• 1
  • 2
2022-11-25, 05:35
Medlem
Vill inte nämna vart jag jobbar, vi säger elektriker.

Jag har via en annan anställd på arbetsplatsen jag arbetar på fått reda på att en anställd som har hand om personal som arbetar ute på fältet som ”elektriker” ”tjuvkikar” i den digitala körjournalen/gps vilka rutter vi kör, hur länge vi stannar t.ex när vi tar rast eller hur länge lunch vi tar. Nu förstår jag att man vill se om vissa stannar längre än det som behövs, men för mig känns det extremt obehagligt att denne kollar regelbundet vad man gör, och detta även innan man fick ansvar över personalledningen.

Vad har jag som anställd för rättigheter när det kommer till att veta detta? Har jag rätt att få se loggarna när man ”kollat” in mig? För denne vägrar erkänna att den kollat och nu vet jag att man ljuger om det.
Senast redigerad av IncreaseThePeace 2022-11-25 kl. 06:01.
Citera
2022-11-25, 05:41
Medlem
Såklart att företaget du jobbar för får kolla körjournalerna.
Citera
2022-11-25, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det var inte min fråga
Citera
2022-11-25, 06:05
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Nej, sluta nsprid dynga. Arbetsgivaren får ABSOLUT INTE! gpsövervaka personalen. Skriv inget om du inget vet. Nu kanske TS får för sig att du har rätt vilket du inte har. Fan har hänt med flashback???? Så många som bara tror här
Citera
2022-11-25, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IncreaseThePeace
Vill inte nämna vart jag jobbar, vi säger elektriker.

Jag har via en annan anställd på arbetsplatsen jag arbetar på fått reda på att en anställd som har hand om personal som arbetar ute på fältet som ”elektriker” ”tjuvkikar” i den digitala körjournalen/gps vilka rutter vi kör, hur länge vi stannar t.ex när vi tar rast eller hur länge lunch vi tar. Nu förstår jag att man vill se om vissa stannar längre än det som behövs, men för mig känns det extremt obehagligt att denne kollar regelbundet vad man gör, och detta även innan man fick ansvar över personalledningen.

Vad har jag som anställd för rättigheter när det kommer till att veta detta? Har jag rätt att få se loggarna när man ”kollat” in mig? För denne vägrar erkänna att den kollat och nu vet jag att man ljuger om det.

Ditt företag är ute och cyklar!
ABAX är olagligt enligt ett föreläggande av Datainspektionen!
https://www.imy.se/om-oss/arkiv/nyhe...-korjournaler/

Obs! Arbetsgivaren får dock inte använda uppgifterna som gps:en samlar in för att kontrollera hur långa raster de anställda tar, utan får enbart spara just de uppgifter Skatteverket kräver.
https://www.imy.se/verksamhet/datask...-forpliktelse/
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2022-11-25 kl. 06:09.
Citera
2022-11-25, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Ditt företag är ute och cyklar!
ABAX är olagligt enligt ett föreläggande av Datainspektionen!

Obs! Arbetsgivaren får dock inte använda uppgifterna som gps:en samlar in för att kontrollera hur långa raster de anställda tar, utan får enbart spara just de uppgifter Skatteverket kräver.

Har jag rätt till att få gräva/få reda på/ta del av loggarna om arbetsgivaren kollat in min bil/rutter via Abax? T.ex om man spanat in mig ”x” antal gånger under period osv..
Citera
2022-11-25, 06:09
Medlem
Ni som har puckar i bilarna....ja arbetsgivaren ser allt..precis allt..har själv sett det på en laptop, sen att det är olagligt är en annan sak. varit så i många år.
Citera
2022-11-25, 06:10
Medlem
Be om att få börja med körjournal i pappersform för att du inte gillar att bli övervakad.
Citera
2022-11-25, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ni som har puckar i bilarna....ja arbetsgivaren ser allt..precis allt..har själv sett det på en laptop, sen att det är olagligt är en annan sak. varit så i många år.
Obviously att de tjuvkikar vart man kör. Därför vill jag veta om jag har rätt att ta del av den informationen, så jag kan få ”bevis” på att man kikat vart jag kört och hur många gånger. Jag borde själv få tillgång till denna inloggning då det är uppgifter om mig, eller?
Citera
2022-11-25, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Annmäl till Imy då blir det dyrt för företaget!
SL Fick betala 12 miljoner i administrativa avgifter för att Biljettkontrollanter filmade in förmycket med kroppskameror!
Citera
2022-11-25, 06:14
Medlem
Citat:
Obviously att de tjuvkikar vart man kör. Därför vill jag veta om jag har rätt att ta del av den informationen, så jag kan få ”bevis” på att man kikat vart jag kört och hur många gånger. Jag borde själv få tillgång till denna inloggning då det är uppgifter om mig, eller?
Ja du har rätt att få information om hur företaget behandlar dina personuppgifter!
Citera
2022-11-25, 06:14
Medlem
Citat:
Det lär du aldrig få reda på.glöm det. det syns varje start å stopp.hastighet mm..varje gång du bryter tändningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in