2022-11-22, 21:36
Bannlyst
När jag startar min dator så kommer det upp en meny där jag ska välja vilket operativsystem jag vill starta.

Linux
Windows

Hur tart jag bort Linux skitet och gör så att datorn startar i Windows automatiskt?
Citera
2022-11-22, 21:43
Medlem
Maskotens avatar
Tryck på windowstangenten och R samtidigt, skriv msconfig, tryck enter, auktorisera som admin, välj fliken Boot, ändra där.
Citera
2022-11-22, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Tryck på windowstangenten och R samtidigt, skriv msconfig, tryck enter, auktorisera som admin, välj fliken Boot, ändra där.

Finns bara Windows där.

Kollade diskhanteraren med där finns det bara Windows och System Recovery.
Har ändå Linux och Windows på datorn WTF?
Senast redigerad av oXAXo 2022-11-22 kl. 22:02.
Citera
2022-11-22, 22:09
Medlem
St-Sixtuss avatar
Resetta MBR.

https://neosmart.net/wiki/fix-mbr/
Citera
2022-11-22, 23:14
Medlem
TinFoilHats avatar
En annan lösning om du gillar att "klicka" (dvs GUI) kan vara EasyBCD.

Den är gratis för vanliga konsumenter men man måste regga sig med ett namn och en e-postadress för att starta nedladdningen.
Citera
2022-11-23, 08:00
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
En annan lösning om du gillar att "klicka" (dvs GUI) kan vara EasyBCD.

Den är gratis för vanliga konsumenter men man måste regga sig med ett namn och en e-postadress för att starta nedladdningen.
Easybcd är riktigt schysst, använde det förut för att dualboota XP och win10, funkade prima:
https://www.techspot.com/downloads/3112-easybcd.html

För att läsa om hur windows startar i nyare utgåvor kan man googla på
Citat:
bcd windows
Citera
2022-11-23, 08:43
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oXAXo
När jag startar min dator så kommer det upp en meny där jag ska välja vilket operativsystem jag vill starta.

Linux
Windows

Hur tart jag bort Linux skitet och gör så att datorn startar i Windows automatiskt?

Kontrollpanelen > System > Avancerade inställningar > Start och återställning, bocka ur - Visa listan över operativsystem i.

Klart.
Citera
2022-11-23, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Kontrollpanelen > System > Avancerade inställningar > Start och återställning, bocka ur - Visa listan över operativsystem i.
Klart.

Har engelska versionen men jag kom endast hit

Kontrollpanelen > System > Avancerade inställningar > kommer bara hit hittar ej start och äterställning
Citera
2022-11-23, 15:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Kontrollpanelen > System > Avancerade inställningar > kommer bara hit hittar ej start och äterställning

När du har klickat på Avancerade inställningar öppnas en ruta där du ser 3 rutor, förutom de 4 översta rubrikrutorna, text som är inrutad, klicka för att öppna ruta #3 (Startup and Recovery), ovanifrån räknat. Se till, i nästa ruta, att den översta är omarkerad. Den som säger något i stil med - Show list of operativ system in.

Då visas INGA, aktuella, Os på skärmen vid starten.

Info - https://answers.microsoft.com/en-us/...3-786e0e43a411

Så som sägs i svaret i ovan post, se även till att ditt använda Os är valt.
Senast redigerad av 1FF 2022-11-23 kl. 16:00.
Citera
2022-11-23, 17:26
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
När du har klickat på Avancerade inställningar öppnas en ruta där du ser 3 rutor, förutom de 4 översta rubrikrutorna, text som är inrutad, klicka för att öppna ruta #3 (Startup and Recovery), ovanifrån räknat. Se till, i nästa ruta, att den översta är omarkerad. Den som säger något i stil med - Show list of operativ system in. [...]

Det här kan vara fel. Kastade ett öga på min laptop med dualboot windows/linux och finns inga alternativ utöver windows11 där. Finns olika sätt att installera det på, misstänker att det ser snarlikt ut för mig som det gör för TS.

Old school lösning:
1. Starta om datorn och välj BIOS.
2. Se till att Windows ligger över Linux i boot order
3. Spara

Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Felaktiga instruktioner
Maskoten är ett troll. Gör ingenting av det han skriver.
Citera
2022-11-23, 18:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Hjälper inte post #9 och 10 så gör så här via CMD - https://smallbusiness.chron.com/stop...tup-65241.html

BCDedit alternativet.
Citera
2022-11-24, 00:06
Bannlyst
Citat:
Hjälper inte post #9 och 10 så gör så här via CMD - https://smallbusiness.chron.com/stop...tup-65241.html

BCDedit alternativet.

Har kollat tråden har inte svarat bara då jag inte testat ännu. Återkommer när jag har testat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in