2022-11-28, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, det enda du kan kräva av Biltema är att de ersätter den felaktiga artikeln. Arbetskostnader får du stå för själv.

Autodoc gör faktiskt det, men Biltema kommer inte att göra det.
Citera
2022-11-28, 20:07
Medlem
Vem köper delar på Biltema och tar med till en märkesverkstad?

Som att köpa ICA Basic och ta med till en bättre resturang och be dem laga till...
Citera
2022-11-28, 20:26
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nej, det enda du kan kräva av Biltema är att de ersätter den felaktiga artikeln. Arbetskostnader får du stå för själv.

Citat:
Ursprungligen postat av KoVidNitton1337
Nej finns ingen sådan garanti. Verkstad lämnar garanti på delar dom säljer inte sådant du köper med dig. Biltema är som någon annan skrev till för såna som skruvar själv.
Uppskattar era svar!

Skulle ha beställt ifrån autodoc. :/
Citera
2022-11-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Ja självklart. Tänkte fel i början. Men man kanske kan fråga verkstaden ifall de kan styrka att produkten gick sönder hos dom åtminstone när det kommer till biltema? Så Biltema inte avfärdar det för att "vem som helst" kan ha skruvat o förstört det.

Varför säljer biltema något så viktigt kan man ju undra om man VET att produkten går sönder på ett specifikt ställe?

Det är din verkstad som "vet" att dom brukar gå sönder. Om Biltema också "visste" det, så kan jag lova att dom hade åtgärdat det, inget företag vill ha produkter som reklameras, det förstör deras vinstmarginal.
Vad gäller att reklamera om det nu skulle vara felaktigt, så tror jag inte det är något problem. Jag har nog aldrig stött på ett företag där det är så enkelt att reklamera som hos Biltema.

Jag skulle ta vad din verkstad säger med en stor nypa salt. Dom säljer givetvis bromsok dom också, säkerligen flera gånger dyrare än Biltemas, och vill förstås att du köper delarna av dom istället. Dom är en aning partiska i frågan.
Citera
2022-11-28, 20:40
Medlem
Varför Fråga om något som inte har hänt? Med all sannolikhet fungerar det som det skall.det brukar gå att få ut en avbruten luftnippel (genom att svetsa på en mutter eller skruv, slå i en "splinsad pinne, eller borra ur den genom att borra med större och större borr) alternativt lufta genom bromsslangen.
Citera
2022-11-28, 21:56
Medlem
bzsx0809s avatar
Vid eventuella fabrikations fel så ska det rapporteras direkt till företaget du har köpt varan av, detta ska då ske före man försöker utföra montering/reparation av den skadade/felaktiga varan.

Beroende på företag så kan de eventuellt godkänna en reparation av varan eller att de vill ha in produkten på analys innan ärendet kan fortgå. Här spelar det även in vilka rutiner företaget har, om de skickar ut nytt i förväg eller om man behöver beställa igen.

Spara alla kvitton och yrka på ersättning för verkstaden. Det är då det första bytet som i sådana fall ska ersättas.

Om du är orolig så rekommenderar jag att du tar kontakt med deras kundservice, för att se hur deras rutiner är gällande detta.
Citera
2022-11-28, 21:58
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vem köper delar på Biltema och tar med till en märkesverkstad?

Som att köpa ICA Basic och ta med till en bättre resturang och be dem laga till...

Vanligare än du tror, folk tar med sig produkter ifrån autodoc, biltema och skruvar väldigt ofta.
Citera
2022-11-28, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzsx0809
Vanligare än du tror, folk tar med sig produkter ifrån autodoc, biltema och skruvar väldigt ofta.

Tänker mig att man väljer en allbilsverkstad i sådana fall? Men en märkesverkstad?
Citera
2022-11-28, 22:09
Medlem
bzsx0809s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tänker mig att man väljer en allbilsverkstad i sådana fall? Men en märkesverkstad?

Det handlar ofta om tilliten att arbetet blir utfört rätt, att delarna däremot inte har någon vidare kvalitet, det är mindre intressant.

Tror det ekonomiska ligger bakom det hela, bromsskivor för 899 styck eller 299
Citera
2022-11-28, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzsx0809
Det handlar ofta om tilliten att arbetet blir utfört rätt, att delarna däremot inte har någon vidare kvalitet, det är mindre intressant.

Tror det ekonomiska ligger bakom det hela, bromsskivor för 899 styck eller 299
Tycker att om man gör den bedömningen på kunnandet borde man ju göra samma värdering av hårdvaran. Allt annat är ju dumsnålt.
Citera
2022-11-28, 22:40
Medlem
Om du läser Biltemas finstilta, så står det där att de inte ersätter följdskador och omkostnader. De ersätter den defekta delen.
Citera
2022-11-28, 22:57
Medlem
Vilka gängor ? Har monterat flera ok från Biltema utan några problem. Gängor på nya ok... Hur skulle det vara fel? Så dålig kvalitet har de faktiskt inte. Reklamationer är dålig business för Biltema.. Nej du, detta är ett försök att få sälja sina egna delar de beställer från sin grossist som erbjuder 30% rabatt till verkstaden, en rabatt du inte ser på ditt kvitto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in