eller Malmö hade. Vad jag däremot hävdar bestämt är att ni löper en högre skaderisk än vad vi gör på grund av ert underlag vilket innebär att det är minst sagt konstigt att ni sitter och bestämt försvarar plastskiten på Tele2. Till skillnad från Hyenan så är jag inte så obotligt korkad att få för mig att titta på en säsong och dra en slutsats när det finns extremt mycket forskning på området som alla pekar på exakt samma sak - nämligen att konstgräs är förenat med en högre skadefrekvens.
Nu orkade jag inte gräva upp samma studie som jag grävde fram förra gången ämnet var på tapeten men som sagt, all forskning pekar på exakt samma sak och det är inte svårt att gripa studier på måfå för att bekräfta att skaderisken är förhöjd med plast som underlag.
Citat:
En forskargrupp vid Linköpings Universitet, med professor Jan Ekstrand i spetsen, har analyserat skadeutfallet från över 2000 match- och träningstillfällen hos klubbarna i Allsvenskan och norska Tippeligan. Resultaten visar att det inte föreligger någon skillnad i skaderisk mellan spel på de båda underlagen – när det gäller akuta skador. Ett resultat som stöds av tidigare forskning på europeisk och norsk herrelitfotboll. Men forskarna undersökte även om det fanns någon skillnad i skaderisk och skademönster mellan lag som har konstgräs på sin hemmaplan jämfört med lag som
har naturgräs. Och där visade det sig att konstgräslagen – både under match och träning – löpte en högre risk att drabbas av lättare (mindre än fyra veckor) skador.
Vidare
Citat:
Värt att notera är också att konstgräslagen uppvisade en högre risk att drabbas av vadmuskelskador då de spelade på naturgräs. Däremot fann forskarna inte några skillnader i skademönster då lag med naturgräs på hemmaplan spelade på konstgräs. Resultaten visar även att konstgräslagen – sett över hela säsongen – råkar ut för fler överbelastningsskador i vad- och ljumskmuskulaturen jämfört med naturgräslagen.
Källa:
https://www.idrottsforskning.se/wp-c...g-nr3-2013.pdf
Finns färskare studier om du vill in och utbilda dig men jag orkar inte göra en avhandling i ämnet just nu. Kort sagt så får ni lägga av med ert självskadebeteende och försvara skiten på Tele2. Jag förstår att ni kanske inte kan få till en naturgräsmatta men det finns även grader i helvetet och er matta är fan den sämsta i Allsvenskan. Att två lag av er storlek accepterar och till och med försvarar denna skit är som sagt diffust och tyder på bristande intelligens.