2022-11-29, 00:08
Medlem
tittletattles avatar
Hej,

Jag funderar på att måla om hemma i villan och har kollat en del på NCS-kartor och färger senaste tiden.
Jag har läst på om nyans, kulört och färgelementen. Kombinationen av dessa ger NCS-koderna. Jag har laddat ner appen Colourpin som är lite rolig och intressant att se. Även ifall såklart färgen kommer "förändras" beroende på ljusinsläpp, lampor och färger i närheten.

När jag kör runt i NCS-kartan och söker på färger, så är det verkligen givna "hopp".
Dvs 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 i Nyans, kulört och "Färgprocent".

Hur ser det ut med blandning av färg och nya färgmaskiner nuförtiden. Kan de flesta färghandlare anpassa NCS-koden till valfritt?

T.ex. S 5515-G30Y?
Citera
2022-11-29, 01:19
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Hej,

Jag funderar på att måla om hemma i villan och har kollat en del på NCS-kartor och färger senaste tiden.
Jag har läst på om nyans, kulört och färgelementen. Kombinationen av dessa ger NCS-koderna. Jag har laddat ner appen Colourpin som är lite rolig och intressant att se. Även ifall såklart färgen kommer "förändras" beroende på ljusinsläpp, lampor och färger i närheten.

När jag kör runt i NCS-kartan och söker på färger, så är det verkligen givna "hopp".
Dvs 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 i Nyans, kulört och "Färgprocent".

Hur ser det ut med blandning av färg och nya färgmaskiner nuförtiden. Kan de flesta färghandlare anpassa NCS-koden till valfritt?

T.ex. S 5515-G30Y?

När jag jobbade med detta kunde man manuellt mata in vilken kod som helst, ex.vis då i detta fallet S 5312-G28Y om man ville och maskinen blandade enligt detta receptet(som faktiskt översattes till nåt annat system som jag inte kan) men om man skannade en färg med en Optospektrometer eller direkt från lappen så blev det alltid närmsta 5-tal. Det hände typ aldrig att man använde något annat att blanda med än de vanliga standard-NCS-koderna dock.
Citera
2022-11-29, 07:45
Medlem
tittletattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
När jag jobbade med detta kunde man manuellt mata in vilken kod som helst, ex.vis då i detta fallet S 5312-G28Y om man ville och maskinen blandade enligt detta receptet(som faktiskt översattes till nåt annat system som jag inte kan) men om man skannade en färg med en Optospektrometer eller direkt från lappen så blev det alltid närmsta 5-tal. Det hände typ aldrig att man använde något annat att blanda med än de vanliga standard-NCS-koderna dock.

Tack för svar, misstänkte att det gick. Men när man läser om det, så erbjuder företag att man får välja på alla "NCS-koder", men inte något annat.

Medan Jotun, Alcro, Caprol m.fl ändå har "egna" färger som inte alltid är standard-NCS-koder.
Man blir ju även enormt nyfiken att testa detta själv, när man bara vill ha "lite" mörkare, eller lite mer kulör, eller bara justera någon av elementfärgerna i relation till varandra något.
Citera
2022-11-29, 17:27
Medlem
killawifes avatar
Du kan köpa brytfärger och blanda helt själv annars. Det är inte så svårt som man tror och lite roligt. Det knepiga är att få flera burkar i EXAKT samma kulör. Men det brukar finnas sidor där man kan få fram vilka brytfärger som åtgår till en specifik kulör så man inte behöver köpa alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in