2022-11-30, 02:56
Medlem
Tjenare! Har nyligen bytt bank till swedbank. Men av misstag d jag trodde jag hade mobilt bankid p min gamla lur s tog jag bort mitt bankid p min nya pga diverse grejer.
Men strunt samma, det spelar ingen roll.
Min fundering r bara om bankdosan kostar ngot? Jag har aldrig haft/ftt ngon frn swedbank innan s detta r liksom min frsta bankdosa. (fr det enda jag hittar r att det kostar 250kr om man tappat bort sin)

tack!
Citera
2022-11-30, 06:19
Medlem
yz44s avatar
Tror inte att den kostar ngot, kan i alla fall inte pminna mig att jag betalat fr den.

Men nr min dosa fick slut p batteriet frra ret var jag inne p banken fr att skaffa en ny.
Fick d hra att dosorna r p vg ut och att det r bank-id som kommer att glla i framtiden.

S jag skippade dosan och ser till att jag hela tiden har minst tv bank-id aktiva p olika enheter (man kan ha max tre stycken).
Citera
2022-11-30, 06:26
Medlem
mimmitigers avatar
Du kan bestlla kodkort gratis s har du det i brevldan om ngon dag. Det gjorde jag fr att aktivera bankid.
Citera
2022-11-30, 08:04
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimmitiger
Du kan bestlla kodkort gratis s har du det i brevldan om ngon dag. Det gjorde jag fr att aktivera bankid.
Nej du aktiverar bara utkad anvndning till Swedbank appen med kodkort.Fr att aktivera Mobilt BankId s mste du logga in med en dosa eller g till banken.
Citera
2022-11-30, 09:35
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Tror inte att den kostar ngot, kan i alla fall inte pminna mig att jag betalat fr den.

Men nr min dosa fick slut p batteriet frra ret var jag inne p banken fr att skaffa en ny.
Fick d hra att dosorna r p vg ut och att det r bank-id som kommer att glla i framtiden.

S jag skippade dosan och ser till att jag hela tiden har minst tv bank-id aktiva p olika enheter (man kan ha max tre stycken).
Jag hmtade en ny orange dosa med inbyggt kamera fr tv mnader sen, de kostade inget, jag har detta som en backup bara s att jag kan aktivera sjlv mobilt bankid, nr giltighetstiden gr ut, fr att f en aktiveribgskod p interbetbanken, s d behvs en dosa fr att logga in.
Citera
2022-11-30, 11:55
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Jag hmtade en ny orange dosa med inbyggt kamera fr tv mnader sen, de kostade inget, jag har detta som en backup bara s att jag kan aktivera sjlv mobilt bankid, nr giltighetstiden gr ut, fr att f en aktiveribgskod p interbetbanken, s d behvs en dosa fr att logga in.
Dosor fanns men de hll som sagt var p att fasas ut enligt det kontor jag beskte.

Hade inte anvnt dosan p flera mnader och behvde den d en uppdatering av bank-id appen gjorde att den var tvungen att ominstalleras.

Det var d jag upptckte att dosan inte fungerade s jag var tvungen att beska kontoret.

Har numera tre bank- id med olika frfallodatum samt har bokat tid fr nationellt id-kort d krkortet inte lngre godknns som legitimation efter rsskiftet.
Citera
2022-11-30, 18:16
Medlem
Citat:
D krkortet inte lngre godknns som legitimation efter rsskiftet.

r det s?
Hittar bara gamla artiklar att det skulle sluta glla 1 januari 2022 men s blev det ju inte.

Finns det ngon frskare klla som inte bara r ett utredningsfrslag utan bestmt och klart?
Citera
2022-12-04, 02:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

En bankdosa kostar ingenting.

En eventuell utfasning av bankdosorna lr bli en utdragen historia, med tanke p att banken ogrna vill dra p sig ogillande frn kunderna eller ge dom incitament att byta bank. Nn gng lr bankdosorna frsvinna, men en gissning frn min sida r att det finns kvar tminstone 3 r till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in