• 9
  • 10
2023-01-16, 13:12
Medlem
Jag tog för givet att de inte skrev sin text med tanke på deras höga ålder utan något skivbolagen ordnade. Sen är jag inte förvånad.. Det är flest ungdomar som sitter med EarPods 24/7 därför man hör vuxna sjunga om sina fjortisfyllor och vanliga tonårsproblem. 20 år sedan var det exakt samma melodi och näst intill identisk text fast med högre pitchad röst, fjortisdunk kallades det då, motsvarar tydligen pop idag.
Citera
2023-01-16, 21:09
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Jag tog för givet att de inte skrev sin text med tanke på deras höga ålder utan något skivbolagen ordnade. Sen är jag inte förvånad.. Det är flest ungdomar som sitter med EarPods 24/7 därför man hör vuxna sjunga om sina fjortisfyllor och vanliga tonårsproblem. 20 år sedan var det exakt samma melodi och näst intill identisk text fast med högre pitchad röst, fjortisdunk kallades det då, motsvarar tydligen pop idag.
Nej, fjortis/raggardunk är något annat. Popmusik låtsas vara vuxen men det gör inte fjortisdunk.
Och säg vad man vill om Miss Li men hon skriver bättre texter än det här; https://youtu.be/O7U_4nuadwI
Citera
2023-01-16, 21:14
Medlem
Det är väl ortenmusik å lika värdelös som alltid.
Citera
2023-01-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, fjortis/raggardunk är något annat. Popmusik låtsas vara vuxen men det gör inte fjortisdunk.
Och säg vad man vill om Miss Li men hon skriver bättre texter än det här; https://youtu.be/O7U_4nuadwI

Med all respekt det är exakt så jag föreställde mig jämförelsen med miss li. Fy fan du är grym du hittade den identiska jämförelsen.
Citera
2023-01-16, 21:46
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Med all respekt det är exakt så jag föreställde mig jämförelsen med miss li. Fy fan du är grym du hittade den identiska jämförelsen.
Och om du på allvar tycker att det där är likt dagens radiopop, så ber jag att tacka för vår tid i tråden och du får ha en fortsatt trevlig kväll.
Citera
2023-01-17, 17:37
Medlem
Slints avatar
Citat:

Hon skriver inte sina egna texter, hon använder chatGPT som genererar infantila tralltexter till henne.
Citera
2023-01-28, 00:27
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är ju det här jag menar. Det är egentligen inte en dålig poplåt, snararare tvärtom. Och jag står utan problem med sånt här fluff om det är typ Zara Larssonn eller nån annan ung, snärtig pop-prinsessa utan självinsikt.

Men om jag skulle vara på date med en kvinna i min egen ålder, som börjar rabbla upp sina issues likt Miss Li, så hade jag ju frågat vilka verktyg hon har plockat upp genom livet för att hjälpa henne. För som du säger så låter det inte som att hon är komplicerad, utan som att hon har känslomässiga problem som hon borde arbeta lite med. För hennes issues skapar beteenden som går ut över andra.

Att jag spelar TV-spel och skejtar är barnsligt, för jag har gjort det sen jag var barn. Men kvinnors känslomässiga omogenhet ska vi bara tugga i oss.

Sen så talar den här låten rakt till tjejers kåthet på att inte vara "som andra kvinnor"...

Definitivt material för en annan tråd för jag skulle nog kunna spinna vidare på detta i en halv evighet (vem som egentligen styr och ställer i vårat sk moderna samhälle! hittar jag en lämplig tråd i framtiden så ska jag köra loss med det!).

Såhär på fredagskvällen så insåg jag, precis som många andra här insett, att man är en sorts dolt geni i varje fall när det kommer till låtskrivande! Så låt mig presentera en lite lite mer verklighetstrogen version på texten jag citerade

