2022-11-29, 01:34
Medlem
Neolitikums avatar
Ärlig fråga, svårplacerad.

Våld och hot är nästan meningslöst och ineffektivt, är det för att folk tror att de är starkare än vad de egentligen är, eller har ni annat förslag till svarat i topic?

. Tråden handlar om en godhet samt respekt för sina medmänniskor. Samt den mörka mänskliga dualismen, för att ge ett sken av psykologisk samt intellektuell vinkel på ämnet, som jag antar 47% kommer missförstå topic med blattar och deras respekt och hederskulturer.

Till saken, varför fattar aldrig folk risken de tar när de blåser, kränker etc en annan person, då jag som exempel aldrig skulle vilja få mig själv till en fiende, då jag har ett problem med humöret när jag blir arg.

Folk har inte ens ett konsekvenstänkande av att man direkt hotar dem om de inte gör rätt för sig. utan de ökar själva konfliktnivån fast man trodde skulle fatta när man sa ifrån på skarpen.

Blåsa på Blocket, störa sig på fyllan, sno din kvinna, mobba arbetskamrater, ja allting som gör att det övergår till kanske skador för livet eller mord i värsta fall.
Människor är det farligaste som finns, det är bara se helheten i mitt resonemang att folk dödar varandra dagligen av någon anledning och de ser oftast inte heller ut som mördarna gör på film.
Citera
2022-11-29, 01:37
Medlem
Faktum är att folk inte gör ett skit i 999 fall av 1000. Är som när barn blir våldtagna, vad händer med gärningsmannen? Inte mycket. Han vandrar omkring i samhället efter det. Men samtidigt säger alla att om det var deras barn, då jävlar.
Citera
2022-11-29, 01:42
Medlem
De flesta känner så men majoriteten vet att när de uppträder som svin kommer sällan repressalier. Eftersom de i 99% av fallen tidigare inte fått sådana.

Det finns saker som är värre än att reta upp folk som ser en som svagare (de flesta är bara tuffa när de ser en given seger) och det är att spåra människor som man bryr sig om eftersom det alltid finns en dag då man kan undra och de kanske inte längre lever.

Vissa lever som evighetsfjortisar och ska statuera mot andra. Alla gör dock inte det

Även fjortisar kan bruka våld, ingen lever livet med att oroa sig för dem ändå.
Citera
2022-11-29, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flabbytest
Faktum är att folk inte gör ett skit i 999 fall av 1000. Är som när barn blir våldtagna, vad händer med gärningsmannen? Inte mycket. Han vandrar omkring i samhället efter det. Men samtidigt säger alla att om det var deras barn, då jävlar.
Vi lever i ett annat samhälle. Människor kan reagera utan våld och det kan bli väldigt obehagligt för en barnvåldtäktsman att ha en dom som jagar för resten av livet.
Citera
2022-11-29, 01:49
Medlem
DrWangs avatar
Som andra säger, det är för att det är få människor som faktiskt står upp för sig själva. Det här med psykologi och hålla huvudet kallt är inget som de flesta faktiskt gör eller har i spända lägen och alla vet det. Gapar du högst eller spelar störst, då vinner du oftast. Sen kommer den där, en av hundra människan som går all out på dig och med dom oddsen så är det väl ändå värt att agera som ett pucko?

Många i allmänhet är rätt äckliga människor i det stora hela. Det är en kall värld och kallare bli den utifrån samhället vi har idag. Jag skyller en del på internet.
Citera
2022-11-29, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrWang
Som andra säger, det är för att det är få människor som faktiskt står upp för sig själva. Det här med psykologi och hålla huvudet kallt är inget som de flesta faktiskt gör eller har i spända lägen och alla vet det. Gapar du högst eller spelar störst, då vinner du oftast. Sen kommer den där, en av hundra människan som går all out på dig och med dom oddsen så är det väl ändå värt att agera som ett pucko?

