• 1
  • 2
2022-11-27, 17:36
Medlem
svampdamps avatar
Jag bor i en större stad och jag åker dagligen förbi vägarbeten som till synes aldrig verkar bli klara, och det är sällan jag ser någon som faktiskt är där och arbetar. Det får mig att tänka på en scen från Falling Down https://www.youtube.com/watch?v=9OhIdDNtSv0

Det gör mig fly förbannad att vägarbeten som påverkar framkomligheten tillåts ta så lång tid. Jag kan inte vara ensam om att uppleva denna frustration.

Varför tillåts det ta så helvetiskt lång tid?
Citera
2022-11-27, 17:40
Medlem
Jag har också funderat på varför det tar flera år att fixa några meter väg men bara nån vecka att bygga stora hyreshus.
Citera
2022-11-27, 17:45
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izismile
Jag har också funderat på varför det tar flera år att fixa några meter väg men bara nån vecka att bygga stora hyreshus.

Exakt! Man verkar också finna ett nöje att stänga av och avgränsa. Och varför i helvete arbetar man inte 24/7? Vägarbeten behöver inte ske på konstorstid! Den totala samhällskostnaden för förseningar och omvägar blir enorm.
Citera
2022-11-27, 17:54
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Exakt! Man verkar också finna ett nöje att stänga av och avgränsa. Och varför i helvete arbetar man inte 24/7? Vägarbeten behöver inte ske på konstorstid! Den totala samhällskostnaden för förseningar och omvägar blir enorm.

Allt arbete behöver kanske inte ske dygnet runt men det förekommer underhåll och arbeten på viktiga och tungt belastade sträckor där det hade varit lämpligt att jobba på för att minimera påverkan.

En annan viktig aspekt är miljön. Det bör därför ligga i exempelvis MPs (och alla andra partier 2022) intresse att vägarbeten inte leder till onödigt puttrande av förbränningsmotorer.
Citera
2022-11-27, 18:38
Medlem
6stringlevins avatar
Min farfar brukade säga att de hållit på med vägarbeten på mölndalsvägen (göteborgs södra infart) sedan han var liten (född 1910). Och man håller fortfarande i princip alltid på med något längs med mölndalsvägen.

Å andra sidan har trafiksituationen ständigt intensifierats på nämda väg.
Citera
2022-11-27, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Allt arbete behöver kanske inte ske dygnet runt men det förekommer underhåll och arbeten på viktiga och tungt belastade sträckor där det hade varit lämpligt att jobba på för att minimera påverkan.

En annan viktig aspekt är miljön. Det bör därför ligga i exempelvis MPs (och alla andra partier 2022) intresse att vägarbeten inte leder till onödigt puttrande av förbränningsmotorer.
Vägarbeten är ett gissel helt klart. Särskilt inne i stadskärnan.

MP behöver komma ur sin bubbla och se verkligheten, det finns inga paddor eller grävmaskiner eller hjullastare som går på el. Ytterligare bevis på att de lever i en alternativ verklighet.
Citera
2022-11-27, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Vägarbeten är ett gissel helt klart. Särskilt inne i stadskärnan.

MP behöver komma ur sin bubbla och se verkligheten, det finns inga paddor eller grävmaskiner eller hjullastare som går på el. Ytterligare bevis på att de lever i en alternativ verklighet.

Det finns men används inte mycket då maskinerna ofta skulle behöva ha med ett elverk för att ladda och att dom är mycket dyrare.
Citera
2022-11-27, 19:17
Medlem
BananShans avatar
Tror det beror på Covid som satte stopp och sedan har det blivit lågprio på avsluta påbörjat.
Citera
2022-11-27, 19:36
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Tror det beror på Covid som satte stopp och sedan har det blivit lågprio på avsluta påbörjat.

Det här är ju inget nytt. Det har varit så här så länge jag kört bil (20 år).
Citera
2022-11-27, 20:15
Medlem
Gabriel Knights avatar
Det är kanske för att skapa arbeten och få ner arbetslöshetsstatistiken? Vägarbetarna arbetar väl säsongsvis och ju längre de kan förlänga säsongen de arbetar desto bättre statistik.
Citera
2022-11-27, 20:35
Medlem
Jordgubbes avatar
En tidigare liknande tråd gav tipset att kolla på Trafikverkets översikt över "aktiva vägarbeten", vad säger den om ditt vägarbete, finns det nåt slutdatum?

(FB) Inaktiva vägarbeten och Trafikverket
Citera
2022-11-27, 20:37
Medlem
svampdamps avatar
Det är uppenbart att fler känner igen sig och delar min frustration men ingen verkar ha några svar utan det är mest spekulationer. Hoppas någon i branschen kan komma in och förklara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in