2022-11-25, 10:29
Medlem
Chefen kan kolla hur du använt bilen. För att kunna använda den informationen officiellt så behöver chefen ditt medgivande. Utan ditt medgivande vet chefen ändå vad du gjort men kan inte gå vidare med det.

Detta kan användas då kunder klagar på att han blivit fakturerad på tider då hantverkaren inte varit där. Detta kan då kollas med Abax om hantverkaren godkänner det. Oftast gör inte hantverkaren detta då denne också vet att han fuskat... Det vet chefen också.
Citera
2022-11-25, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joakim.svensson
Nej, sluta nsprid dynga. Arbetsgivaren får ABSOLUT INTE! gpsövervaka personalen. Skriv inget om du inget vet. Nu kanske TS får för sig att du har rätt vilket du inte har. Fan har hänt med flashback???? Så många som bara tror här
Nonsens. Självklart fåråm övervaka. Alla transportfordon inklusive personal, har gps:er de måste ha igång på bl a företaget Loomis.
Citera
2022-11-25, 13:09
Medlem
Kione211s avatar
Senast jag hade arbetsbil skaffa firman abax. En kollega fick fixa körkort till sin fru för han hade alltid smitit tidigare och hämtade barn på dagis.
Firman hade svårt att få bilförsäkring för det krockades så mycket. Så funkade det där.
Citera
2022-11-25, 13:28
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Doris
Nonsens. Självklart fåråm övervaka. Alla transportfordon inklusive personal, har gps:er de måste ha igång på bl a företaget Loomis.
Du har fel, väldigt fel, oerhört fel. Jag gissar inte, utan jag är djupt kunnig inom juridik. Arbetsgivaren får ABSOLUT INTE GPS-övervaka. Loomis värdebilar har GPS, men man får inte ÖVERVAKA dvs följa GPSen med förare. Du får inte titta på var din arbetstagare befinner sig fastän tekniken finns. Du måste förstå ordet "övervakning". När du förstår det ordet kommer en ny värld öppnas för dig. Arbetstagaren måste även bli INFORMERAD om att tekniken finns installerad.
Citera
2022-11-25, 13:50
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Arbetsgivaren får ABSOLUT INTE GPS-övervaka.

Jo, Loomis får GPS-övervaka. Där överväger intresset för att GPS-övervaka arbetstagarens intresse av integritet.
De hanterar stora summor pengar, och de måste kunna se om en värdebil hamnar på "villovägar" så att man kan skicka ett "giftpiller" till värdesystemet så att alla färgpatroner säger "poff!".

Så där är det helt legitimt att sitta på en larmcentral och realtidsövervaka. Men där är det också strikt förbjudet att använda bilarna privat, även på förmånsskatt, av väldigt förklarliga skäl. Att ställa en värdebil med några miljoner i sedlar utanför ett postkontor för att hämta ett privat paket och det sedan händer något med bilen... det är liksom sisådär. Loomis övervakar även sina anställda, de har GPS sändare på sig. Väldigt självklart då de kan bli föremål för kidnappning annars. Det sitter någon på en larmcentral och "följer med" den anställde till varje avlämningspunkt (bankomatrum t.ex.). Avviker man det minsta från rutten så rycker de färgpatronerna just för att inga farliga saker ska hända.

Men att GPS-övervaka en hantverkare är inte legitimt. Att utnyttja uppgifterna för fakturering är okej, t.ex. att mäta tiden man stått på en kunds adress och ta sista avgång minus första ankomst och sedan fakturera detta.

Det är detta som kallas intresseavvägning. Man måste väga behovet av realtidsövervakning mot arbetstagarens behov av integritet. När större värden ska skyddas, så väger arbetstagarens integritet mycket litet, men är det bara lastpallar till en matbutik så är saken helt annorlunda.

Det är med andra ord milsvid skillnad att sätta upp kameror på ett lager där man hanterar guldtackor och övervaka anställda, och sätta upp samma sorts kameror på ett lager för matvaror inne på en ICA-butik.
Senast redigerad av sebnie 2022-11-25 kl. 13:59.
Citera
2022-11-25, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IncreaseThePeace
Vill inte nämna vart jag jobbar, vi säger elektriker.

Jag har via en annan anställd på arbetsplatsen jag arbetar på fått reda på att en anställd som har hand om personal som arbetar ute på fältet som ”elektriker” ”tjuvkikar” i den digitala körjournalen/gps vilka rutter vi kör, hur länge vi stannar t.ex när vi tar rast eller hur länge lunch vi tar. Nu förstår jag att man vill se om vissa stannar längre än det som behövs, men för mig känns det extremt obehagligt att denne kollar regelbundet vad man gör, och detta även innan man fick ansvar över personalledningen.

Vad har jag som anställd för rättigheter när det kommer till att veta detta? Har jag rätt att få se loggarna när man ”kollat” in mig? För denne vägrar erkänna att den kollat och nu vet jag att man ljuger om det.

Arbetsledningen får givetvis delegera uppgiften att kolla körjournaler till vem de vill inom företaget. Denna person får då givetvis kontrollera vad du gör på din arbetstid. Men däremot kan du väcka en arbetsmiljöfråga ifall personen inte har en arbetsledningsroll där han skall kolla körjournalerna. Arbetsgivaren har stark sekretess på saker som rör din personlighet, men inte saker som rör företagets fordon.

Välkommen till NPM och en mer reglerad arbetsplats. Vi inom transportbranschen är vana vid att arbetsgivaren sitter och kontrollerar våra kör- och vilotider.
Citera
2022-11-25, 13:53
Medlem
Citat:
Nej, sluta nsprid dynga. Arbetsgivaren får ABSOLUT INTE! gpsövervaka personalen. Skriv inget om du inget vet. Nu kanske TS får för sig att du har rätt vilket du inte har. Fan har hänt med flashback???? Så många som bara tror här

Givetvis får arbetsgivaren GPS-övervaka sina fordon. Hur annars hade du tänkt att trafikledningar världen över skulle ha koll på sin fordonsflotta? Givetvis kan arbetsgivaren även övervaka elektrikers fordon så att de lättare kan planera nästa uppdrag. MEN, då skall detta göras av en representant som har arbetsledningsrätt och inte kleti och pleti på golvet.
Citera
2022-11-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Ditt företag är ute och cyklar!
ABAX är olagligt enligt ett föreläggande av Datainspektionen!
https://www.imy.se/om-oss/arkiv/nyhe...-korjournaler/

Obs! Arbetsgivaren får dock inte använda uppgifterna som gps:en samlar in för att kontrollera hur långa raster de anställda tar, utan får enbart spara just de uppgifter Skatteverket kräver.
https://www.imy.se/verksamhet/datask...-forpliktelse/

Ehm, hur läser du?

Citat:
Företag som vill använda GPS-positionering av fordon för elektroniska körjournaler får göra det utan att först få förarnas godkännande. Det förutsätter dock att ett antal villkor är uppfyllda. Bland annat får inte fler uppgifter än nödvändigt samlas in av systemet

Sedan måste vi göra ett urval och hålla oss till TS yrkesområde. Under TS yrkesområde gäller givetvis det som IMY skriver, att elektroniska körjournaler får användas för att göra Skatteverket glada, med begränsad information. Här gäller givetvis också kontroll att TS inte använder tjänstebilen privat och går och shoppar under arbetstiden, för det gillar inte Skatteverket.

Jobbar man däremot under vägarbetstidslagen är man kraftigt övervakad och då gäller inte IMYs allmänna råd som du länkar till.
Citera
2022-11-25, 14:01
Medlem
Citat:
Annmäl till Imy då blir det dyrt för företaget!
SL Fick betala 12 miljoner i administrativa avgifter för att Biljettkontrollanter filmade in förmycket med kroppskameror!

Det var väl snarare ISS som fick betala den sanktionsavgiften. Och SL är transport, TS är elektriker. Håll dig nu till ämnet!

Transportbranschens villkor går inte att applicera i denna tråd!
Citera
2022-11-25, 14:09
Medlem
Citat:
Ditt företag är ute och cyklar!
ABAX är olagligt enligt ett föreläggande av Datainspektionen!
https://www.imy.se/om-oss/arkiv/nyhe...-korjournaler/

Obs! Arbetsgivaren får dock inte använda uppgifterna som gps:en samlar in för att kontrollera hur långa raster de anställda tar, utan får enbart spara just de uppgifter Skatteverket kräver.
https://www.imy.se/verksamhet/datask...-forpliktelse/
Nu vet jag inte var du läser in i första länken att det är olagligt det som ts företag sysslar med. Tycker inte att det verkar olagligt utifrån den länken du hänvisar till. Det framgår inte av trådstarten att ts arbetsgivare sparar uppgifterna under för lång tid, vilket var det som ärendet du hänvisar till handlar om. Företaget får spara uppgifter som samlats in under så lång tid som det bedöms behövas för att fullgöra sina förpliktelser mot skatteverket, vilket troligen innebär under så lång tid som det tar för att få ett beslut gällande arbetsgivaravgifter och avdragen preliminär skatt
Senast redigerad av Leif-o-billy 2022-11-25 kl. 14:15.
Citera
2022-11-25, 14:14
Medlem
Citat:
Vi parkeringsvakter är GPS övervakade, det är röda punkter som rör sig på en karta, vilka vakterna är, går inte att se, således är det ingen personuppgifts behandling!

Eh, jo. För din gruppledare vet att du sitter i bil 08435 och den har GPS-ID som bilnummer. Ditt tjänstenummer du använder på din söta remsa är kopplad till dig. Det hindrar inte din gruppledare att således föra ihop positioner med analog data om dig.

Elektrikerföretaget har rättslig grund för sin övervakning under skyldigheten att bokföra hur fordonet används för Skatteverket, men också som säkerhetsåtgärd för försäkringsskyldigheter hos kund, att man bokför att elektriker Person är hos Fru Agda och skruvar i en glödlampa.

Jag lovar, sätter du dig i en lastbil någon gång så kommer du efter en vecka att aldrig bry dig om fordonsövervakning. Du antar från arbetspassets början till arbetspassets slut att du är övervakad på ett antal olika sätt; kameraövervakad, positionsövervakad, tidsövervakad, viktövervakad. Du vet att arbetsgivaren kan kontrollera var du har befunnit dig i flera år bakåt (kör- och vilotider skall sparas i 10 år). Så du drar inte fordonet någonstans utan att kontrollera att det är okej med åkeriet först.

Men nu är som sagt TS en elektriker så han är inte van vid konstant fordonsövervakning. Men det hindrar inte AG från att övervaka honom.
Citera
2022-11-25, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad du tycker är ointressant i avdelningen Juridik.

Vad jag tycker är också relevant i och med att arbetsgivaren också leder och fördelar arbetet, och dessutom har ett arbetsmiljöansvar.

Dessutom, för att optimera lönsamheten, vill man veta körsträcka, körtid etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in