2013-10-15, 01:19
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mekanikweed
Menar du mjuk glass, eller mjukglass? Kan vara bra att veta om du vill ha tips.
Varför frågar du om han menar mjukglass när han skriver mjuk glass?
Citera
2013-10-15, 01:24
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danielv1
Hej på alla matfantaster.
Gjorde en otroligt god glass hemma utan glassmaskin. Problemet jag får är att när den har varit inne i frysen och stelnat så blir den stenhård, som isglass. Har aldrig förstått hur vissa tillverkare får glassen mjuk och fin när den är fryst?

Tyvärr är det nog snudd på omöjligt att få till bra konsistens på vanlig glass utan en glassmaskin. När man fryser glassen i glassmaskin hjälper omrörningen till att både vispa in luft i glassen och bilda så små iskristaller som möjligt. Det går kanske att komma nära om man rör i behållaren med glass under nerfrysningen, men det blir nog aldrig samma.

Om man vill göra glass utan glassmaskin borde man kanske kolla åt parfait / semifredo istället. Det är inte riktigt detsamma som glass, men det är kallt, gott och ingen glassmaskin behövs.
Citera
2013-10-15, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Rörde du runt i den då och då under de första timmarna? Blir lätt frostigt annars.

aha du tror det hjälper? Det gjorde jag ju inte . Den blev precis frostig som du skrev

Sen så har jag hört att socker ska va tha shit för att få den mjuk men kan inte förstå varför. Jag vill använda så lite socker som möjligt. Jag hade 1 msk + 1 tsk för 1 L.

HaakOn tack för tipset! Funkar alla glassmaskiner eller behöver det vara viss kvalitet/effekt?

När vi ändå är inne på min favorit som är mjukglass så har Arla gjort en sats du kan göra hemma. Testade den men fick den inte speciellt bra. En polare sa att han fick den bra, fattar dock inte hur. Min blev bara rinnig. Den man köper ute är ju fantastiskt god och fin i konsistensen.
Senast redigerad av danielv1 2013-10-15 kl. 01:49.
Citera
2013-10-15, 01:36
Medlem
Tråden fick mig sugen på att testa att göra glass själv. Får se om min blir frostig, annars kanske det blir att göra semifredo som kanske är lite att fuska? vad vet jag.
Citera
2013-10-15, 01:44
Medlem
Croissants avatar
Vid glasstillverkningen pumpar de in luft i glassen för det här ändamålet. Alkohol (likör), ägg (äggula), gelatin kan hjälpa att göra det mjukare hemma utan att man har en speciell maskin som pumpar luft i glassen.

Ska tillägga att jag inte gör glass själv så jag försöker bara uttala mig om vad som verkar vetenskapligt.
Citera
2013-10-15, 01:53
Medlem
destinaxes avatar
flytande kväve funkar bra om du inte har en glassmaskin
Citera
2013-10-15, 01:57
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
aha du tror det hjälper? Det gjorde jag ju inte . Den blev precis frostig som du skrev

Sen så har jag hört att socker ska va tha shit för att få den mjuk men kan inte förstå varför. Jag vill använda så lite socker som möjligt. Jag hade 1 msk + 1 tsk för 1 L.

HaakOn tack för tipset! Funkar alla glassmaskiner eller behöver det vara viss kvalitet/effekt?

När vi ändå är inne på min favorit som är mjukglass så har Arla gjort en sats du kan göra hemma. Testade den men fick den inte speciellt bra. En polare sa att han fick den bra, fattar dock inte hur. Min blev bara rinnig. Den man köper ute är ju fantastiskt god och fin i konsistensen.

Min glassmaskin köpte jag för 99kr för netonnet, och även om den inte är perfekt så går det absolut att göra god glass i den. Som vanligt är det väl dock att man till viss del får vad man betalar för, men det går absolut att göra ok glass i en billig maskin.

Och jag tycker knappt att det är fusk att göra semifredo istället för glass. Det blir lite annorlunda men inte sämre än glass.
Citera
2013-10-15, 02:02
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Vadå, trodde först också att han syftade på mjukglass som man förövrigt bara kan få genom att köpa en 60 000-kronors maskin.

Han borde ha skrivit "mjukare glas" så man inte förknippar det med just mjukglass.

Det är möjligt med enbart elvisp och frys . Den lär ju dock smaka som sju svåra år.
http://www.arla.se/vara-produkter/va...ket/mjukglass/
Citera
2013-10-15, 02:12
Medlem
donaukinds avatar
Citat:
Det har hjälpt de gånger jag gjort det, då lägger sig inte allt i botten heller. Misslyckades med den senaste glassen jag gjorde själv, skulle bara ta en tupplur men råkade sova bort hela kvällen. Glassen var som is och alla bären låg i botten. Rör man däremot om några gånger i timmen tills den blir tjock så blir det lent och gott.
Citera
2013-10-15, 08:17
Medlem
Emoekkels avatar
Har ni bott under en sten dom närmsta månaderna? Går ju reklam på tv om något skit Arla gjort (tror jag) då man kan göra sin egna mjukglass hemma.
Citera
2013-10-15, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoekkel
Har ni bott under en sten dom närmsta månaderna? Går ju reklam på tv om något skit Arla gjort (tror jag) då man kan göra sin egna mjukglass hemma.

Testade den, men det var inte alls gott. Väldigt "torrt".
Nej en bra glassmaskin är värd alla pengar.
Citera
2013-10-15, 08:57
Medlem
Emoekkels avatar
Jag har inte testat det då jag är helt efterbliven när det gäller att laga mat.
Skulle göra chokladpudding en gång, men det blev någon sorts form av skumt vatten, såg ut som sur mjölk fast brunt typ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in