• 1
  • 2
2022-11-27, 12:51
Medlem
theshades avatar
Jag är så oerhört trött på det här tralladet. Basshunter hade mer fantasi och han återanvände sina melodier igen och igen men här verkar ingen reagera. Gamlingar brukar säga att elektronisk musik låter likadant alltihop men på SR P4, som jag tvingas lyssna på på jobbet så spelas den ena "hiten" efter den andra med Miss Li och andra kvinnliga artister där melodin är knappt märkbart skild mellan låtarna, om man ens kan kalla det melodi. Det är tonsatt nonsens. Tralalla, blablabla. Och sen kommer nästa låt. Trallala, blablabla. Man har inte ens försökt få till en melodi. Det är bara slumpmässiga toner. Och texten är... Ja läs själva.

Exempel:
Detta är ju som en förvirrad tonårstjejs dagboksinlägg som man bara trallar kring dadadada utan melodi, harmoni och det är sällan det ens rimmar! Hon har dragits till knarkare och otrogna svin som antingen åkt fast för smuggling eller suttit på behandlingshem, och en råkade vara bög. Och det har på nåt sätt blivit en låt. Och alla andra låtar är ju likadana. Trallala, dadada.

https://youtu.be/Sbt5inLayfc

"X"

Min första hette Erik och för honom kunde jag dö
Tills jag fick veta att han hade fyra andra
Då träffa' jag Fredrik, han var snäll men alltid så hög
Han åkte dit sen för han smuggla' ladd från Danmark
Så jag grät en skvätt men inte mer
Lärde mig tidigt att om det finns en så finns det fler
Jag känner ingen bitterhet
Nej, så du vet
Så vill jag tacka för all ångest och dåliga hångel
Ja, tack för alla gånger som det blev så fel
Jag känner inte någon ånger för det blev ju sånger
Och fler erfarenheter som gör att jag ser
Att trots att vi nog aldrig var menade för varandra
Ja, trots att det var misstag som ledde mig hit
Gör att jag nu vet
Att jag är värd så mycket mer
Andreas var så trasig, bodde på ett behandlingshem
Och jag kan ofta undra hur det gick för honom sen
Så har vi Tommy och jag hade det nog på känn
Så jag blev inte chockad när han sa han gillar män
Jag känner ingen bitterhet
Nej, så du vet
Ja, tack för alla gånger som det blev så fel
Jag känner inte någon ånger för det blev ju sånger
Och fler erfarenheter som gör att jag ser
Att trots att vi nog aldrig var menade för varandra
Gör att jag nu vet
Så jag vill tacka dig för det, whoa
Och tack till Per i synnerhet, du lärde mig att jag nu vet
Om svartsjuka och otrohet, för du var jäkligt bra på det
Jag hoppas du har mognat, reflekterat, att du växt
För du var värst av mina ex
Trots att vi nog aldrig var menade för varandra
Gör att jag nu vet

Och precis varenda jävla låt från de här artisterna låter ju exakt likadant?! Slumpmässigt trallande upp och ner medan man berättar nån historia ur sitt privatliv.

Är jag ensam om att nästan bli förbannad över att "artister" som dessa får tid i public service? Varför spelas detta ens i radio? Vem gillar detta?

Skulle jag tonsätta mina tankar om att skotta snö så skulle det fan låta bättre.

/Bitter 35-åring
Senast redigerad av theshade 2022-11-27 kl. 12:58.
Citera
2022-11-27, 13:00
Bannlyst
Gen Z är helt fullständigt hjärndöda på gränsen till utvecklingsstörda och detta avspeglas i deras kulturella uttryck. Vatten under bron.
Citera
2022-11-27, 13:02
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Nä, jag brukar inte bli förbannad på artister och radioprogram som jag kan välja att inte lyssna på..
Citera
2022-11-27, 13:06
Medlem
Palisongs avatar
De gör väl som de gör och får det utrymme i det publika som de får för att folk lyssnar på skiten. Det är enkelt, okomplicerat dravel man inte behöver ägna någon vidare tanke.
Citera
2022-11-27, 13:12
Medlem
Dessa kvinnor i 40-års åldern (Maggio, Miss Li, Laleh m.fl) är ju att betrakta som halvt efterblivna, dom har inte kommit längre i livet och den personliga utvecklingen.

