• 4
  • 5
2023-04-22, 11:45
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Nu har jag justerat ventilspelet med 0.05mm. De hade öppnat sig lite. Anyway läget är i princip oförändrat.

Tomgång går bra men när man gasar hastigt svarar den inte direkt utan börjar bluddra. Smyger man upp gasen kan man åka ett tag. Drar man då ner gasen så måste moppen ”återhämta sig” innan man kan smyga upp gasen igen.

Har inga fler idéer. Ger nog upp nu.

Kommer aldrig mer köpa kinaskit.

I kontrast har en MT5 från 90 talet som är några 10tal år efter i service och kärlek men startar på en gång. Kinaskräpet är bara 3år.
Så ventilspelet var nästan ok innan justering? Om du är helt säker på det så kan vi antagligen utesluta bränd ventil.

Har du gjort kompprov och testat för tjuvluft än?
Citera
2023-08-05, 12:23
Medlem
maniacmans avatar
Ok nu har jag äntligen fått den att fungera. Mitt problem var mest kopplat till tändstiftet (men gissar att topplocksmembranet även var dåligt).

Hade initialt putsat upp tändstiftet lite samt testat att det gnistrade ok. Därefter ansåg jag det vara ”kollat”. Skulle ha kostat på mig ett nytt på en gång.

Anyway. Har en kinamoppe på 3 års ålder som plötsligt inte svarade på gas. När man smög upp gasen så började den tappa kraft och bluddra när den kom upp i varv.

Kollade (gjorde rent) tändstift o gnista
Gjorde rent förgasaren
Bytte packningar vid insug + ny spacer
Justerade ventilspel
Kontrollerade luftfilter
Bytte bränslefilter

Slutligen började den fungera efter att fått nytt tändstift

Har krånglat lite med luftskruven och ställt den på ca 2 varv ut (enligt vad nätet säger). Tycker inte att jag kan höra på tomgångsvarvtalet när det maxar som nätets guider anser.

Ett mindre irriterande problem kvarstår. Och det är att den inte svarar direkt på fullt gaspådrag efter att ha surrat på tomgång ca 5-10 sekunder.
Senast redigerad av maniacman 2023-08-05 kl. 12:44.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in