2022-12-01, 02:47
Medlem
Tindraindras avatar
Biologiskt sätt räknas människan som allätare för begreppet utgår från vad vi äter och inte utifrån vad vi som art egentligen är biologiskt betingade till att äta. Det finns ingen konkret slutsats att dra huruvida vi är allätare eller växtätare men det finns trovärdiga teorier.

Om vi kollar på människans kindtänder så är de skrovliga och platta för att kunna mala sönder växtdelar precis som apans, vars släkte vi utvecklades från. Det enda existerande undantaget i släktet är barbarer som har vassa huggtänder men detta för att de ska kunna äta hårda rotfrukter och bambuskott. Köttätande djur har skärande kindtänder och allätare har vanligtvis en kombination av dessa. Människan en primat som utvecklades från apan och apors kost besår av frukt, växter och även små insekter och larver. Apor är mestadels växtätare. Att det då skulle utvecklas en ny apa som skiljer sig från apans primitiva biologi som växtätare och istället vara allätare är evolutionärt osannolikt. Vi hade aldrig ätit kött om det inte var tillagat, alla köttätare/ allätare som intar kött äter det rått.
Småbarns ointresse för att äta smådjur kan också användas som belägg för att det inte ingår i vår naturliga biologi. En hundvalp eller en tigerunge visar ett annat typ av intresse för en mus än vad ett människobarn gör (funkar dock bara som argument för att vi inte är köttätare).

Tanken på att stenåldersmänniskor livnärde sig på kött är felaktig, visst åt de kött men huvudsakligen bestod deras föda av nötter, rötter, bär, bröd och naturbesläktad föda. Dock så finns undantag och exempelvis livnärde sig människor på vissa ställen av Gotland till på 90% fisk under stenåldern. Men man kan inte använda stenåldersdieten som belägg för att klargöra vilken diet som är ämnad för människan. För att ta reda på det så måste man istället kolla på våra kroppars funktioner. Våra tarmar producerar flera olika sorters matsmältningsenzymer, av vilka en del är avsedda att bryta ned växtmaterial men medan andra bara är användbara vid nedbrytningen av kött och animaliska fetter!
Ja, apor äter både bananer och bananflugor men har väldigt mycket större association med frukten lol

Man kommer aldrig kunna identifiera människan som en lika befäst växtätare så som hästen till exempel. Men om man kollar på inverkan från en köttbaserad diet och en växtbaserad så ser vi en skillnad. En människa som äter för mycket kött har högre chans att drabbas av både cancer och hjärtkärlsjukdomar. Ett hälsosamt liv tillkommer nästan naturligt av en kost beståendes av frukt, grönsaker, fibrer, linser och bönor och det lär inte bli samma resultat med kött, mjölk, och ägg. Man kan komplettera en växtbaserad diet med inslag av animaliska produkter men att kombinera en köttbaserad diet med att inflika lite växter är inte hälsosamt för kroppen.

Det har också visat sig att människans behov av protein överskattats. Det är inte en människa i hela världen som lidit av proteinbrist. Ärtprotein har lägre proteinhalt än kött med innehåller flest näringsämnen och har inga bieffekter som köttprotein har samt räcker det gott för att tillfredsställa vårt proteinbehov. Behovet av att få i sig B-12 som främst finns i animaliska produkter är inget som särskiljer växtätare från köttätare. Hästen som jag hade som exempel i ett förgående stycke som exempel på en fulldefinierad växtätare har också behov av vitamin B-12.

Jag är inte insatt i området och kan icke utvärdera detta ordentligt men lutar det inte åt att människan biologiskt är växtätare trots att det inte skadar med en liten fisk, kycklingfilé eller bananfluga ibland?
Citera
2022-12-01, 02:54
Medlem
Schimpanser är inte vegetarianer, var har du fått det ifrån?

Citat:
Schimpanser är allätare och tillverkar enkla redskap för att komma åt föda. De använder till exempel avskalade grenar som de stoppar ner i termitbon för att fiska upp och äta termiterna. Kosten inkluderar frukt, bark, blommor, blad, frön, ägg, insekter och kött.[11][12

https://sv.wikipedia.org/wiki/Schimpanser

Förståndshandikappad deluxe. Hur svårt är det att googla?
Citera
2022-12-01, 02:57
Medlem
Lycka till att överleva i naturen endast på vegetabilier utan att "odla". Det är extremt svårt att hitta tillräckligt med kalorier annars.

