2022-11-23, 14:41
Medlem
StigAllans avatar
Induktion r vad som gller nu fr tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=RajIEjHOCsM&t=334s
Citera
2022-11-23, 14:47
Medlem
Gasspisen r bttre p allt, frutom att fort koka upp vatten.
Sjlv har jag bde ock, lagar all mat frutom lngkok och vattenuppkok p gasspisen.
Citera
2022-11-23, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Gasspisar fr hemmabruk r stkiga.
Dlig effekt i plattorna och gasugn r vrdelst.

Ska man ha gas s mste man ha restaurangutrustning som r bra.
Ilve och Bertazzoni och allt vad dom nu heter r meningslsa.

Speciellt det dr med att det blir skitigt hemma r jkligt jobbigt.
Induktion r ofantligt mycket bttre
Nej det r den inte gasspis r suvern
Citera
2022-11-23, 15:18
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Hade gasspis frut nr jag bodde i lgenhet, men valde induktion nr jag kpte hus.

Bytte till gasspis efter tv r.

Jsses vilken skillnad. Kommer aldrig byta tillbaka.

Vl vrt det lite hgre priset.

Jag vet inte vad du klassar som restaurangutrustning, men fr mig duger det gott att gasspisen r betydligt bttre n ngon induktionsdito.

Det r vl det det handlar om, personliga preferenser.
Mina gasspisar har funkat dligt, inte minst om man vill anvnda ugnen.

- Lngsamma
- Svra att torka av
- Skapar smuts
- Hra driftskostnader

Induktion r en vinnare i mitt tycke
Det finns skert bttre spisar n de som jag hade men p det hela taget s r induktion ett bttre val fr mig
Citera
2022-11-23, 15:21
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleublue
Personligen har jag en gasspis just nu, vid renovering nsta r ska det bli induktion och kan sga att det r precis som du sger! Mycket lttare att hlla rent, billigare och det ser bttre ut. Knns ven skrare fr mig d jag tidigare haft induktion. Jag r ingen kock men kan inte sga att det blivit ngon smakskillnad p att koka ris ver gas

Tror ven att gasen r lite pass, alla som renoverar installerar vl en induktionshll nufrtiden ?

Gas ger hypersnabb effektreglering i tunna krl.
Drfr r kockar kra i dom , full koll direkt - trgare med induktion d man har tjocka krl ofta

Man kan ha en sn hr fr dom stunderna i kket nr sekunder r viktiga

https://www.clasohlson.com/se/p/31-6...iABEgIiN_D_BwE
Citera
2022-11-23, 15:22
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fick erbjudande om att f rabatterad installation av gasspis i min lgenhet.

Hade gasspis frut men induktion nu, det finns inte lngre ngra frdelar med gas, men vl nackdelar!

* Gasen drar runt fettpartiklar i hela kket nr man steker s det blir fettklet ovanp alla plana ytor, fett jobbigt!

* Gasen brnner fast fett och annat utanp kastruller och stekpannor s de bli svarta och fula.

* Gas r vldigt dyrt! Inte gasen i sig, den kostar 108 kronor i mnaden men sedan "rkar" det tillkomma en verfringsavgift p 229 kr i mnaden vilket Stockholm Gas naturligtvis inte skriver ngot om p sin hemsida, s gasen kostar pltsligt runt 4000 kr om ret att jmfra med mina elrkningar p totalt runt 5000 kr om ret inklusive ntverfringsavgifter.

Frr innan det fanns induktionsspisar s var gasspisar bttre n elspisar, nu r det tvrt om!

Hur hade du gjort? Nappat p erbjudandet eller behllit induktionsspisen?

Helt rligt! Vem fan vill ha gasspis nr det finns induktionsspisar frutom snobbiga konservativa kockar som garanterat skulle lska induktionsspisarna om de testade!

Sedan kokar vattnet mycket fortare p induktionsspisen n p gasspisen ven om det hvdas att det inte r s, ungefr dubbelt s fort!

Har en induktionsspis. Den kokar upp vattnet fr fort nr man kokar gg. Oftast spricker ggen av ngon anledning. Och det r inte att dom ligger och guppar. S det r ju en nackdel. Har aldrig haft gasspis. Kanske samma dr.

Frdel dock, induktionsspis kokar upp vatten fort som satan.

Frdel Gas: Man kan grilla korv ret om :P
Citera
2022-11-23, 15:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Har en induktionsspis. Den kokar upp vattnet fr fort nr man kokar gg. Oftast spricker ggen av ngon anledning. Och det r inte att dom ligger och guppar. S det r ju en nackdel. Har aldrig haft gasspis. Kanske samma dr.

Frdel dock, induktionsspis kokar upp vatten fort som satan.

Frdel Gas: Man kan grilla korv ret om :P

Ja kokar man ggen p hgre lge n 6-7 av 10 s spricker de!
Citera
2022-11-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vem fan vill ha gasspis nr det finns induktionsspisar frutom snobbiga konservativa kockar som garanterat skulle lska induktionsspisarna om de testade!

Gasspis ser finare ut tycker jag och s r det mer gammaldags och roligt att frbrnna kolvten i dessa tider nr folk brukar rygga fr det (ven om det skert r gas framstlld av vxter som kommer i rren).

Varfr tycks valet st mellan just gas och induktion? Vad hnde med vanlig spisplatta med vrmeelement i?

Hursomhelst kr jag vidare med min vedspis.

PS: Och mina kopparkrl! Jag har ju inga andra.
Senast redigerad av Skeppslag 2022-11-23 kl. 15:30.
Citera
2022-11-23, 15:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppslag
Gasspis ser finare ut tycker jag och s r det mer gammaldags och roligt att frbrnna kolvten i dessa tider nr folk brukar rygga fr det (ven om det skert r gas framstlld av vxter som kommer i rren).

Varfr tycks valet st mellan just gas och induktion? Vad hnde med vanlig spisplatta med vrmeelement i?

Hursomhelst kr jag vidare med min vedspis.

Jag var en av de strsta gasspisfrrsprkarna i landet och vldigt skeptisk nr jag flyttade och fick induktion, nu skulle jag aldrig byta induktionen mot gas! Vedspis r det allra coolaste frsts...
Citera
2022-11-23, 15:34
Avstngd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie

Salta vattnet s brukar man klara sig frn att ggen spricker.
Citera
2022-11-23, 15:53
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag antar att ni som har gasspis eller planerar att kpa en gasspis har stadsgas och inte gastuber undangmt i ett nrbelget skp?
Citera
2022-11-23, 16:19
Medlem
Sladdersnoks avatar
Gasspisar r lskiga, induktionshll helt klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in