Många i allmänhet är rätt äckliga människor i det stora hela. Det är en kall värld och kallare bli den utifrån samhället vi har idag. Jag skyller en del på internet.
Jag tror folk inte kan avgöra huruvida någon klarar av att ha huvudet kallt. Det är den gamla människan i dem. Den som alltid angripit andra. Vi pratar oftast bara om positiva egenskaper som utvecklat människan framåt, aldrig de dåliga sidorna. Varenda levande människa har långa linjer i årtusenden av folk som varit riktigt ruttna och inte är så mycket de hade velat känna till. De inbillar sig istället att deras eget luktar blommor.

De farligaste människorna dör oftast unga av att andra har ihjäl dem, pga olyckor och risker de tagit och ibland av självmord pga dålig impulskontroll eller överdos. Olyckor eller mord/dråp är det vanligaste.
Citera
2022-11-29, 02:07
Medlem
DrWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Jag tror folk inte kan avgöra huruvida någon klarar av att ha huvudet kallt. Det är den gamla människan i dem. Den som alltid angripit andra. Vi pratar oftast bara om positiva egenskaper som utvecklat människan framåt, aldrig de dåliga sidorna. Varenda levande människa har långa linjer i årtusenden av folk som varit riktigt ruttna och inte är så mycket de hade velat känna till. De inbillar sig istället att deras eget luktar blommor.

De farligaste människorna dör oftast unga av att andra har ihjäl dem, pga olyckor och risker de tagit och ibland av självmord pga dålig impulskontroll eller överdos. Olyckor eller mord/dråp är det vanligaste.

Jag håller med om att majoriteten inte kan avgöra om det tilltänkta offret har ett kallt huvud eller inte i situationen där och då. Jag är däremot inte riktigt inne på din linje med ett genetiskt arv av dåligheter, jag tror lika mycket på genetiken som jag gör på det sociala arvet och det varierar ju ändå? Visst, några generationer kanske har det dåligt, men sen kommer den där jäveln som vänder skutan för sina barn osv. Finns det något som faktiskt länkar "dålig" genetik i långa led?

Till viss del är det så men så har det ju alltid varit, att mer riskbenägna människor lever farligt. Det behöver inte göra den sortens människa farligare, bara mer riskbenägen. Är det farligt? Kan diskuteras.

Jag var mer inne på det att vi lever i ett kallare samhälle där vi har en större andel depression och psykisk ohälsa än vad vi någonsin har haft förut, för att vi lever mer och mer isolerat. Mycket saker händer och kan hända med psykisk ohälsa med i spelet. Har vi mer våldsbrott än någonsin? Grövre våld? Vårat samhälle föder och göder farliga människor, mer än förut och i alla åldrar.
Citera
2022-11-29, 02:09
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Menar du att människor eskalerar saker med dig när du säger ifrån? För det låter rätt märkligt för mig för det har "aldrig" jag varit med om utan folk respekterar den gränsen om det inte är fylla eller droger inblandat. Min pondus är rätt självklar så det är bara kvinnor som är lite efterblivna och inte förstår bättre som skapar en konflikt dom inte kan hantera men annars är min känsla att det är precis tvärtom att 9 av 10 människor idag är så jävla konflikträdda att dom tvärtom låter sig köras över gång efter gång för dom helt saknar självförtroende.
Citera
2022-11-29, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrWang
Jag håller med om att majoriteten inte kan avgöra om det tilltänkta offret har ett kallt huvud eller inte i situationen där och då. Jag är däremot inte riktigt inne på din linje med ett genetiskt arv av dåligheter, jag tror lika mycket på genetiken som jag gör på det sociala arvet och det varierar ju ändå? Visst, några generationer kanske har det dåligt, men sen kommer den där jäveln som vänder skutan för sina barn osv. Finns det något som faktiskt länkar "dålig" genetik i långa led?

Till viss del är det så men så har det ju alltid varit, att mer riskbenägna människor lever farligt. Det behöver inte göra den sortens människa farligare, bara mer riskbenägen. Är det farligt? Kan diskuteras.

