2022-11-28, 16:57
Medlem
LostinDarknesss avatar
Behöver byta bromsok då luftnippeln har gått av.

Så köpte mig ett på biltema för någon månad sen. Vet inte vart kvittot tog vägen exakt men borde finnas någonstans.

Iallafall så bokade jag tid idag hos en verkstad.

Han uppgav då att de har haft problem med gängorna i ok ifrån Biltema tidigare o avslutade det hela med " Vi får se hur det går".

Känns ju inte bra någonstans. Detta är en märkes verkstad.

Säg att gängan inte håller nu då.. ska jag då ersätta bromsoket privat, eller blir det verkstaden som får göra det eller jag som måste reklamera produkten tillbaka till Biltema då?

Vet inte hur det såg ut med garantin. Får jag stå för kalaset själv om jag inte finner kvittot alltså?

I vilket fall som helst så lär väl verkstadsbesöket kosta för mig tänker jag . Vem ersätter det?
Senast redigerad av LostinDarkness 2022-11-28 kl. 17:01.
Citera
2022-11-28, 17:00
Medlem
Friedrich.Wegeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness

Så köpte mig ett på biltema för någon månad sen. Vet inte vart kvittot tog vägen exakt men borde finnas någonstans.

Han uppgav då att de har haft problem med gängorna i ok ifrån Biltema tidigare o avslutade det hela med " Vi får se hur det går".

Säg att gängan inte håller nu då.. ska jag då ersätta bromsoket privat, eller blir det verkstaden som får göra det eller jag som måste reklamera produkten tillbaka till Biltema då?

Vet inte hur det såg ut med garantin. Får jag stå för kalaset själv om jag inte finner kvittot alltså?

I vilket fall som helst så lär väl verkstadsbesök et kosta för mig tänker jag . Vem ersätter det?

Du handlade på Biltema, samma kvalitet som Jula och Rusta. Är du WT?

Du ersätter det såklart, kanske att du kan reklamera ditt bromsok, men dumhet är det ingen som ersätter dig för.
Citera
2022-11-28, 17:11
Bannlyst
Hahaha biltema grejer till märkesverkstad det klingar dåligt. Går produkten sönder får du bekosta en ny inget som verkstaden står för.

Varför byter du inte själv?
Citera
2022-11-28, 18:51
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Hahaha biltema grejer till märkesverkstad det klingar dåligt. Går produkten sönder får du bekosta en ny inget som verkstaden står för.

Varför byter du inte själv?
Ja kanske det. Har tyvärr inte möjlighet till det som det är just nu, annars brukar jag göra sånt själv.

Men är nyfiken på ifall man kan kräva Biltema på att stå för den ev misslyckade verkstadskostnaden ifall det nu skulle gå sönder p ga dåliga gängor?
Citera
2022-11-28, 18:56
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Verkstaden kommer hitta alla möjliga och omöjliga "fel" på dina ok.
De vill såklart sälja på dig både jobb och delar då de brukar ha hyfsat bra avans på reservdelarna hos sin leverantör.

Biltema är till för oss som skruvar själva.
Citera
2022-11-28, 19:14
Medlem
Citat:

I vilket fall som helst så lär väl verkstadsbesöket kosta för mig tänker jag . Vem ersätter det?
Varför skulle verkstaden stå för en eventuellt dålig gänga? Möjligtvis en pytteliten chans att reklamera hos Biltema, men det är verkligen tveksamt. En märkesverkstad är inget man lämnar en bil på efter garantitiden.
Citera
2022-11-28, 19:17
Medlem
Verkstaden håller ingen garanti för egna produkter man har med sig.
Så du får helt enkelt vända dig till Biltema.

Verkstaden erbjuder endast garanti på egna produkter som dom säljer till dig.
Citera
2022-11-28, 19:21
Avslutad
Det är ganska enkelt

OM ett företag jobbar med att reparera allt som har med punglådor att göra.
Och dom har egna produkter eller beställer från en firma osv.
Då står dom alltid för garantin för dom har garanti hos firman dom har köpt hos.

Du kommer med Pung2.0 Från Biltema.
Då har du tagit med dig en egen produkt som företaget inte ansvarar för.

Det är givetvis biltema som ska stå för garantin. Inte han som monterat punglåda 2.0
Han står enbart för montering och inte garantin på produkten som monteras.
Citera
2022-11-28, 19:36
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är ganska enkelt

OM ett företag jobbar med att reparera allt som har med punglådor att göra.
Och dom har egna produkter eller beställer från en firma osv.
Då står dom alltid för garantin för dom har garanti hos firman dom har köpt hos.

Du kommer med Pung2.0 Från Biltema.
Då har du tagit med dig en egen produkt som företaget inte ansvarar för.

Det är givetvis biltema som ska stå för garantin. Inte han som monterat punglåda 2.0
Han står enbart för montering och inte garantin på produkten som monteras.
Ja självklart. Tänkte fel i början. Men man kanske kan fråga verkstaden ifall de kan styrka att produkten gick sönder hos dom åtminstone när det kommer till biltema? Så Biltema inte avfärdar det för att "vem som helst" kan ha skruvat o förstört det.

Varför säljer biltema något så viktigt kan man ju undra om man VET att produkten går sönder på ett specifikt ställe?
Citera
2022-11-28, 19:37
Moderator
Citat:
Ja kanske det. Har tyvärr inte möjlighet till det som det är just nu, annars brukar jag göra sånt själv.

Men är nyfiken på ifall man kan kräva Biltema på att stå för den ev misslyckade verkstadskostnaden ifall det nu skulle gå sönder p ga dåliga gängor?
Nej, det enda du kan kräva av Biltema är att de ersätter den felaktiga artikeln. Arbetskostnader får du stå för själv.
Citera
2022-11-28, 19:39
Bannlyst
Citat:

Nej finns ingen sådan garanti. Verkstad lämnar garanti på delar dom säljer inte sådant du köper med dig. Biltema är som någon annan skrev till för såna som skruvar själv.
Citera
2022-11-28, 20:05
Medlem
Men du vet inte om det är fel ens, utan verkstaden påstår att det brukar vara problem?

Om du inte ens packat upp oken är det ju bara att åka tillbaka med dem.

Men samtidigt fattar jag inte hur du kan åka till märkesverkstaden med biltemagrejer... Kan du inte fixa själv så får det bli nån oberoende verkstad, klart de inte vill montera dem, samt gärna spridda lite dynga om konkurrentern....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in