• 1
  • 2
2022-12-02, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Totala kostnaden/kWh varierar väl lite mellan avtal/bolag och hur mycket förbrukning man har. Men jag kollade min septemberräkning när spotpriset snittade 2,42kr, då blev totala kWh priset 4,82kr (540kWh förbrukning).
Så jag antar att med spot nånstans runt 3kr, så hamnar totala priset över 5,34kr. (Men då är alltså alla fasta avgifterna med, det blir inte helt rättvisande.)

Vet inte om jag tänker fel men i mitt huvud borde det vara.

5,34 - 0,84 (kostnader nedan) = 4,50
4,5 * 0,8 = 3,60kr (eftersom moms läggs på spotpriset på 25% motsvarar det 20% avdrag)

Dvs när elspotpriset är 3,6 kr så motsvarar det en pris på 5,34kr efter skatter och avgifter och jag går breakeven vid tankning eller om jag laddar hemma när spotpriset på el är 3,6 kr

Jag borde därför inte ladda bilen som det ser ut just nu då jag inte har timpris på elavtalet.

Räkneexempel:

I 5,34kr/kwh ingår:
30 öre/kwh rörlig elnätsavgift
45 öre/kwh energiskatt
8,9 öre/kwh moms på punktskatt
25% moms
Citera
2022-12-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojesos
Vet inte om jag tänker fel men i mitt huvud borde det vara.

5,34 - 0,84 (kostnader nedan) = 4,50
4,5 * 0,8 = 3,60kr (eftersom moms läggs på spotpriset på 25% motsvarar det 20% avdrag)

Dvs när elspotpriset är 3,6 kr så motsvarar det en pris på 5,34kr efter skatter och avgifter och jag går breakeven vid tankning eller om jag laddar hemma när spotpriset på el är 3,6 kr

Jag borde därför inte ladda bilen som det ser ut just nu då jag inte har timpris på elavtalet.

Räkneexempel:

I 5,34kr/kwh ingår:
30 öre/kwh rörlig elnätsavgift
45 öre/kwh energiskatt
8,9 öre/kwh moms på punktskatt
25% moms

Det kan nog stämma för dig, jag räknade med alla avgifter jag hade. Alla bolag har ju olika fasta tillägg hit och dit så det är svårt att få till en generell siffra. Men att det finns en gräns för när det lönar sig är ju klart och den gränsen kommer vi nog att passera flertal gånger den kommande vintern tyvärr.
Citera
2022-12-03, 00:36
Medlem
Ni räknar bara på elpriset men ni måste också ta höjd för att en hybrid/eibil är dyrare än en bensinbil och fördela ut den kostnaden per tilltänkt mil.

Detta blir en schablonberäkning men ni missar ganska mycket i beräkningen om ni inte tar höjd för att en plugin är exempelvis 50 000kr dyrare än en bensinbil av samma märke.
Citera
2022-12-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Ni räknar bara på elpriset men ni måste också ta höjd för att en hybrid/eibil är dyrare än en bensinbil och fördela ut den kostnaden per tilltänkt mil.

Detta blir en schablonberäkning men ni missar ganska mycket i beräkningen om ni inte tar höjd för att en plugin är exempelvis 50 000kr dyrare än en bensinbil av samma märke.

Fast nu har han ju redan bilen (som jag förstod det) och vill veta vid vilket pris det är bättre att tanka istället för att ladda, och det är 360 öre spotpris.

Om man står och ska köpa en bil och jämför driftskostnaderna mellan olika drivmedelssystem, inköpskostnad osv så blir det en annan kalkyl.
Citera
2022-12-03, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Fast nu har han ju redan bilen (som jag förstod det) och vill veta vid vilket pris det är bättre att tanka istället för att ladda, och det är 360 öre spotpris.

Om man står och ska köpa en bil och jämför driftskostnaderna mellan olika drivmedelssystem, inköpskostnad osv så blir det en annan kalkyl.
Sant, my bad, läste lite slarvigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in