Jag var mer inne på det att vi lever i ett kallare samhälle där vi har en större andel depression och psykisk ohälsa än vad vi någonsin har haft förut, för att vi lever mer och mer isolerat. Mycket saker händer och kan hända med psykisk ohälsa med i spelet. Har vi mer våldsbrott än någonsin? Grövre våld? Vårat samhälle föder och göder farliga människor, mer än förut och i alla åldrar.
Faktiskt blir vi bara mer o mer civiliserade. Lagar, normer och värderingar skapar fredligare människor.

Idag syns bara mycket mer. Men se på hur människor behandlas i andra delar av världen. Saker jag sett på TikTok den senaste tiden var ett barn som drogs upp i natten ur ett hål han stoppats ner i, i väntan på att någon häxdoktor skulle komma och ta honom och offra honom. Barn på gatorna i länder som måste ha varit Pakistan/Indien/Bangladesh vandrandes omkring smutsiga i trasor (hur mycket utsätts inte gatubarn och barn i slumområden för?) Någon grannkvinna som grät av tacksamhet till någon för att hon adopterat tonårsflickor som var föräldralösa eftersom de varje natt hört hur män gått dit och våldtagit dem.

Världen blir bara bättre och bättre. Det är extremt svårt att ta in. Även att det ni (vi) upplever här som dåligt, det är inte i närheten av vad som försiggår på andra platser på vår jord.
Citera
2022-11-29, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum

Våld och hot är nästan meningslöst och ineffektivt, är det för att folk tror att de är starkare än vad de egentligen är, eller har ni annat förslag till svarat i topic?

. Tråden handlar om en godhet samt respekt för sina medmänniskor. Samt den mörka mänskliga dualismen, för att ge ett sken av psykologisk samt intellektuell vinkel på ämnet, som jag antar 47% kommer missförstå topic med blattar och deras respekt och hederskulturer.

Till saken, varför fattar aldrig folk risken de tar när de blåser, kränker etc en annan person, då jag som exempel aldrig skulle vilja få mig själv till en fiende, då jag har ett problem med humöret när jag blir arg.

Folk har inte ens ett konsekvenstänkande av att man direkt hotar dem om de inte gör rätt för sig. utan de ökar själva konfliktnivån fast man trodde skulle fatta när man sa ifrån på skarpen.

Blåsa på Blocket, störa sig på fyllan, sno din kvinna, mobba arbetskamrater, ja allting som gör att det övergår till kanske skador för livet eller mord i värsta fall.
Människor är det farligaste som finns, det är bara se helheten i mitt resonemang att folk dödar varandra dagligen av någon anledning och de ser oftast inte heller ut som mördarna gör på film.

Dom flesta är fegisar och har för mkt att förlora tkr dom.
Så istället offrar dom sina värderingar och i förlängningen sina grannar.
Solidaritet är ett koncept från gårdagen, innan den kollektiva individualismen slog klorna i folk.
Nu för tiden är det viktigare att hen ska få göra som hen vill än att basala saker i samhället fungerar.

Allt tack vare pkismen och alla dess företrädare varav en klump med säkerhet huserar här i tråden.

Idag skyddar lagarna brottslingar och används bara på oskyldiga mestadels.
Citera
2022-11-29, 04:46
Medlem
Mad monks avatar
Såna idioter ger sig bara på folk de tror de klarar av precis som trollen här på flashback. Deras problem stavas narcissim slå upp ordet förklarar mycket av senildemenensen vi ser i dagens samhälle.
Citera
2022-11-29, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum

Folk är helt enkelt dumma. Just i Sverige så skyddar lagen svaga människor, med detta menar jag att folk använder våld och förstår att vendetta inte kommer att vara sannolikt att det händer. Men lika bra eftersom det hade sett riktigt ruskigt ut.

Våld är något naturligt, här i Sverige är det fel. Där ligger mycket av retoriken av att dalta med våldsbenägna människor, piskan har alltid fungerat till den kategorin av människor, tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in