Citat:
Ursprungligen postat av
SilverFoox
Livet handlar om att jobba, vara social, träffa folk, tjäna pengar och ha vänner.
Jag har varken av dom grejerna, har Aspergers syndrom och jobbar inte alls. Vad borde jag göra i framtiden, tror ni det går att starta eget företag om man har idéer eller behöver man mycket pengar?
Jag har inte jobbat alls då jag hade svårt att gå i skolan som liten, men nu känner jag att jag vill jobba med något, vet dock inte om det är helt lagligt av försäkringskassan :P
Skrev denna tråden innan också:
(FB) Sjukskriven hos FK men hur startar man eget företag?
Tror du har helt rätt.
Att jobba gör en lycklig.
Tror det ligger i människans natur.
I miljontals år har vi lärt oss att om vi jobbar hårt för vår egen familj och vår egen lilla stam kommer vi klara oss vad som händer.
Men att jobba i dagens moderna samhälle kan leda till ens undergång om man inte är försiktig.
Idag jobbar vi för någon annan.
Vi får pengar för det men ingenting annat.
Dessutom kanske chefen frågar om vi vill jobba dubbelt så hårt som dagen innan.
Men tackar vi nej då förlorar vi vårt jobb.
Annat var det om du var självförsörjande och jobbade endast för din egen familj.
De skulle inte ge dig sparken om du sade att du var trött en dag.
De skulle hjälpa dig så ni tillsammans kunde ordna dagens arbetsuppgifter.
Men ja starta eget företag.
Ibland kan det vara så att i de allra svåraste tider är det nästan lättare att starta något helt nytt.
Alla andra på din marknad kanske redan har gett upp så det är bara du kvar.
Någon riskkapitalist som vill tjäna pengar kanske vågar hoppa på ditt projekt eftersom allt annat verkar lönlöst i de hårda tiderna.
Vad vill du jobba med om du fick tänka fritt utan konsekvenser?
Mitt tips är att du samlar ihop 5 eller 10 människor med psykisk ohälsa och kollar om ni kan starta något projekt ihop.
Ni behöver ju inte alls gå med vinst.
Gör det som en hobby och om ni trivs jättebra med det hela kan ni ju kanske starta ett företag tillsammans?
Staten ja minsta tecken du visar på att du är arbetsför så får du inga pengar längre.
För att motverka att du ska kunna bli frisk i alla lägen.
Absurt
Men försök jobba med staten och se vilka vägar framåt du kan hitta tillsammans med staten.
Det kanske går om du söker alla möjliga vägar.
Be folk inom företagsvärlden om hjälp.
Du kanske får hjälp från oväntat håll och kommer på idéer du inte ens tänkt på innan.
Ja… lycka till