2022-11-30, 02:56
Medlem
Tjenare! Har nyligen bytt bank till swedbank. Men av misstag då jag trodde jag hade mobilt bankid på min gamla lur så tog jag bort mitt bankid på min nya pga diverse grejer.
Men strunt samma, det spelar ingen roll.
Min fundering är bara om bankdosan kostar något? Jag har aldrig haft/fått någon från swedbank innan så detta är liksom min första bankdosa. (för det enda jag hittar är att det kostar 250kr om man tappat bort sin)

tack!
Citera
2022-11-30, 06:19
Medlem
yz44s avatar
Tror inte att den kostar något, kan i alla fall inte påminna mig att jag betalat för den.

Men när min dosa fick slut på batteriet förra året var jag inne på banken för att skaffa en ny.
Fick då höra att dosorna är på väg ut och att det är bank-id som kommer att gälla i framtiden.

Så jag skippade dosan och ser till att jag hela tiden har minst två bank-id aktiva på olika enheter (man kan ha max tre stycken).
Citera
2022-11-30, 06:26
Medlem
mimmitigers avatar
Du kan beställa kodkort gratis så har du det i brevlådan om någon dag. Det gjorde jag för att aktivera bankid.
Citera
2022-11-30, 08:04
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimmitiger
Du kan beställa kodkort gratis så har du det i brevlådan om någon dag. Det gjorde jag för att aktivera bankid.
Nej du aktiverar bara utökad användning till Swedbank appen med kodkort.För att aktivera Mobilt BankId så måste du logga in med en dosa eller gå till banken.
Citera
2022-11-30, 09:35
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Tror inte att den kostar något, kan i alla fall inte påminna mig att jag betalat för den.

Men när min dosa fick slut på batteriet förra året var jag inne på banken för att skaffa en ny.
Fick då höra att dosorna är på väg ut och att det är bank-id som kommer att gälla i framtiden.

Så jag skippade dosan och ser till att jag hela tiden har minst två bank-id aktiva på olika enheter (man kan ha max tre stycken).
Jag hämtade en ny orange dosa med inbyggt kamera för två månader sen, de kostade inget, jag har detta som en backup bara så att jag kan aktivera själv mobilt bankid, när giltighetstiden går ut, för att få en aktiveribgskod på interbetbanken, så då behövs en dosa för att logga in.
Citera
2022-11-30, 11:55
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag hämtade en ny orange dosa med inbyggt kamera för två månader sen, de kostade inget, jag har detta som en backup bara så att jag kan aktivera själv mobilt bankid, när giltighetstiden går ut, för att få en aktiveribgskod på interbetbanken, så då behövs en dosa för att logga in.
Dosor fanns men de höll som sagt var på att fasas ut enligt det kontor jag besökte.

Hade inte använt dosan på flera månader och behövde den då en uppdatering av bank-id appen gjorde att den var tvungen att ominstalleras.

Det var då jag upptäckte att dosan inte fungerade så jag var tvungen att besöka kontoret.

Har numera tre bank- id med olika förfallodatum samt har bokat tid för nationellt id-kort då körkortet inte längre godkänns som legitimation efter årsskiftet.
Citera
2022-11-30, 18:16
Medlem
Citat:
Då körkortet inte längre godkänns som legitimation efter årsskiftet.

Är det så?
Hittar bara gamla artiklar att det skulle sluta gälla 1 januari 2022 men så blev det ju inte.

Finns det någon färskare källa som inte bara är ett utredningsförslag utan bestämt och klart?
Citera
2022-12-04, 02:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

En bankdosa kostar ingenting.

En eventuell utfasning av bankdosorna lär bli en utdragen historia, med tanke på att banken ogärna vill dra på sig ogillande från kunderna eller ge dom incitament att byta bank. Nån gång lär bankdosorna försvinna, men en gissning från min sida är att det finns kvar åtminstone 3 år till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in