Lycka till med att få i dig alla vitaminer och mineraler såsom b12, zink och selen utan att äta animalier.

Nej, det är extremt osannolikt att människan inte ska förtära animalier.

Om vi slutade med det så skulle vi snart ha samma IQ som en apa.
Citera
2022-12-01, 02:59
Medlem
Onanikrems avatar
Schimpanser är vår närmaste släkting, de fångar och äter smådjur som ödlor, ekorrar, fåglar och ägg, även mindre apor kan stå på menyn.
Citera
2022-12-01, 03:01
Medlem
trickydicks avatar
Visst kan man få i sig en del protein i ärtor och sånt. Men för alla fullvärdiga proteinkjedjor krävs det kött. Endast kött.
Citera
2022-12-01, 03:07
Medlem
Apor äter ju andra apor.

Har för mig att jag läst något om det.

Betyder det att vi ska äta människor?
Citera
2022-12-01, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Apor äter ju andra apor.

Människor äter också apor, vad är din poäng?

Bara det att apor inte finns i Sverige förutom i förorterna, men dessa är fridlysta tydligen.
Citera
2022-12-01, 03:12
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Apor äter ju andra apor.

Det finns ju faktiskt kannibaler t ex på Borneo. De är väl ett utdöende släkte förvisso, men bara för att en del av mänskligheten beter sig på ett visst sätt, vad säger att det är rätt?
Citera
2022-12-01, 03:18
Medlem
Det är apor och hörntänder som ts verkar basera sin teori på.

Det är märkligt för dom jag har runt mig som äter veggo/veganskt verkar inte lika friska som mig. Dom har mindre energi. Betydligt smalare och då är inte jag tjock nånstans.

Tror det är fel att säga att människan inte ska äta kött ur ganska många vinklar.

Men äter man för mycket kött är det givetvis inte hälsosamt precis som med socker.
Citera
2022-12-01, 03:20
Medlem
nedboys avatar
Du har helt fel i dina beskrivningar. Människans tänder har förändrats sen vi började tillaga maten (köttet). Innan människan tillagade köttet så åt människan rått kött. Men menyn bestod också till stor del av rötter och annat. Dessa saker var mycket svårare för människan att äta än tillagat kött och därför hade människan också en helt annan typ av tand.

Den typ av utvecklad matsmältning människan har tyder också på att vi har ätit kött från början av vår tid.

Så som människan fungerar idag så är kött en mycket bra föda och vi bör därför fortsätta att underhålla och utveckla den biten. Med en bra och varierande köttmeny så kan människan utvecklas ännu mer på ett önskvärt sätt.
Citera
2022-12-01, 03:31
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flabbytest
Schimpanser är inte vegetarianer, var har du fått det ifrån?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Schimpanser

Förståndshandikappad deluxe. Hur svårt är det att googla?
Helvete TS. Du hade nästan dem. En schimpans och nu vann de diskussionen.
Citera
2022-12-01, 03:31
Medlem
lyxelitistens avatar
Nu har ju jag vassa hörntänder som säger mig att mina förfäder åt kött.

Jag föredrar verkligen vegetarisk mat på grund av personliga värderingar om varelsers rätt till befrielse från lidande och våld. Men jag lyckas aldrig hålla mig strikt till vegokost någon längre tid. Har gått fram och tillbaka mellan växtbaserad kost och blandkost sedan 2008 men har konstaterat att jag bör äta en sparsam mängd kött lite då och då för hälsans skull. Är väldigt inspirerad av Dalai Lama som också förhåller sig till köttätande på ett liknande sätt.

I längden är vi menade att leva på ren energi genom att återknyta till en andlig sanning om hur livet egentligen fungerar. Att ingen grymhet och något våld existerar utan hur allt är oändlig rikedom och frihet. Livet i den verkliga skapelsen där allt är odödligt och osårbart. Där allt är fint och gränslöst njutbart. Andlighet förverkligad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in