Citat:
Jag kanske hittar nån som älskar mig för evigt
Nån som är snygg och luktar gott och som är trevlig
Men vad gör det när jag är helt ointresserad?
För bara du kan få min fitta å fungera
Citera
2023-01-28, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Miss Li och liknande artister - varför låter varje låt likadant och varför spelas de?
Det är för att normalisera deras nasala äckelröster och därmed dessa rösters ökande andel i samhället. Det är som en cancer som växer och som man intalas att man bör gilla. Trots att man innerst inne vet att nåt är fel.
Citera
2023-01-31, 11:21
Medlem
Janos avatar
Citat:
Jag är så oerhört trött på det här tralladet. Basshunter hade mer fantasi och han återanvände sina melodier igen och igen men här verkar ingen reagera. Gamlingar brukar säga att elektronisk musik låter likadant alltihop men på SR P4, som jag tvingas lyssna på på jobbet så spelas den ena "hiten" efter den andra med Miss Li och andra kvinnliga artister där melodin är knappt märkbart skild mellan låtarna, om man ens kan kalla det melodi. Det är tonsatt nonsens. Tralalla, blablabla. Och sen kommer nästa låt. Trallala, blablabla. Man har inte ens försökt få till en melodi. Det är bara slumpmässiga toner. Och texten är... Ja läs själva.

Exempel:
Detta är ju som en förvirrad tonårstjejs dagboksinlägg som man bara trallar kring dadadada utan melodi, harmoni och det är sällan det ens rimmar! Hon har dragits till knarkare och otrogna svin som antingen åkt fast för smuggling eller suttit på behandlingshem, och en råkade vara bög. Och det har på nåt sätt blivit en låt. Och alla andra låtar är ju likadana. Trallala, dadada.

https://youtu.be/Sbt5inLayfc

"X"

Min första hette Erik och för honom kunde jag dö
Tills jag fick veta att han hade fyra andra
Då träffa' jag Fredrik, han var snäll men alltid så hög
Han åkte dit sen för han smuggla' ladd från Danmark
Så jag grät en skvätt men inte mer
Lärde mig tidigt att om det finns en så finns det fler
Jag känner ingen bitterhet
Nej, så du vet
Så vill jag tacka för all ångest och dåliga hångel
Ja, tack för alla gånger som det blev så fel
Jag känner inte någon ånger för det blev ju sånger
Och fler erfarenheter som gör att jag ser
Att trots att vi nog aldrig var menade för varandra
Ja, trots att det var misstag som ledde mig hit
Gör att jag nu vet
Att jag är värd så mycket mer
Andreas var så trasig, bodde på ett behandlingshem
Och jag kan ofta undra hur det gick för honom sen
Så har vi Tommy och jag hade det nog på känn
Så jag blev inte chockad när han sa han gillar män
Jag känner ingen bitterhet
Nej, så du vet
Ja, tack för alla gånger som det blev så fel
Jag känner inte någon ånger för det blev ju sånger
Och fler erfarenheter som gör att jag ser
Att trots att vi nog aldrig var menade för varandra
Gör att jag nu vet
Så jag vill tacka dig för det, whoa
Och tack till Per i synnerhet, du lärde mig att jag nu vet
Om svartsjuka och otrohet, för du var jäkligt bra på det
Jag hoppas du har mognat, reflekterat, att du växt
För du var värst av mina ex
Trots att vi nog aldrig var menade för varandra
Gör att jag nu vet

Och precis varenda jävla låt från de här artisterna låter ju exakt likadant?! Slumpmässigt trallande upp och ner medan man berättar nån historia ur sitt privatliv.

Är jag ensam om att nästan bli förbannad över att "artister" som dessa får tid i public service? Varför spelas detta ens i radio? Vem gillar detta?

Skulle jag tonsätta mina tankar om att skotta snö så skulle det fan låta bättre.

/Bitter 35-åring
Säga vad man vill om det, men det är iallafall bättre än den där generiska rövrocken ni gamla fyrkantiga skrällen gillar så mycket
Citera
2023-01-31, 21:33
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jano
Säga vad man vill om det, men det är iallafall bättre än den där generiska rövrocken ni gamla fyrkantiga skrällen gillar så mycket

Jag är inte ens 35 år gammal men kalla mig gärna "fyrkantigt gammalt skrälle"
Citera
2023-02-01, 07:25
Medlem
Janos avatar
Citat:
Jag är inte ens 35 år gammal men kalla mig gärna "fyrkantigt gammalt skrälle"
Man kan vara det rent själsligt. Dessutom var den kommentaren brett riktad
Citera
  • 9
  • 10