2022-11-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Hej! har bestämt mig för att säga upp mig på måndag, arbetar som Cnc-operatör, och har
mått dåligt länge nu, sömnproblem och annat. Jobbet har mera och mera börjat kännas som
ett fängelse, känner att jag behöver miljö-ombyte, har arbetat 12 år på samma.
Har levt sparsamt och är själv, kan klara mig längre tid utan lön. Är inte rik men
har några månadslöner sparat. Skulle helst vilja ta det lugnt och fokusera på att må bra
en tid innan jag söker jobb
Är det någon annan här på FB som är i liknande sits eller varit med om det?

Jag har gjort samma sak. Om du har råd är det en bra grej tycker jag. Ett annat alternativ är så klart att ha ett nytt jobb klart innan du slutar - men med starttid några månader framåt så att du får vara helt fri i tankarna på att leta nytt jobb när du slutar på ditt nuvarande.

Oavsett vilket - vi har bara ett liv. Bättre att satsa på sitt välmående än att knega för knegandets skull på ett ställe där man inte trivs.

Vad tror du om att börja plugga? Då får du miljöombyte och pengar och slipper söka jobb i närtid.
Senast redigerad av Bonnker 2022-11-27 kl. 10:19.
Citera
2022-11-27, 10:32
Medlem
Jag sa upp mig utan att ha ny anställning det var ca 15 år sedan jobbade en hel vår men sen kom sommaren och de fick mig att ta beslutet, har aldrig jobbat efter det. Inget jag ångrar
Citera
2022-11-27, 11:42
Medlem
dMoniques avatar
Citat:
Hej! har bestämt mig för att säga upp mig på måndag, arbetar som Cnc-operatör, och har
mått dåligt länge nu, sömnproblem och annat. Jobbet har mera och mera börjat kännas som
Har levt sparsamt och är själv, kan klara mig längre tid utan lön. Är inte rik men
har några månadslöner sparat. Skulle helst vilja ta det lugnt och fokusera på att må bra
Jag är i samma sits. Mår piss på mitt nuvarande jobb och gör upp planer på att sluta.
Jag har råd att vara arbetslös en längre tid, mer än några månader om jag säger så.

Mina planer under arbetslösheten innehåller några resor, mindre renoveringar och annat smått och gott. Sånt som jag har fått lägga på is p.g.a. mitt nuvarande jobb.

Det som hindrat mig mest är att jag har lyssnat alldeles för mycket på alla dessa olyckskorpar som kraxar om att allt kommer gå åt fanders om jag säger upp mig utan att ha ett nytt jobb att gå till. Har de rätt eller är det endast en reflektion på deras egen ångest?
Citera
2022-11-27, 11:59
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om du mår dåligt av ditt arbete så ska du i första hand försöka att ändra saker och ting på din arbetsplats. Arbetsgivaren har ett arbetsmiljöansvar och ingen ska må dåligt på eller på grund av sitt arbete. Om det finns ett arbetsmiljöproblem så ska det räyttas till.

Så att säga upp sig ska så att säga vara den sista utvägen men om det inte finns någon annan utväg så ska du givetvis göra det. Ingen mår bra att göra något man mår dåligt och av och i längden kommer det bara bli sämre.

Jag var själv i en liknade situation för ett antal år sedan men då blev jag utköpt innan jag hann säga upp mig. Om arbetsgivaren bara hade väntat några timmar hade denna kommit undan betydligt billigare.
Citera
2022-11-27, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMonique
Jag är i samma sits. Mår piss på mitt nuvarande jobb och gör upp planer på att sluta.
Jag har råd att vara arbetslös en längre tid, mer än några månader om jag säger så.

Mina planer under arbetslösheten innehåller några resor, mindre renoveringar och annat smått och gott. Sånt som jag har fått lägga på is p.g.a. mitt nuvarande jobb.

Det som hindrat mig mest är att jag har lyssnat alldeles för mycket på alla dessa olyckskorpar som kraxar om att allt kommer gå åt fanders om jag säger upp mig utan att ha ett nytt jobb att gå till. Har de rätt eller är det endast en reflektion på deras egen ångest?
Om du avsätter den tiden som ditt nuvarande jobb tar (åtta timma + en timme rast) till att söka ett nytt jobb (så gör de I Japan)så kommer det inte ta många dagar innan du har ett nytt jobb.
Citera
2022-11-27, 13:29
Medlem
Citat:

Har en polare som var i samma sits hösten 2019, sen kom pandemin och det blev svårt att hitta nytt jobb, till slut hittade han en anställning som han kände sig tvingad att ta - då hade han bränt över 120k sparkapital (nästan allt han hade). Först nu har han lyckats hitta ett jobb som känns hyfsat.

Så i praktiken blev det 3 år ökenvandring - han kommer nog aldrig säga upp sig igen utan att ha ett nytt jobb klart.
Citera
2022-11-27, 16:38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Hur kommer det sig att du bara har sparat några månadslöner om du har jobbat i minst 12 år och över sparsamt? Du borde ha ett sparande på ett par årslöner med de förutsättningarna!
Citera
2022-11-27, 21:08
Medlem
Citat:

Jag har gjort det du funderar pa att gora ett par ganger. Sagt upp mig for att planera nasta steg. Ar man trott pa ett jobb finns det ingen anledning att stanna kvar om man inte absolut behover pengarna. Du skulle ju kunna ta ett sabbatsar om du jobbat 12 ar. Varfor inte? Res nagonstans eller testa att jobba utomlands.
Citera
2022-11-27, 21:15
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:

Nej. Ha en plan först. Har du inget jobb blir det som fördömt att få ett.
Citera
2022-11-27, 21:55
Medlem
Duerfs avatar
Det är betydligt lättare att hitta ett nytt jobb om du redan har ett jobb. Potentiella arbetsgivare kommer känna mindre tvekan.
Citera
2022-11-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Vi står inför historiens djupaste och längsta lågkonjunktur, kanske 5-10 år av mycket svåra tider som väntar.

Hade du postat detta för ett år sedan hade jag peppat dig att byta jobb om du mår dåligt av det men idag.. så blir nog rådet att härda ut ett tag till och försöka spara varenda krona du kan, gör dig helt skuldfri och investera i fasta tillgångar. Från årsskiftet och framåt blir det godnattsvart i de flesta branscher så vad är din plan när sparpengarna tagit slut och arbetsmarknaden är stendöd?

Är det som du säger så spelar det väl ingen roll? Spelar ett par månaders jobb roll för ts om allt ska gå åt skogen?
Citera
2022-11-27, 22:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är betydligt lättare att hitta ett nytt jobb om du redan har ett jobb. Potentiella arbetsgivare kommer känna mindre tvekan.

Inte alls säkert.. dom måste ha uppsägningstid i åtanke och många undviker det om dom vill anställa på engång.

Mitt råd är att sluta.. livet är för kort att tvinga sig till ett jobb man vantrivs med.
Att vara kvar på ett jobb kan fördärva ens psyke totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in