Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-26, 16:05
  #1
Medlem
calmsolutions avatar
Jag har inblick i hur diskussionerna går hos flera storbolag i Sverige.

Med detta är min uppfattning om att det kommer att komma många negativa besked innan jul. Företagen ser just nu över sin budget för 2023 och det ser inte ljust ut.

Min prognos är att många större företag kommer att avveckla personal inför detta. Följderna blir att konsultfirmor och underleverantörer kommer drabbas hårt, denna trend kommer nog hålla i sig till Q1/Q2 nästa år.

Era tankar om detta?
Citera
2022-11-26, 16:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Jag har inblick i hur diskussionerna går hos flera storbolag i Sverige.

Med detta är min uppfattning om att det kommer att komma många negativa besked innan jul. Företagen ser just nu över sin budget för 2023 och det ser inte ljust ut.

Min prognos är att många större företag kommer att avveckla personal inför detta. Följderna blir att konsultfirmor och underleverantörer kommer drabbas hårt, denna trend kommer nog hålla i sig till Q1/Q2 nästa år.

Era tankar om detta?

Besluten kanske tas därikring, men tror du verkligen att man pressar igenom varslen alldeles före jul?
Citera
2022-11-26, 16:57
  #3
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drAgonear
Besluten kanske tas därikring, men tror du verkligen att man pressar igenom varslen alldeles före jul?

Ja, beskeden kommer innan årsskiftet.
Citera
2022-11-26, 16:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drAgonear
Besluten kanske tas därikring, men tror du verkligen att man pressar igenom varslen alldeles före jul?

Vem sade förra året, vi kommer att ha en mycket argare tid framöver? Klasse @W.E.F.
Inom finans pratas det oxo om att 2023 kommer att fördjupa recessionen och företagen kan komma att lyssna på signalerna. SMB are fucked Anyways.
Citera
2022-11-26, 17:21
  #5
Medlem
vilka stora företag menar du ?
Ja jobbar på ett stort företag o de går super bra hos oss! Så inge varsel här inte!
Citera
2022-11-26, 17:33
  #6
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segment1
vilka stora företag menar du ?
Ja jobbar på ett stort företag o de går super bra hos oss! Så inge varsel här inte!

Det har varit snabba svängningar under denna vecka på styrelse-nivå hos många. Men jag hoppas naturligtvis att inte just du eller ditt företag påverkas.
Citera
2022-11-26, 17:40
  #7
Medlem
Tror mer på att du är uttråkad och gillar att starta många trådar på fb än att du skulle ha insyn hos massa storbolag 😂

Däremot kommer vi säkert se flera varsel nästa år.

Om du nu har insyn hos storbolagen kan du ju skriva några här.
Citera
2022-11-26, 17:41
  #8
Medlem
Här finns inget o oroa sig för!
Men skulle va kul o veta vilka stora du syftar på ?
Så man vet om du får rätt i det du säger.
Citera
2022-11-26, 17:44
  #9
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Tror mer på att du är uttråkad och gillar att starta många trådar på fb än att du skulle ha insyn hos massa storbolag 😂

Däremot kommer vi säkert se flera varsel nästa år.

Om du nu har insyn hos storbolagen kan du ju skriva några här.

Tack för din återkoppling, men jag kommer inte avslöja vilka företag jag syftar på då det kan spåras till min identitet. Din fråga är nära att bryta mot regel 1.06 då mitt svar skulle kunna identifiera mig.
Citera
2022-11-26, 17:47
  #10
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segment1
Här finns inget o oroa sig för!
Men skulle va kul o veta vilka stora du syftar på ?
Så man vet om du får rätt i det du säger.

Nej, jag kan inte avslöja men vet att det kommer bli allmänt känt inom kort. Det finns med all säkerhet andra bolag jag inte har inblick i som kommer genomföra samma sak. Men jag är ödmjuk inför att jag kan ha fel.
Citera
2022-11-26, 17:48
  #11
Medlem
Vansterpartiets avatar
Jag har inblick i den svenska industrin och den går på högvarv. Konsultfirmor inom branschen har svårt att täcka behovet av kompetent personal.
Citera
2022-11-26, 17:50
  #12
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Jag har inblick i den svenska industrin och den går på högvarv. Konsultfirmor inom branschen har svårt att täcka behovet av kompetent personal.

Har du varit inblandad i några diskussioner på ledningsnivå denna vecka?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback