• 1
  • 2
2022-11-26, 09:47
Avstängd
Om man får veta att man ska dö och sen söker lån överallt och lever gott på dom sista tiden, funkar det eller blir banken varnad nånstans förutom att scoren blir sämre med många förfrågningar på kort tid?

Jag är mest nyfiken om det finns någon spärr som skickas ut till banker när folk får dödsbesked?
Citera
2022-11-26, 09:54
Medlem
tnems avatar
Gör du många kreditförfrågningar på kort tid så kommer din kreditvärdighet att sjunka, och därmed din möjlighet att ta lån.
Citera
2022-11-26, 10:22
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag är mest nyfiken om det finns någon spärr som skickas ut till banker när folk får dödsbesked?
Ja, sjukhusen skickar regelbundet ut information till banker och kreditinstitut om din sjukdomshistoria.

Men du, tror du verkligen på allvar att läkare skulle informera bankerna om att du snart kanske ska dö?
Citera
2022-11-26, 11:12
Medlem
Farbaute666s avatar
Det är ju en tanke jag själv har lekt med ibland, inte för att jag tänkt försöka göra det.

Det fungerar väl bäst om du är ensamstående och inte har något att ta ekonomisk hänsyn till. Om du skulle vara familjefar och ta ett lån och dra till Monaco eller Bahamas så lämnar du ju ett tomt dödsbo (skulder kan inte ärvas) till dina efterlevande.
Citera
2022-11-26, 11:14
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Det är ju en tanke jag själv har lekt med ibland, inte för att jag tänkt försöka göra det.

Det fungerar väl bäst om du är ensamstående och inte har något att ta ekonomisk hänsyn till. Om du skulle vara familjefar och ta ett lån och dra till Monaco eller Bahamas så lämnar du ju ett tomt dödsbo (skulder kan inte ärvas) till dina efterlevande.
Det bästa är att avsluta livet så mycket back det bara går.
Citera
2022-11-26, 11:19
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare

Visst är det så, om man då inte har barn eller en livspartner att ta hänsyn till. Annars vore det skönt att avsluta sitt leverne i sus och dus utan att behöva bry sig.
Citera
2022-11-26, 12:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Visst är det så, om man då inte har barn eller en livspartner att ta hänsyn till. Annars vore det skönt att avsluta sitt leverne i sus och dus utan att behöva bry sig.
Om man har familj, men inte just någon egendom att tala om?

Familjen kanske har större glädje av några tiotal tusen kronor i fickan och en resa till Bahamas än att få behålla fars rostiga gamla passat?
Citera
2022-11-26, 14:58
Medlem
zerocolas avatar
Enligt Murphys Lag så blir du frisk, och får leva med ett skuldberg tills du dör av något annat.
Citera
2022-11-26, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare

Haha! Ja det är sant! Om jag vore gammal och kunde låna några miljoner o leva gott på så hade jag gjort det. Men det är nog svårt. Man lånar ju TILL något som banken har som Säkerhet. Att låna så att man får cash är nog nästan omöjligt. Eller låna till nåt som man sedan säljer för cash-miljoner...det går nog inte.
Citera
2022-11-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Om man får veta att man ska dö och sen söker lån överallt och lever gott på dom sista tiden, funkar det eller blir banken varnad nånstans förutom att scoren blir sämre med många förfrågningar på kort tid?

Ditt dödsbo kommer få ta över skulden. Har du efterlevande blir det inte så roligt för dem.
Så förutom att du går och dör så strör du salt i såren genom att lämna över en skuld till dem att reda ut.
Men om du först mördar alla dina släktingar och sedan lånar en massa pengar och lever loppan och til sist skjuter dig själv så kommer ju alla undan.

https://kronofogden.se/nagon-har-ett...n-fa-betalkrav
Senast redigerad av martinator 2022-11-26 kl. 17:53.
Citera
2022-11-26, 18:09
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ditt dödsbo kommer få ta över skulden. Har du efterlevande blir det inte så roligt för dem.
Så förutom att du går och dör så strör du salt i såren genom att lämna över en skuld till dem att reda ut.
Men om du först mördar alla dina släktingar och sedan lånar en massa pengar och lever loppan och til sist skjuter dig själv så kommer ju alla undan.

https://kronofogden.se/nagon-har-ett...n-fa-betalkrav

"Reda ut?" Det är väl bara för arvingarna att plocka allt de vågar innan bouppteckning och sedan skita i breven från fogden om de ändå vet att dödsboet har större skulder än tillgångar.
Citera
2022-11-26, 18:58
Medlem
Sonny00s avatar
TS idé kan absolut fungera i många fall. Om den sjuke tar lån och dessa pengar spenderas av denne innan dödsfallet torde det vara riskfritt. Även för eventuella släktingar/arvingar (Men om det finns medel i dödsboet så kommer ju skulderna att betalas innan det blir något arv). Om dödsboet inte har pengar att betala skulderna med så kommer dessa att avskrivas.

Jag är mer osäker på vad som gäller om andra personer har levt loppan för dessa pengar. Kan kanske bli misstankar om bedrägeri riktade mot dessa personer?
Senast redigerad av Sonny00 2022-11-26 kl. 19:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in