2022-12-02, 21:54
Medlem
Sonens Viarelli 2018 hade detta problem också nu när det blev kallare . Lösningen var att ställa in ventilspelet till 0.1mm samt justera bränsleskruven till 3.25 varv ut från bottenläget.
Citera
2022-12-04, 18:19
Medlem
Det låter som du har problem med bränsletillförseln och jag tycker du gjort det mesta rätt enligt boken.
Det finns dock en liten "skitsak" som är lätt att glömma men nog så viktig. Kolla så att inte luftningen i tanklocket är igensatt. I så fall uppstår ett vakuum i tanken och tillförseln påverkas.
Jag har själv varit med om detta enkla skitfel.

Tändstiftet har du kollat säger du.
Jag säger byt ändå. Ibland kan det vara en visuellt bra gnista, men vid gång så funkar det inte. Kan finnas en spricka i porslinet som man inte ser med blotta ögat. Har även egen erfarenhet av detta.
Citera
2023-02-19, 09:48
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Tack för alla tipps.

Har tagit av förgasaren igen och ska prova sätta i nytt membran. Pga av jobb och väder har det blivit lite mindre fokus på projektet.
Återkopplar i tråden om jag nu lyckas hitta felet.

Lyckades du laga moppen och justerade du ventilspelet?

Ventiler på en ny moped formar aluminiumet i sitt ventilsäte efter ett tag och kryper djupare ned. Då blir ventilspelet mellan ventil och lyftare mindre. När du sedan gasar med mopeden och ventilerna blir varma av den ökade förbränningen så utvidgar sig ventilernas metall på längden, ffa avgasventilens som inte kyls av bränsle/luftblandningen, och det sista ventilspelet försvinner och ventilen kan inte stänga helt så cylindern tappar sin kompression. Därför måste man justera ventilspelet ganska tidigt på en ny moped, tills ventilsätena format sig.

Ventilspelet på din moped om du har en GY6-motor borde vara runt 0.10 mm vid nollad motor.
Senast redigerad av Paddan1000 2023-02-19 kl. 09:51.
Citera
2023-02-20, 13:24
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurre.Dutt
Det låter som du har problem med bränsletillförseln och jag tycker du gjort det mesta rätt enligt boken.
Det finns dock en liten "skitsak" som är lätt att glömma men nog så viktig. Kolla så att inte luftningen i tanklocket är igensatt. I så fall uppstår ett vakuum i tanken och tillförseln påverkas.
Jag har själv varit med om detta enkla skitfel.

Tändstiftet har du kollat säger du.
Jag säger byt ändå. Ibland kan det vara en visuellt bra gnista, men vid gång så funkar det inte. Kan finnas en spricka i porslinet som man inte ser med blotta ögat. Har även egen erfarenhet av detta.

Instämmer. Går att smyga på, men svarar inte på hastigt pådrag. Bara skriker tändning eller soppatillförsel. Det enda som möjligen kan vara lite knepigt att förklara är att problemet uppstod så omedelbart, inte gradvis under en längre tid.

Samma symptom kan också uppstå om bränslesystemet drar tjuvluft någonstans. Förmodligen en bra idé att kolla kopplingar, att slangar inte spruckit, etc. Den högre etanolinblandningen i dagens soppa är inte helt snäll mot alla gummisorter.

Att man får fin gnista vid lågt varv med startmotorn är inte samma sak som att den är stark vid högre varv. Hade definitivt gått igenom tändningssystemet också, med särskilt fokus på anslutningar.
Citera
2023-02-20, 18:00
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
jag tycker det låter som tändningen står fel. byt cdi-box.
Citera
2023-02-22, 06:34
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Lyckades du laga moppen och justerade du ventilspelet?

Ventiler på en ny moped formar aluminiumet i sitt ventilsäte efter ett tag och kryper djupare ned. Då blir ventilspelet mellan ventil och lyftare mindre. När du sedan gasar med mopeden och ventilerna blir varma av den ökade förbränningen så utvidgar sig ventilernas metall på längden, ffa avgasventilens som inte kyls av bränsle/luftblandningen, och det sista ventilspelet försvinner och ventilen kan inte stänga helt så cylindern tappar sin kompression. Därför måste man justera ventilspelet ganska tidigt på en ny moped, tills ventilsätena format sig.

Ventilspelet på din moped om du har en GY6-motor borde vara runt 0.10 mm vid nollad motor.
Jag har stoppat in ett nytt membran i förgasaren. Däremot har det varit för dåligt väder för att skruva tillbaka den på moppen. Bor i lägenhet och måste hålla till på gatan utanför.
Ska testa den så snart det blir några varmgrader ute.