Dom låter som tonåringar när dom sjunger och deras texter beskriver tonåringars problem på högstadiet.
Citera
2022-11-27, 13:24
Medlem
Miss li hade svårt att slå igenom ordentligt och började kopiera laleh's originella stil rakt av vilket medförde ett par hits för fjortisar.
Tyckte miss li var mycket bättre förut (golden retriver och my heart goes boom boom boom hade rätt skön rockabilly stil) , men sedan hon började härma laleh så tål jag inte hennes musik längre.
Med det sagt diggar jag dock laleh, hon har skapat ett par extremt vackra låtar såsom en stund på jorden vilket jag skulle nog vilja påstå är den vackraste svenska låten som gjorts sedan ted gärdestads tid.
Citera
2022-11-27, 13:29
Medlem
Håller med. Jag var i sverige och jobbade för något år sedan och då fick jag åka mycket bil för att leverera tester under corona. Var och varannan låt på mix megapol var just sådan här skit. Jag frågade mig själv om det var samma "artist" om och om igen men tydligen är det många som har typ exakt samma skitlåtar.

Jag blev helt ärligt riktigt irriterad. Det var tp 1 engelsk låt sedan 1 sådan här skitlåt imellan sedan repeat.
Citera
2022-11-27, 13:34
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Dessa kvinnor i 40-års åldern (Maggio, Miss Li, Laleh m.fl) är ju att betrakta som halvt efterblivna, dom har inte kommit längre i livet och den personliga utvecklingen.

Dom låter som tonåringar när dom sjunger och deras texter beskriver tonåringars problem på högstadiet.
Ptja, det är ju ett sätt att se på det. Däremot går det ju inte att bortse ifrån att de blivit både rika och framgångsrika. Det är ju underhållning för bövelen, deras jobb. Och där har de ju lyckats. Och då föredrar jag dödsmetall och kängpunk
Citera
2022-11-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Ptja, det är ju ett sätt att se på det. Däremot går det ju inte att bortse ifrån att de blivit både rika och framgångsrika. Det är ju underhållning för bövelen, deras jobb. Och där har de ju lyckats. Och då föredrar jag dödsmetall och kängpunk

Problemet är ju att dom förstör för alla andra.

Dom tar ju plats på radion som kunde används till bättre musik.

Dom skapar ett stort lidande.

En stund på jorden, utan Laleh hade varit bättre.
Citera
2022-11-27, 13:55
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Haha, vilken oroligt relevant trådstart. Har undrat precis samma sak. Kul att du tog just den låten som exempel också - Min första hette Erik.., osv. Kan det bli sämre? Är det någon typ av medveten fördumning, en slags demoralisering? Subversiv verksamhet medelst musik?

Hörde för övrigt en sån där trallåt i bilen precis. Texten var som ett slappt blogg-inlägg. Handlade om hur hon gick med någon killkompis på söder ibland, hade sex med samma kille ibland, och bl.a, bl.a, bl.a. Haha.

Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
En stund på jorden, utan Laleh hade varit bättre.

Snygg oneliner.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2022-11-27 kl. 14:07.
Citera
2022-11-27, 14:11
Medlem
qups avatar
Den låt som det exemplifieras med i trådstart är verkligen usel. USEL!! Jag hör den ibland på radion när jag kör andra människors bilar och börjar direkt snegla mot diket.

Jag fattar inte - är artisten i fråga inte en vuxen kvinna?
Citera
2022-11-27, 14:24
Medlem
Trakessons avatar
Jag håller inte med alls. MissLi är ett geni och just låten X är bland det absolut bästa inom svensk musik just nu. Instruktionsboken är en annan av hennes låtar som är riktigt bra och dessutom lika bra om inte bättre i engelsk översättning. Jag är normalt inget fan sv svensk nutida musik och jag har jävligt svårt för alla de här småkillarna med piercing i ögonbrynet som ska kombinera livets hårda skola med krystade sånger om olycklig kärlek och som allihop låter som kloner. Samma sak med alla ”blatte-sångare” som kör med autotune och rappar/sjunger på förortssvenska med skitnödiga nödrim. I jämförelse är MissLis texter poesi med både djup och en sällan skådad förmåga att uttrycka sig på det svenska språket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in