Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Det där lät ju väldigt snitsigt. Blev inspirerad, att ha i kris-packningen. Fast det skulle väl räcka med någon gammal vigselring. Får man fråga hur du köper sånt billigast? Kan man köpa privat och hur gör man för att inte bli lurad på karat osv?
Nja, det är inte en optimal lösning, då det ändå innebär mer krångel än att bara lägga undan kontanter, så länge det går och samhället funkar.
Jag skulle säga att det säkraste du kan göra egentligen är att köpa av bekanta/släktingar i första hand, då ”trygga källor”, dvs alla typer av handlare vill tjäna pengar.
När vi pratar om en sinnessjuk spread (skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris) hos vissa guldhandlare, så blir det istort sett en förlust om man inte ligger på det i 10 år.
Ett alternativ är att köpa på Pantbankernas auktioner, men det blir ju aldrig fråga om ”marknadspriset på kilo guld” utan du kan komma undan lägre än vad premiumen blir på just bearbetat/smycken.
Förstår du vad jag svamlar om så långt ?
Guld är ingen jättebra INVESTERING såtillvida att den inte TJÄNAR in pengar så snabbt som annat.
Men det har sina egenskaper helt klart.
Scoopa upp det av släktingar först.
Därefter auktionshus, men köp bara för istort sett utropspriset.
I tredje hand pantbanken.
Det skulle vara min Personliga rekommendation.