2022-11-26, 23:19
Medlem
Har tappat bort min servicebok till min Renault Captur kan man gå till nån Renault återförsäljare och köpa en helt ny servicebok eller är det o va utan service bok nu?
Citera
2022-11-26, 23:33
Medlem
Soperents avatar
Själva boken saknar egentligen funktion men om den är servad av en märkesverkstad borde det gå att begära ut servicehistorik på den bilen så du har något material för att återskapa en ny "bok".
Citera
2022-11-26, 23:38
Medlem
Conams avatar
Köp ingen original, men du kanske vill ha en sån! Annars finns eftermarknadshäften för några tior, och har du servat vid en renaultanläggning finns historiken bevarad.
Citera
2022-11-26, 23:56
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omerta96
Har tappat bort min servicebok till min Renault Captur kan man gå till nån Renault återförsäljare och köpa en helt ny servicebok eller är det o va utan service bok nu?

Har du bara kvittona kvar så är det egentligen detsamma som service bok om du ska sälja bilen. Ska du köra bilen tills den rasar så är det egentligen skit samma med service bok.

Annars har ju verkstan där du gjort servicen historik på din service om du skaffar ny servicebok
Citera
2022-11-27, 00:06
Medlem
kolla i din instruktionsbok... renault har ej egen servicebok, utan den är i bakre delen av instruktionsboken.
Citera
2022-11-27, 00:21
Medlem
Citat:

Nä, det mest logiska måste väl vara att du går till en Merca eller kanske Mazda återförsäljare….

Självklart kan du köpa en ny servicebok, men den är ju då ”naken” och om du inte har fysiska kvitton/fakturor kvar på det som är gjort på din bil, eller om det inte finns loggat hos din auktoriserade verkstad vad som är gjort, så är det ju kört och din nya servicebok förblir ”naken”
Citera
2022-11-27, 10:03
Medlem
Köpte för några år sedan en original servicebok/-häfte till en Land Rover Defender.
Tyvärr var varje sida stämplad "KOPIA" med stora bokstäver diagonalt över varje sida.
Bilen var bara ett par år gammal och hade endast körts några tusen mil - men tyvärr av 8 slarviga "kändisar" några hundra mil vardera.
För övrigt var även domkraft med verktyg och instruktionsböcker, bl a till GPS:en, bortslarvade.
Citera
2022-11-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Köpte för några år sedan en original servicebok/-häfte till en Land Rover Defender.
Tyvärr var varje sida stämplad "KOPIA" med stora bokstäver diagonalt över varje sida.
Bilen var bara ett par år gammal och hade endast körts några tusen mil - men tyvärr av 8 slarviga "kändisar" några hundra mil vardera.
För övrigt var även domkraft med verktyg och instruktionsböcker, bl a till GPS:en, bortslarvade.

Låter inte så kul nej.. Tror jag köpt/beställt serviceböcker 2 gånger till några år gamla Volvobilar på Bilia Båda gångerna va "Tryckåret" på baksidan av böckerna överensstämmande med modellåret på bilen..Lite imponerande..
Citera
2025-07-13, 22:34
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
Själva boken saknar egentligen funktion men om den är servad av en märkesverkstad borde det gå att begära ut servicehistorik på den bilen så du har något material för att återskapa en ny "bok".

Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Köp ingen original, men du kanske vill ha en sån! Annars finns eftermarknadshäften för några tior, och har du servat vid en renaultanläggning finns historiken bevarad.

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Har du bara kvittona kvar så är det egentligen detsamma som service bok om du ska sälja bilen. Ska du köra bilen tills den rasar så är det egentligen skit samma med service bok.

Annars har ju verkstan där du gjort servicen historik på din service om du skaffar ny servicebok

Nu vare längesen folk skrev här...

Men om bilen är från 2017. O Serviceboken är borta. Digitala finns, Kvitton finns. Hade ni inte beställt en ny servicebok och gått till verkstaden/service stället för att fylla den igen? Lr värdelöst?
Citera
2025-07-13, 22:48
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Nu vare längesen folk skrev här...

Men om bilen är från 2017. O Serviceboken är borta. Digitala finns, Kvitton finns. Hade ni inte beställt en ny servicebok och gått till verkstaden/service stället för att fylla den igen? Lr värdelöst?

Det kan bara du själv bestämma, ska du behålla bilen så är det väl skitsamna. Men ska du sälja den så är det inte helt fel att ha en komplett service bok.
Citera
2025-07-14, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Några år innan jag köpte den begagnade Defendern enligt ovan, hade jag köpt en begagnad Mercedes Geländewagen.
Även här hade föregående ägare slarvat bort instruktionsbok och servicehäfte.
Importören för Mercedes var mycket tillmötesgående och tillställde mig nya böcker utan kostnad.

Heder åt Mercedesimportören!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in