2022-11-30, 19:38
Medlem
1. Inte hyra. Det är avgift för att täcka din andel av föreningens kostnader. Ja, det är skillnad på hyra och avgift.

2. Alla ni som pratar som att det är en hyresvärd ni ”kämpar mot”. Gör er plikt som andelsägare och läs igenom årsredovisningen och be om underlag från den budget som styrelsen är skyldiga att upprätta varje år. Budgeten bör visa var avgiftsnivån ska ligga. Gäller avgiftshöjningen en större framtida investering så bör beslut om investering ha tagits på den årsstämma som ni självklart (eller sannolikt inte…) orkat medverka på. Där har ni alla svar, förstår ni dem inte så är det ingen annans problem än era egna.

En styrelse har rätt att på egen hand bestämma avgiften men den ska sättas på goda grunder.

Enormt märkligt hur folk i BRF beter sig. Ni köper en andel i en ekonomisk förening och sen sitter många bara på sina lata rumpor och tror att en fiktiv hyresvärd ska ta alla beslut och stå för all skit när något blir fel. Flytta till hyresrätt istället.
Citera
2022-11-30, 19:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDeeds
Det som spelar roll är att jag aldrig kommer att få en lönehöjning på 19%. Och att jag lockades till att köpa bostadsrätten pga dess låga månadsavgift och bra nyckeltal.

Säkert inte men om du betalar 1000kr idag så kommer du efter höjningen betala 1190kr och mer än 190kr tror jag du kommer få i löneökning.
Om vi nu pratar två eller tredubbel hyra idag så är fortfarande höjningen gissningsvis lägre än den löneökningen du får.
Citera
2022-11-30, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Nej 🙂. De byts vid behov och branddörrar är inte standard… ännu

Förklara!

Du kan ju såklart byta dörren vid behov, det kan du göra med allt.
Det ändrar inte faktumet att dörrar har en livslängd och ett underhåll och ingår i en underhållsplan.
Citera
2022-11-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
min BRF höjde hyran med 5% för första gången på 20 år - så nu kostar det 40 kronor mera varje månad!
Jag fick 30 kronor i höjning. Bor i en etta på på 40 kvm, inne i centrum i en större norrländsk stad. Nu är avgiften 2 150 kronor inklusive el, tv och internet. Tror att jag ska försöka få styrelsen sparkad håller med ts föreningarna borde vara förbjudna att höja avgiften. Observera att detta är ironi på den korkade trådstarten. Sen förstår jag inte riktigt ts resonemang att han till skillnad mot många andra inte är bolånetorsk. Tror ts att han är skyddad från höjning av avgiften på grund av att ts betalat lägenheten kontant?
Misstänker att ts är en söndercurlad unge född på 2000-talet utan verklighetsförankring
Citera
2022-11-30, 19:41
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ja, ok. Men isf förklara alla gamla trädörrar i innerstan. I varje port finns de.
Eftersom du inte vet vad en underhållsplan är kanske du ska lugna ner dig lite.
Allt från avlopp, termostater på element, tak, fönster, tvättmaskin, värmeväxlare, stuprör och liknande finns med i en sådan.

Syftar du på entrédörrar brukar även dessa finnas med. Det är dock inte ett måste att byta ut en entrédörr för att underhållsplanen säger detta, men pengarna skall finnas avsatt för om det blir tvunget. Den lilla investeringen är inget en förening bör låna pengar för att göra.

Att vissa byggnader har kvar sina gamla entrédörrar kan även bero på att dom där tidsenliga med resten av huset, helt funktionella och går att reparera.

Lägenhetsdörrar kan vara en helt annat fråga.
Citera
2022-11-30, 19:44
Medlem
Jag förstår mig inte på er som klagar på att att man höjer avgifter.
Som brf innehavare så är man delägare i en gemensam plånbok, och högre avgifter gör förvisso dig fattigare men stärker värdet på föreningen du är delägare i.

Som ordförande så kan jag ge dig lite tips.
  • Gå på stämman
  • Förstå årsredovisningen
    1. Vad betyder siffrorna
    2. Om inte resultatet är större eller lika med 0. Fråga vad de planerar att göra åt det
    3. Ställ dig själv samt styrelsen frågan om det inte är är värt att ta små avgiftshöjningar varje år för att slippa en stor avgiftshöjning senare

Om man väljer att acceptera förlustsiffror i årsredovisningen för att få en låg avgift så skall man fan ha det om man får en avgiftshöjning senare
Senast redigerad av plainvanilla 2022-11-30 kl. 19:48.
Citera
2022-11-30, 19:45
Medlem
Citat:
Du får nog läsa på lite här 🙂🤧
Jag har gjort underhållsplaner för brfer så är nog du som behöver läsa på
Citera
2022-11-30, 19:48
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Trodde vi pratade 56 lägenhetsdörrar?

Gick på TS fråga.

Jag vet vad en underhållsplan är, fastighetsförvaltare….
Okej, grattis till att du precis lärt dig hur länge en normal underhålls och investeringsplan sträcker sig.
Citera
2022-11-30, 19:50
Medlem
Citat:
Årets höjning är inte klar. Att du blir orånad i din studentlya är inte topic.
🙂
Vad snackar du för skit? Det finns inte någon fast tidsram för bostadsrättsföreningar att höja avgiften. Det beslutet fattas på en årsstämma eller vid annat förutbestämt möte. Lär dig skilja på hyresförhandlingar och avgiften som sätts i en bostadsrättsförening
Citera
2022-11-30, 19:55
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Vad snackar du för skit? Det finns inte någon fast tidsram för bostadsrättsföreningar att höja avgiften. Det beslutet fattas på en årsstämma eller vid annat förutbestämt möte. Lär dig skilja på hyresförhandlingar och avgiften som sätts i en bostadsrättsförening

Ursäkta. Trodde ärligt att du bodde i studentlya

Tråden är rätt onödig för mig, suger väl upp 15% höjning..i min lilla hyresrätt

För att inte vara en idiot…..

En sån stor höjning som TS skriver om är anmärkningsvärd

Peace 🏓
Citera
2022-11-30, 20:04
Medlem
BuckshotBills avatar
Det är ju självklart att den billigaste föreningen som inte höjt på år och dag kommer behöva göra det nu. Hur kan du inte förstå det?
Citera
2022-11-30, 20:06
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Är lite i samma sits. Allt beror på vilka idioter som idioterna till grannar röstar in som styrelse av föreningen.

Oftast är det helt inkompetenta idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in