Citat:
Ursprungligen postat av
maniacman
Jag har stoppat in ett nytt membran i förgasaren. Däremot har det varit för dåligt väder för att skruva tillbaka den på moppen. Bor i lägenhet och måste hålla till på gatan utanför.
Ska testa den så snart det blir några varmgrader ute.
Gällande ventilspelet så tror jag inte det är problemet. Isf borde det höras lite tickande samt att den borde gå ojämnt. Men det är plan B att kolla det om det inte funkar nu.
Har du bytt membranet och förgasaren är så ren så man kan äta från den så har du antimgen tjuvluft eller dålig komp.
Tjuvluft: spraya startgas på olika ställen på insugssidan. Om det läcker så tätas det tillfälligt och varvet sjunker.
Dålig komp: Du har missförstått det helt. Om ventilerna tickar när den är kall så har du mycket spel= bra komp. Tickar den aldrig så är spelet för litet. Spelet blir nästan alltid för litet med tiden, inte större. Är spelet för litet så tickar inte motorn men man bränner ventiler. Jag säger samma sak som jag gjorde i november(!). Kolla ventilspel och komp. 0,10-0,15 på insug och 0,15-0,2 på avgas. Mät kompet med ett verktyg från Biltema.
https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000016979
Du är inte speciell. Du är precis som alla andra. Ni letar efter felet där det kan vara enkelt men försöker i huvudet förklara bort att felet ligger i något som är utanför er comfort zone. månaderna går och du lyckas inte.
Luft, bränsle, tändning, komp. Vad är bra och vad är dåligt? Svårare än så är det inte.