2022-11-23, 03:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Om nu CBDC kommer, vad skulle då vitsen med att kunna bedriva byteshandel med ospårbara tillgångar att vara?

Jag förstår helt enkelt inte varför man vill gömma legala pengar. Kan du förklara för mig?

nu kan inte jag tala för TS, Och jag vet att du uttryckt sympatier för ett högskatte/omfördelningssamhälle, men:

CBCD är en valuta som istort sett helt saknar alla egenskaper vi förknippar med valuta traditionellt.

Den har ingen fysisk backning, kan frysas helt godtyckligt, spärras, förses med en tidsgräns, osv.

frågan är väl snarare varför man skulle vilja ha den.

Du äger bokstavligt talat inte någonting med CBCD.
Citera
2022-11-23, 04:14
Medlem
Du verkar inte ha så bra koll på verkligheten.. varför mår du illa av aktier?

En Rolex i stål sjunker inte i värde varje dag snarare tvärt om så länge du inte skadar den lär den öka i värde rätt bra. Men köp inte en i guld eller med massa diamanter och sånt trams. En Rolex i stål är det som håller sig bäst i värde och är lätt att sälja när du väl ska sälja. Problemet är väl att du troligen inte hittar nån butik som säljer en Rolex till dig inom 1 år (därför är beg priserna så höga) och du bör ha lite koll på vilka modeller som står sig i värde. Hittar du en butik som har på lager och säljer till dig så kan du sälja den vidare en vecka senare och tjäna några tusen direkt. Men du lär inte hitta nån som sagt.

Cyklar måste va bland de dummaste du funderat på där har du nånting som absolut sjunker i värde speciellt nu när marknaden går trögt och butikerna har överfulla lager. Nästa år lär de bli väldigt mycket utförsäljningar på just cyklar..

Båt lär sjunka i värde också men det är inte speciellt lätt att spåra om de är viktigt. Finns inget register för båtar i Sverige så det räknas som lösöre en Rolex är lättare att spåra än en båt. Köper du för 500 000 och ska ha den i ett år så får du räkna med ca 30-40 000 i omkostnader bara för att ha båten sen får du kanske 400 000 för den när du säljer. Du ska nog vara beredd på att max få tillbaka 350 papp på dom 500. Helt fel läge att köpa båt nu också hade du köpt för ca 2 månader sedan skulle du kunna hittat nått bra klipp men krävs att du vet vad du gör och kunna sköta båten själv. Du känns inte som en båt människa direkt

Ett alternativ är ju att du lånar ut pengarna privat till en okej ränta. Då vet du att pengarna inte sjunker i värde men de gäller ju att du har ett bra kontaktnät av vettiga människor. Dvs inte låna ut till kriminella. Är många som skulle kunna nappa på att låna en halv mille nu till en fast ränta för att tex investera på börsen tjäna en schysst slant och sen betala tillbaka lånet.

Varför är det så viktigt att det inte går att spåra? Är de stulna pengar? Om du har en hyfsad ekonomi i övrigt så bryr sig inte myndigheterna om några hundratusen hit eller dit.

Enklast är väl att köpa en guldtacka och sen sälja tillbaka den där du köpte den lär bli typ +/-0
Citera
2022-11-23, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax

Den har ingen fysisk backning, kan frysas helt godtyckligt, spärras, förses med en tidsgräns, osv.

Få valutor är uppbackade numera. Om du sitter på en mille i tusenlappar äger du i princip ingenting heller.

Att ha en stor hög med pengar har aldrig varit speciellt smart, pengar ska bara användas som ett verktyg vid affärer inte för långsiktig förvaring av ens förmögenhet.

Väldigt få "rika" som sitter med större delen av förmögenheten i likvida medel. De är bara dumt
Citera
2022-11-23, 04:28
Medlem
scoremaxs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Få valutor är uppbackade numera. Om du sitter på en mille i tusenlappar äger du i princip ingenting heller.
Stämmer, i princip.
Skillnaden är att har du grävt ned 500K så kan du gräva upp dom och använda dom igen.
med CBCD så räcker det med en knapptryckning, så har du inga pengar.

Citat:
Att ha en stor hög med pengar har aldrig varit speciellt smart, pengar ska bara användas som ett verktyg vid affärer inte för långsiktig förvaring av ens förmögenhet.
Också sant.
men TS har en tidshorisont på fram till sommaren.

Citat:
Väldigt få "rika" som sitter med större delen av förmögenheten i likvida medel. De är bara dumt
Japp, men vad är ditt förslag i TS fall?
Citera
2022-11-23, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva

Inte alls bra! För man ska registrera sig på tavex och då är det spårbart. Dessutom tar tex guldcentralen 10-15% och det lär inte guldet öka igen på många år för man ska gå +-0

maste val finnas andra kanaler att kopa guld fran ?
Citera
2022-11-23, 04:59
Medlem
Citat:

Japp, men vad är ditt förslag i TS fall?

