Citat:
Ursprungligen postat av
SkrivSuddan
Jag tror folk inte kan avgöra huruvida någon klarar av att ha huvudet kallt. Det är den gamla människan i dem. Den som alltid angripit andra. Vi pratar oftast bara om positiva egenskaper som utvecklat människan framåt, aldrig de dåliga sidorna. Varenda levande människa har långa linjer i årtusenden av folk som varit riktigt ruttna och inte är så mycket de hade velat känna till. De inbillar sig istället att deras eget luktar blommor.
De farligaste människorna dör oftast unga av att andra har ihjäl dem, pga olyckor och risker de tagit och ibland av självmord pga dålig impulskontroll eller överdos. Olyckor eller mord/dråp är det vanligaste.
Jag håller med om att majoriteten inte kan avgöra om det tilltänkta offret har ett kallt huvud eller inte i situationen där och då. Jag är däremot inte riktigt inne på din linje med ett genetiskt arv av dåligheter, jag tror lika mycket på genetiken som jag gör på det sociala arvet och det varierar ju ändå? Visst, några generationer kanske har det dåligt, men sen kommer den där jäveln som vänder skutan för sina barn osv. Finns det något som faktiskt länkar "dålig" genetik i långa led?
Till viss del är det så men så har det ju alltid varit, att mer riskbenägna människor lever farligt. Det behöver inte göra den sortens människa farligare, bara mer riskbenägen. Är det farligt? Kan diskuteras.
Jag var mer inne på det att vi lever i ett kallare samhälle där vi har en större andel depression och psykisk ohälsa än vad vi någonsin har haft förut, för att vi lever mer och mer isolerat. Mycket saker händer och kan hända med psykisk ohälsa med i spelet. Har vi mer våldsbrott än någonsin? Grövre våld? Vårat samhälle föder och göder farliga människor, mer än förut och i alla åldrar.