• 1
  • 2
2022-11-26, 23:23
Medlem
Hej! har bestämt mig för att säga upp mig på måndag, arbetar som Cnc-operatör, och har
mått dåligt länge nu, sömnproblem och annat. Jobbet har mera och mera börjat kännas som
ett fängelse, känner att jag behöver miljö-ombyte, har arbetat 12 år på samma.
Har levt sparsamt och är själv, kan klara mig längre tid utan lön. Är inte rik men
har några månadslöner sparat. Skulle helst vilja ta det lugnt och fokusera på att må bra
en tid innan jag söker jobb
Är det någon annan här på FB som är i liknande sits eller varit med om det?
Citera
2022-11-26, 23:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Hej! har bestämt mig för att säga upp mig på måndag, arbetar som Cnc-operatör, och har
mått dåligt länge nu, sömnproblem och annat. Jobbet har mera och mera börjat kännas som
Har levt sparsamt och är själv, kan klara mig längre tid utan lön. Är inte rik men
har några månadslöner sparat. Skulle helst vilja ta det lugnt och fokusera på att må bra

Jag gjorde det i affekt en gång, jobbade som konsult. När jag kom hem började jag fundera på vad jag gjort och hur smart det egentligen var. Funderade på vad jag ville syssla med, slutade med att jag letade upp en utbildning samma kväll, gick den senare och gjorde karriär, ff inom konsultbranschen men med annan inriktning. Att må dåligt av sitt jobb är ju inget alternativ.
Citera
2022-11-26, 23:43
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Du menar, att ha varit arbetslös? Ja, det har hänt att man har varit.

Säger du upp dig själv så får du inte A kassa för en viss period. Min A kassa har 45 dagar som ex. Men du behöver inte pengarna skriver du.

Hade jag varit du så hade jag satsat på riktigt ang ledigheten du vill ta ut. Gör något helt nytt istället för att fortsätta lunka omkring i tråkigt väder!

Åk iväg o testa ayachausa eller hur det stavas. Ta licens för segelbåt osv. Ha roliga mål med din ledighet helt enkelt.

I annat fall om du har tänkt att bara gå hemma tills du hittar ett jobb... så kan du väl hitta dig ett annat jobb eller studera under begäran om tjänsteledighet under 1 år eller så?

Så slipper du nagga på din egna ekonomi.
Citera
2022-11-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag gjorde det i affekt en gång, jobbade som konsult. När jag kom hem började jag fundera på vad jag gjort och hur smart det egentligen var. Funderade på vad jag ville syssla med, slutade med att jag letade upp en utbildning samma kväll, gick den senare och gjorde karriär, ff inom konsultbranschen men med annan inriktning. Att må dåligt av sitt jobb är ju inget alternativ.
Nej det kan nog aldrig vara värt att må dåligt på arbetet, om det inte går att förändra.
Mitt jobb går inte att utvecklas i, det är ägaren och arbetsledare, de på golvet gör
alla ungefär samma saker. Ska arbeta uppsägningstiden, eftersom de kommer garanterat
att ringa min nuvarande chef när jag söker nytt
Citera
2022-11-26, 23:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej det kan nog aldrig vara värt att må dåligt på arbetet, om det inte går att förändra.
Mitt jobb går inte att utvecklas i, det är ägaren och arbetsledare, de på golvet gör
alla ungefär samma saker. Ska arbeta uppsägningstiden, eftersom de kommer garanterat
att ringa min nuvarande chef när jag söker nytt

Ja man måste avsluta det snyggt.
Citera
2022-11-26, 23:54
Medlem
boqpods avatar
1 ta tjänstledigt
2 njut
3 sök nytt jobb
4 säg upp dig
5 börja ditt nya jobb
Citera
2022-11-27, 00:27
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
1 ta tjänstledigt
2 njut
3 sök nytt jobb
4 säg upp dig
5 börja ditt nya jobb
Mår man dåligt på arbetet ska man ju självklart bryta helt så man kan gå vidare i livet. Allt för många är tyvärr trygghetsnarkomaner som tror att bara för att man slutar ett jobb utan något nytt så kommer jorden gå under.
Citera
2022-11-27, 00:47
Medlem
trngws avatar
Avvakta med att säga upp dig. Särskilt inte rådande omständigheter.

Fokusera på vad du vill göra framöver, planera för det och börja vidta nödvändiga åtgärder, men behåll ditt nuvarande jobb så länge, så att du har en inkomst och kan göra det om behövs och ta den tid det tar för ditt karriärbyte, eller bara arbetsgivarbyte om det är vad du vill.

Vill du vara lite ledig så styr du in det mellan dina jobb när du väl hittat ett nytt och har sagt upp dig.

Några månader går väldigt fort när du söker jobb, så om du inte har mer pengar sparade än att du klarar dig några månader, då ska du absolut inte ge upp din inkomstkälla.
Citera
2022-11-27, 08:50
Medlem
anarquistens avatar
Vi står inför historiens djupaste och längsta lågkonjunktur, kanske 5-10 år av mycket svåra tider som väntar.

Hade du postat detta för ett år sedan hade jag peppat dig att byta jobb om du mår dåligt av det men idag.. så blir nog rådet att härda ut ett tag till och försöka spara varenda krona du kan, gör dig helt skuldfri och investera i fasta tillgångar. Från årsskiftet och framåt blir det godnattsvart i de flesta branscher så vad är din plan när sparpengarna tagit slut och arbetsmarknaden är stendöd?
Citera
2022-11-27, 09:12
Medlem
Dumt o säga upp sig nu, det kanske kommer av sig själv inom kort så varför påskynda det hela?
Vänta ett tag till så kommer du få a-kassa.

Det är dessutom lättare att byta jobb än att skaffa ett jobb så säg inte upp dig förrän du har ett nytt.

Ett jobb är bara ett jobb. Det är fritiden som är livet. Berika dig själv o gör saker som får dig att klara de 9 timmar på jobbet utan att ta livet av dig själv.
Citera
2022-11-27, 09:21
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarquisten
Vi står inför historiens djupaste och längsta lågkonjunktur, kanske 5-10 år av mycket svåra tider som väntar.

Hade du postat detta för ett år sedan hade jag peppat dig att byta jobb om du mår dåligt av det men idag.. så blir nog rådet att härda ut ett tag till och försöka spara varenda krona du kan, gör dig helt skuldfri och investera i fasta tillgångar. Från årsskiftet och framåt blir det godnattsvart i de flesta branscher så vad är din plan när sparpengarna tagit slut och arbetsmarknaden är stendöd?

Alltså vi står inför en lågkonjuktur, men den "djupaste och längsta" i mänsklig historia. Var får du detta ifrån egentligen?

Svensk industri går inte dåligt direkt. Jag vill veta vad du grundar detta på.

OT: Säg upp dig, jobb finns det gott om och din hälsa är bra viktigare
Citera
2022-11-27, 09:39
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Mår du dåligt kanske du ska besöka en läkare som kan sjukskriva dig ett tag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in