Se mitt tidigare inlägg

Men nu efter att ha läst igenom tråden ordentligt så vete fan. Fattar inte varför han vill köpa något och sen sälja under så kort tid. Ännu märkligare om han har 3 mille på banken som bara ligger och blir uppäten av inflationen vad gör då 4-500 papp för skillnad?

Eftersom dom ligger på banken så spåras ju uttaget ändå så finns inte mycket att göra. Lättast är väl att ta ut dom i kontanter eftersom de är så kort tid.

Jag hade köpt aktier men hade nog köpt för betydligt mer om han har 3 mille liggande finns gott om fina utdelningsaktier till bra pris nu

Annars kanske köpa en lägenhet och hyra ut men de "spåras" ju såklart.

Tror dock ts trollar om han har hus för 10 mille utan lån och 3 mille på banken så borde han veta att 4-500 000 hit eller dit är inget som banken/staten bryr sig om. Ingen lär ifrågasätta ett köp på några hundratusen och ingen lär bry sig om att "spåra" hans ekonomi.

Möjligen att ts nyss fått ett stort arv och helt enkelt inte är van pengarna och inte vet hur de funkar i den här världen.

Investera pengarna lev på avkastningen och försök inte dölja vita pengar. Ju mer vita pengar du har desto mindre kommer du bli "spårad" och lämnad i fred.
Senast redigerad av johannes89 2022-11-23 kl. 05:02.
Citera
2022-11-23, 05:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
nu kan inte jag tala för TS, Och jag vet att du uttryckt sympatier för ett högskatte/omfördelningssamhälle, men:

CBCD är en valuta som istort sett helt saknar alla egenskaper vi förknippar med valuta traditionellt.

Givetvis äger man det man har, om man kan verifiera ägandet.

Om man däremot ställer sig utanför samhället, så får man det minst sagt tufft.

Vilka är det som vill ställa sig utanför samhället? Och varför anser de att det inte fungerar, och varför avskyr de vårt land? Kanske det mer handlar om skuggor som vill infiltrera och skapa osämja?
Citera
2022-11-23, 06:11
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Är inte gift och kommer aldrig bli.

Jag vill inte ha allt på banken. Jag sover dåligt på nätterna av att veta att jag har 3 miljoner liggandes på en bank som utnyttjar mig.

Hade jag bott i usa hade haft 300000k$ i madrassen och gett fingret till banken.

Ge fan i att ha pengarna på bankkonto då. Köp aktier eller fondandelar för pengarna.
Citera
2022-11-23, 06:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Givetvis äger man det man har, om man kan verifiera ägandet.

Om man däremot ställer sig utanför samhället, så får man det minst sagt tufft.

Vilka är det som vill ställa sig utanför samhället? Och varför anser de att det inte fungerar, och varför avskyr de vårt land? Kanske det mer handlar om skuggor som vill infiltrera och skapa osämja?

Om jag sätter ut en papperslapp som säger att jag är skyldig dig 500kr, och sedan så bestämmer jag det nominella värdet exempelvis, så äger du en bit papper.

Du äger dock inte 500kr.

Det gör däremot jag.
Citera
2022-11-23, 07:40
Medlem
Insamlingskontrolls avatar
Gå till en mynthandel och köp guldmynt. I värde kommer dessa aldrig att gå under guldvärdet. Finns många mynt som inte har något större samlarvärde utan är typ guld... Om du har tur får du betala i kontant.
Alternativt låt någon köpa på Tradera åt dig.

Köp mynt i prisklassen 5000 - 10000. Risken sprids och föremålen tar liten plats.

Annars köp ett konstverk. En målning är nog mest lättsåld. Eller kanske glaskonst. Inte lika värdesäkert.

Begagnade byggmaskiner kan vara en ide. Tar gärna kontanter. När de skall säljas får du en bunt papper med döda människor på igen. Kanske ett lager med byggställningar? Då kan du tjäna pengar under tiden. Kolsvart.
Citera
2022-11-23, 08:47
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vem vill köpa några kubik av en random snubbe som man inte vet hur det har hanterats?

Det skall vara mineraloljebaserad diesel. Ett mycket robust och lagringsbeständigt bränsle med högt energiinnehåll.
Citera
2022-11-23, 10:21
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Om jag sätter ut en papperslapp som säger att jag är skyldig dig 500kr, och sedan så bestämmer jag det nominella värdet exempelvis, så äger du en bit papper.

Du äger dock inte 500kr.

Det gör däremot jag.
Vad yrar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in