• 1
  • 2
2022-11-29, 12:22
Medlem
morfar81mostafars avatar
Om alla osannolika sannolikheter multipliceras som gör att vi finns så är sannolikheten för det inte noll men den borde vara oändligt liten. Kosmologiska konstanten, atomernas krafter, big bang och de osannolikheter som rådde, jordens exakta avstånd från Solen just i galaxen Vintergatan osv.
Om en foton hade spridits plancklängder annorlunda i t.ex. Andromedagalaxen för miljarder år sedan så hade allting/det mesta varit på andra sätt. Om någon meteorit hade flugit en millimeter snett, eller om någon av din mormors farfar homo erectus våldtäktsmans spermier hade befruktat hominiden minimalt annorlunda så hade du och jag aldrig blivit vi.
Antingen kunde allting bara bli på endast ett sätt eller så kanske någon/något i parallella universum med andra naturlagar kan interagera oändligt snabbt "in i vårt" universum och på så sätt agera som gudar.
Sannolikheten att det finns oändligt många andra likadana eller troligen andra världar borde inte gå att komma ifrån. Någon av alla dessa andra världar måste i så fall kunna ha naturlagar som gör "skapare" någonstans i helheten ofrånkomliga.
Måste "Gud" eller skapare finnas om allting möjligt realiseras någonstans. Om det inte är såhär, hur förklarar du annars existensen?
Citera
2022-11-29, 12:28
Medlem
BananShans avatar
Alla har ju rätt tro vad de vill men för mig är det helt absurt att tro att det existerar en gud. Om man nu vill envisas att behålla gud kan jag ge mig lite och det är att alla personer har sin egen gud. Dvs polyteism i så fall men det mest lek med ord.
Citera
2022-11-29, 12:30
Du förutsätter att konstanterna har de värden de har av en slump. Det är inte nödvändigtvis fallet.

Vidare är multiversum något som skulle kunna förklara det här. Din fundering är inte direkt ny.

EDIT:

Läste lite snabbt. Måste säga att det är en ganska intressant hypotes. Men den förutsätter ju att olika universum kan interagera med varandra.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-11-29 kl. 12:37.
Citera
2022-11-29, 12:38
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Gud är sanningen.
Någon form av sanning måste ju finnas,
Citera
2022-11-29, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Gud är sanningen.
Någon form av sanning måste ju finnas,

Det är kanske bara så att vi är för dumma som art för att rent intelligensmässigt förstå "helteheten" eller sanningen. Finns garanterat varelser ute i rymden någonstans som ser på oss som vi ser på hönor. Och inte ens de kanske kan greppa det fullt ut. Därför spelar det ingen större roll vad vi tror eller tycker. Vi kommer aldrig kunna greppa helheten, så länge vi inte blir betydligt vassare som art. Kanske måste vi gå ihop med AI för att nå dit. Kanske är så att all logik och det vi kallar intelligens upphör och inte gäller när det kommer till helheten. Och att vårt naturvetenskapliga sätt att se det upphör och blir helt irrelevant.
Citera
2022-11-29, 12:58
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Det är kanske bara så att vi är för dumma som art för att rent intelligensmässigt förstå "helteheten" eller sanningen. Finns garanterat varelser ute i rymden någonstans som ser på oss som vi ser på hönor. Och inte ens de kanske kan greppa det fullt ut. Därför spelar det ingen större roll vad vi tror eller tycker. Vi kommer aldrig kunna greppa helheten, så länge vi inte blir betydligt vassare som art. Kanske måste vi gå ihop med AI för att nå dit. Kanske är så att all logik och det vi kallar intelligens upphör och inte gäller när det kommer till helheten. Och att vårt naturvetenskapliga sätt att se det upphör och blir helt irrelevant.
Men vad är det för sanning som vi faktiskt kan gripa tag i som enkel människa?
Kan du rada upp några saker som du vet 100% säkert är sanningen!

Vi kan kalla den stora sanningen du talade om "GUD".
Och den lilla sanningen som du vet, den kan vi kalla.. låt oss säga "Jesus".
Senast redigerad av Talking-Donkey 2022-11-29 kl. 13:00.
Citera
2022-11-29, 13:02
Medlem
Två problem i texten.
Definiera först oändlighet.
Definiera sannolikhet.
I oändlighet kan inte sannolikhet definieras eftersom sannolikhet kräver ett utfallsrum (sannolikhetsspråk vilket betyder att du har ett möjligt utfall för varje händelse)
Detta i klassig sannolikhetsteori betyder att du inte kan ha ett oändligt utfallsrum. I klartext du kan inte ha ett oändligt antal möjligheter.
Senast redigerad av SlowCooker 2022-11-29 kl. 13:04.
Citera
2022-11-29, 13:05
Medlem
Citat:
Men vad är det för sanning som vi faktiskt kan gripa tag i som enkel människa?
Kan du rada upp några saker som du vet 100% säkert är sanningen!