Gällande ventilspelet så tror jag inte det är problemet. Isf borde det höras lite tickande samt att den borde gå ojämnt. Men det är plan B att kolla det om det inte funkar nu.
Citera
2023-04-13, 20:17
Medlem
Citat:
Jag har stoppat in ett nytt membran i förgasaren. Däremot har det varit för dåligt väder för att skruva tillbaka den på moppen. Bor i lägenhet och måste hålla till på gatan utanför.

Gällande ventilspelet så tror jag inte det är problemet. Isf borde det höras lite tickande samt att den borde gå ojämnt. Men det är plan B att kolla det om det inte funkar nu.

Har du hunnit kolla ifall det hjälpte?
Citera
2023-04-14, 18:45
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljepump
Har du hunnit kolla ifall det hjälpte?
Jo jag skruvade tillbaka förgasaren med nytt membran. Den är marginellt bättre men fortfarande samma problem. Den svarar inte direkt på gasen. Och drar man på fullt börjar den krångla och tappar ork.

Har slut på idéer. Någon nämnde något om att skruva in andra munstycken men kan inte se att det skulle hjälpa…
Citera
2023-04-14, 20:25
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Har du bytt membranet och förgasaren är så ren så man kan äta från den så har du antimgen tjuvluft eller dålig komp.

Tjuvluft: spraya startgas på olika ställen på insugssidan. Om det läcker så tätas det tillfälligt och varvet sjunker.
Dålig komp: Du har missförstått det helt. Om ventilerna tickar när den är kall så har du mycket spel= bra komp. Tickar den aldrig så är spelet för litet. Spelet blir nästan alltid för litet med tiden, inte större. Är spelet för litet så tickar inte motorn men man bränner ventiler. Jag säger samma sak som jag gjorde i november(!). Kolla ventilspel och komp. 0,10-0,15 på insug och 0,15-0,2 på avgas. Mät kompet med ett verktyg från Biltema. https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000016979

Du är inte speciell. Du är precis som alla andra. Ni letar efter felet där det kan vara enkelt men försöker i huvudet förklara bort att felet ligger i något som är utanför er comfort zone. månaderna går och du lyckas inte.
Luft, bränsle, tändning, komp. Vad är bra och vad är dåligt? Svårare än så är det inte.
Citera
2023-04-14, 22:28
Medlem
Citat:
Jo jag skruvade tillbaka förgasaren med nytt membran. Den är marginellt bättre men fortfarande samma problem. Den svarar inte direkt på gasen. Och drar man på fullt börjar den krångla och tappar ork.

Har slut på idéer. Någon nämnde något om att skruva in andra munstycken men kan inte se att det skulle hjälpa…

Hej, för 15 år sedan körde jag ett kort tag en Baotian vespa (kina). Hade exakt samma problem som dig. Jag fixade aldrig problemet då jag bara använde den en kortare tid gick trots allt att köra men krävdes en jävla teknik.
Jag misstänker att problemet på den var gummit under förgasaren eller någonstans runt, minns ej riktigt så länge sedan, men ett gummiproblem.

Kina grejjer billigt i all ära, men bara rat efter nåt år.
Citera
2023-04-15, 09:13
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Har du bytt membranet och förgasaren är så ren så man kan äta från den så har du antimgen tjuvluft eller dålig komp.

Tjuvluft: spraya startgas på olika ställen på insugssidan. Om det läcker så tätas det tillfälligt och varvet sjunker.
Dålig komp: Du har missförstått det helt. Om ventilerna tickar när den är kall så har du mycket spel= bra komp. Tickar den aldrig så är spelet för litet. Spelet blir nästan alltid för litet med tiden, inte större. Är spelet för litet så tickar inte motorn men man bränner ventiler. Jag säger samma sak som jag gjorde i november(!). Kolla ventilspel och komp. 0,10-0,15 på insug och 0,15-0,2 på avgas. Mät kompet med ett verktyg från Biltema. https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000016979

Du är inte speciell. Du är precis som alla andra. Ni letar efter felet där det kan vara enkelt men försöker i huvudet förklara bort att felet ligger i något som är utanför er comfort zone. månaderna går och du lyckas inte.
Luft, bränsle, tändning, komp. Vad är bra och vad är dåligt? Svårare än så är det inte.
Fair enough Ska kolla ventilspelet. Tack för inlägget.
Citera
2023-04-22, 09:55
Medlem
maniacmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512

Nu har jag justerat ventilspelet med 0.05mm. De hade öppnat sig lite. Anyway läget är i princip oförändrat.

Tomgång går bra men när man gasar hastigt svarar den inte direkt utan börjar bluddra. Smyger man upp gasen kan man åka ett tag. Drar man då ner gasen så måste moppen ”återhämta sig” innan man kan smyga upp gasen igen.

Har inga fler idéer. Ger nog upp nu.

Kommer aldrig mer köpa kinaskit.

I kontrast har en MT5 från 90 talet som är några 10tal år efter i service och kärlek men startar på en gång. Kinaskräpet är bara 3år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in