2022-11-22, 17:29
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilleLeva
Uppenbarligen är du sur för jag tjänar din årslön i månaden. Och jag är arbetslös sen 16 år tbx och bor i en villa för 10.6 miljoner utan lån.

Förstår att du är sur
inte alls men jävligt trött på folk som saknar koll
Citera
2022-11-22, 17:44
Medlem
scoremaxs avatar
[
Citat:
QUOTE=VilleLeva|82497705]Jag vill inte ha alla pengar på banken. Jag vill absolut INTE ha något med aktiern/ fonder att göra. Mår illa av tanken

Jag har tänkt på detta i veckor utan att komma fram till ett svar så jag vänder mig för att se om någon är smartare.

Vad kan jag köpa för runt 300-400k som håller sig relativt bra i värde fram till sommaren som inte är spårbart. Som tex bil, husvagn , husbil , båt osv
Det mesta där är ju spårbart. ädelmetaller bör du hålla dig till, eller Fiatvaluta som du tror kan gå upp, vilket kommer behövas då' du pratar en väldigt kort tid, och du kommer att behöva betala spreaden om du inte har en riktigt bra känning.
Jag hade köpt feta länkar.
Dom är gångbara hos diverse, och går att bära över gränser samt, går att klippa av en del om du behöver köpa mjölk till och med.
Citat:
Först tänkte jag om jag skulle köpa massa cyklar. För 50-70k styck. Men dom är på ett sätt spårbara.
WTF?!

Citat:
Fysiskt guld tänkte jag. Men väldigt dålig idé.

Citat:
Rolex klocka går väl att spåra + rasar i värde för varje dag som går ( begagnade )
håll dig till fiat eller guld.
I ditt fall faktiskt fiat för att slippa onödiga kostnader.

Citat:
Behöver inte vara något som kostar så mycket i en klumpsumma.
fiat.

Citat:
Har ett hus på 200 kvm. