2022-12-01, 19:56
Medlem
cerns avatar
Alla är olika bara..

Jag hatar känslan efter att rökt på: blir snurrig och trög, sötsugen och torr i munnen. Helt värdelös effekt.
Vill bli pigg och alert, skärpt och gärna tappa matlusten istället.
Citera
2022-12-01, 19:59
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Hej! Tack för ditt svar!
Jag vill verkligen kunna gilla cannabis. Vad måste jag ändra på mig själv för att gilla det?
Du ska ha choklad nära till hands då det får dig att kvickna till om du röker för mycket.

Du ska inte umgås med folk om du röker brunt.

Du ska meditera till en början o se vad kroppen leder dig till. För mig brukade det bli träning och egna studier i valfritt ämne som finner en intressant. Blir även mer kreativ.

Du kan även prova på ASMR (med hörlurar). Svårt att finna bra asmr men när du väl finner det ljud o vibrationerna du gillar så är det en häftig upplevelse.

Ångesten du känner är för att sinnet ändrar från synen till hörseln snarare. Därav som man börjar med att "meditera".

O sen låter man det bara komma till en.
Citera
2022-12-01, 20:02
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Alla är olika bara..

Jag hatar känslan efter att rökt på: blir snurrig och trög, sötsugen och torr i munnen. Helt värdelös effekt.
Vill bli pigg och alert, skärpt och gärna tappa matlusten istället.
Du röker för mycket på en gång. Jag rökte i över 10 år. O jag smular bara i lite lite åt gången i varje joint. Finns inget WOW om att röka för mycket förutom ev om du vill leka cool för polare.

Att röka för mycket gör dig bara seg, trött och orkeslös. Helt meningslöst om du inte behöver få dig en ordentlig sömn för att hoppa upp ur sängen morgonen därpå.

Att röka lagom kan ge dig stenhård träning under 2 timmar utan fibblande med mobilen. Eller ge dig ut o springa 8 km utan problem. O dessutom så har du antagligen glömt chokladen. Min favorit är Marabous 200gr med nötter i.

Säger det igen.. glöm inte chokladen o ät inte en massa skräpmat. Skippa chipsen o ostbågarna. Det kroppen vill ha är socker om det blir för mycket.

O ja, en kyckling rulle är aldrig fel. Idag är dom så små så det nästan går åt 2. Men vill du hålla dig smal så räcker 1.
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-12-01 kl. 20:05.
Citera
2022-12-01, 20:12
Medlem
Citat:
Okej jag fattar att cannabis kan vara kul och skönt men hur kan man vilja röka det dag ut och dag in?
När jag röker cannabis så får jag lite starka känslor med musik och mat osv... Men jag får ångest och blir svettig och jag fucking hatar det.

Varför tycker folk det är så himla najs så att dom kan röka flera gram varje dag och vad är det som är najs med dom effekterna som man får att cannabis?

https://lakartidningen.se/aktuellt/n...smartlindrare/

"Överdrivet positiv rapportering i medier om cannabis som smärtlindrare
Cannabisbaserade läkemedel är sällan bättre än placebo när den smärtlindrande effekten undersöks i kliniska studier. Trots det får studierna stort medieutrymme och framställs ofta positivt, visar svenska forskare. »Det ger en bild av att det finns effektiva läkemedel som vi undanhåller patienter«, säger Emmanuel Bäckryd, smärtläkare vid Universitetssjukhuset i Linköping."

Tyvärr kom också en stor artikel i ämnet... som jag tycker ha varit väldigt intressant.. vi hade behövt fler vapen kring smärta...
Citera
2022-12-01, 20:12
Medlem
Citat:
Okej jag fattar att cannabis kan vara kul och skönt men hur kan man vilja röka det dag ut och dag in?
När jag röker cannabis så får jag lite starka känslor med musik och mat osv... Men jag får ångest och blir svettig och jag fucking hatar det.

Varför tycker folk det är så himla najs så att dom kan röka flera gram varje dag och vad är det som är najs med dom effekterna som man får att cannabis?

Rökte dagligen i 10+ år, numera röker jag en gås per kväll för insomningens skull
Citera
2022-12-01, 20:15
Medlem
Det är helt enkelt jäkligt skönt att glida runt kroniskt nyvaken!
Citera
2022-12-01, 20:34
Medlem
Behöver själv ''röka in'' mig för att få behagliga rus. I början brukar jag oftast bli väldigt bäng och ångestfylld. Men efter några spliffar så går det över och det blir behagligt.
Citera
2022-12-01, 20:40
Medlem
Såg en dokumentär på BBC nyligen, där dom gjorde kliniska försök på CB-rökare.
Dom kontrollerade försökspersonernas ångest/paranoianivåer efter ha rökt på.
Det intressanta var att CB med mindre andel CBD gav försökspersonerna rejäl paranoia.
Sweetspoten där försökspersonen mådde bra utan noja var att rökat skulle ha 3 gånger så mycket CBD som THC.
Rekommenderar verkligen den som är intresserad att se den.
Tyvärr minns jag inte namnet på dokumentären men tror den sändes på BBC Brit.

Om man nu vill envisas med att röka på trots man får obehag rekommenderar jag att vejpa CBD direkt efteråt.
Är ingen fan av THC själv men kan starkt rekommendera CBD vape.
Det ihop med lite ASMR är toppen när man haft en stressig dag.
Citera
2022-12-01, 21:06
Medlem
Citat:
Jag har också missbrukat men aldrig missbrukat cannabis. Kan det ligga någonting i att om man har lägre IQ så mår man bättre och då gillar man cannabis mer?
Haha så du menar att du har högt IQ då alltså? Märkligt då att du inte förstår att alla reagerar olika på olika droger och att du kanske rökt för mycket eller en sort som inte passar dig. Eller att du helt enkelt bara reagerar så. som väldigt många andra också gör på cannabis, speciellt utan tolerans. Inte för att vara taskig med du skriver inte som en som har ett super högt IQ direkt 😁
Senast redigerad av flaskans 2022-12-01 kl. 21:08.
Citera
2022-12-01, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
För att alla inte är skapta som dig! Folk röker väl förfan inte cannabis varje dag om dom får ångest av det. Det är som att fråga varför folk i Sahara inte fryser under Sveriges kallaste vintermånader.
Det gör dom blir ofta ner emot minusgrader i öknen på nätterna.
Citera
2022-12-01, 21:28
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManvsWoman
Det gör dom blir ofta ner emot minusgrader i öknen på nätterna.

På dagen, menade jag! På dagen

Edit: ont man röker inte om man får ångest av det. Oftast
Citera
2022-12-01, 21:28
Medlem
Kluffs avatar
Först och främst är jag ingen nyfrälst dåre som inte kan se några negativa aspekter av cannabisbruk, men jag älskar ändå cannabis i medicinskt syfte. Framför allt för ångest- och sömnrelaterade problem, men också depressiva grejer — skit jag har upplevt i närmare 15 år. Jag käkar antidepressiva som funkar väldigt bra mot den irrationella ångesten och depressionen, men en del grejer är fortfarande kvar. För de problemen vågar jag fan påstå att cannabis är en mirakelmedicin.

Köper man från darknet är det enkelt att få tag på specifika strains, i mitt fall indicadominerade sorter som har lugnande och avslappnande effekter. Jag har otroliga problem med att varva ner och kan ligga vaken timmar trots att jag är helt slut, men med en låg dos THC i blodet somnar jag som en sten och sover hela natten. Det fungerar bättre än Imovane som jag har utskrivet, som har snabb toleransutveckling tills de blir mer eller mindre verkningslösa.

Sen är det ju så klart kul att röka sig dum i huvudet emellanåt, äta onyttigt och kolla ännu dummare filmer, särskilt med vänner. Att man liksom gör en grej av det, och planerar inför. Cannabisruset tilltalar mig enormt. Jag dricker knappt alkohol längre.

Det är "lätt" att använda cannabis dagligen eftersom ruset är relativt kort, och det blir inte någon direkt avtändning eller bakfylla — lite seg i skallen kanske och ökad tolerans, men oftast ett konstant härligt afterglow. Har man kört regelbundet en längre tid kan man så klart få avtändning vid uppehåll, men den skulle jag snarare likna vid att sluta med koffein; huvudvärk, irritabilitet, sömnproblem, lite ågren i oftast några dagar, med eftereffekter i max en-två veckor (min upplevelse, som så klart kan skilja sig från person till person). Själva rökandet gör ju att man drar i sig massa tjära och annat otäckt, så därför vape:ar jag nästan uteslutande.

Nu till det positiva som också kan bli negativt: Gräs förgyller vardagen! Mat blir godare, musik blir bättre, tråkiga saker blir roligare (att storstäda bäng med bra musik är ett bra exempel), roliga saker blir ännu roligare. Noll effort att helt plötsligt må jättebra. Varför skulle man inte vilja må så hela tiden? Det är dessutom billigt att bli bäng, åtminstone när man inte har någon större tolerans. Detta gjorde att jag använde alldeles för mycket gräs under typ ett års tid under covid. Med ångestskiten i bagaget var det så lätt att bara fly från stressen av jobbosäkerhet, tristessen av att hålla sig hemma etc. Jag blev väldigt bekväm med att bara sitta hemma. Sen kan ett längre bruk definitivt påverka motivation och närminne, så jag var rätt slapp där en period.

Den största risken är väl om man röker istället för att ta tag i sina problem, t.ex. om man bara är deprimerad och dräller runt utan någon som helst plan eller mål. Dvs bara skjuter allt under mattan tills man inte VILL ta tag i något utan bara sitter vid datorn och spelar och röker. Inte ovanligt, och jag vet flera som har varit i den situationen.

Nu har jag en sundare relation till gräs eftersom jag pluggar en rätt tung universitetslinje och behöver vara klar i skallen. Det blir också mer speciellt om man inte använder det varje dag. Jag har inte direkt någon beroendepersonlighet, så jag kan ha en bra disciplin om jag måste. Skolan är viktigast just nu.
Senast redigerad av Kluff 2022-12-01 kl. 21:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in