Vi kan kalla den stora sanningen du talade om för GUD.
Och den lilla sanningen som du vet, den kan vi kalla.. låt oss säga Jesus.

Bra fråga. Vad fan är sanningen?

Jag tänker att vi försöker förstå hur allt började, hur allt kommer sluta om det ens kommer sluta?
Sanningen får vara ett annat ord för den yttersta kunskapen. Sista nivån av kunskap för hur allt förhåller sig. Och den kunskapen kanske inte ens är teoretisk och läsbar. Man kanske bara kan förstå det genom känslor eller olika sinnestillstånd. Och då ska jag tillägga att det kanske är sinnen som vi som art inte ens kan föreställa oss med vår mest kreativa fantasi. Ungefär som när en person som varit blind sedan födseln ska försöka förstå skillnaden på lila, röd och blå. Eller en döv som ska förstå skillnaden mellan olika musikstilar.
Citera
2022-11-29, 13:10
Medlem
morfar81mostafars avatar
@SlowCooker En oändlighet är något som du kan halvera, dela i tusen bitar och krympa nästintill oändligt mycket och som trots det förblir lika stort och oändligt.
Sannolikhet är chansen för att något kommer att hända inom en given tid i en specifik del av oändligheten.
Citera
2022-11-29, 13:13
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Bra fråga. Vad fan är sanningen?

Jag tänker att vi försöker förstå hur allt började, hur allt kommer sluta om det ens kommer sluta?
Sanningen får vara ett annat ord för den yttersta kunskapen. Sista nivån av kunskap för hur allt förhåller sig. Och den kunskapen kanske inte ens är teoretisk och läsbar. Man kanske bara kan förstå det genom känslor eller olika sinnestillstånd. Och då ska jag tillägga att det kanske är sinnen som vi som art inte ens kan föreställa oss med vår mest kreativa fantasi. Ungefär som när en person som varit blind sedan födseln ska försöka förstå skillnaden på lila, röd och blå. Eller en döv som ska förstå skillnaden mellan olika musikstilar.
Men som du sa, den stora sanningen GUD kan vi inte greppa.
Det står även i Bibeln. Ingen känner Gud. Inte en enda en av oss.

MEN .... Gud kom till oss. In i oss.
Vad betyder det då?

Vad innebär "Gud i oss"???

Eller Guds rike som är här nu,, som Jesus säger.
Det är här nu och vi kan gripa det nu.
För se, Guds rike är inom dig.

Vad är det?????
Vad finns som du vet 100% säkert?

Låt oss gå till dom Grekiska filosoferna.
Vad sa dom om sanningen?

Jag vet en sak säkert. Att jag INGET vet.

Men vi vet någon annat också.
Vi vet att vi är.

Jag är. Jag upplever att jag finns.

Och det är GUD! Den brinnade busken.
Vem är Gud?
Jo, JAG ÄR!
Citera
2022-11-29, 13:16
Medlem
Citat:
Men som du sa, den stora sanningen GUD kan vi inte greppa.
Det står även i Bibeln. Ingen känner Gud. Inte en enda en av oss.

MEN .... Gud kom till oss. In i oss.
Vad betyder det då?

Vad innebär "Gud i oss"???

Eller Guds rike som är här nu,, som Jesus säger.
Det är här nu och vi kan gripa det nu.
För se, Guds rike är inom dig.

Vad är det?????
Vad finns som du vet 100% säkert?

Låt oss gå till dom Grekiska filosoferna.
Vad sa dom om sanningen?

Jag vet en sak säkert. Att jag INGET vet.

Men vi vet någon annat också.
Vi vet att vi är.

Jag är. Jag upplever att jag finns.

Och det är GUD! Den brinnade busken.
Vem är Gud?
Jo, JAG ÄR!

Men tänk om gud finns fast livet efter detta inte finns?
Citera
2022-11-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morfar81mostafar
@SlowCooker En oändlighet är något som du kan halvera, dela i tusen bitar och krympa nästintill oändligt mycket och som trots det förblir lika stort och oändligt.
Sannolikhet är chansen för att något kommer att hända inom en given tid i en specifik del av oändligheten.
Inte direkt. Du kör en variant av Akilles och Sköldpaddan.
Definiera oändlighet. Oändlighet kan inte halverar eftersom återstående är fortfarande oändlig. Du kan delar en sträcka som är ändlig men inte något som är oändligt.
Senast redigerad av SlowCooker 2022-11-29 kl. 13:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in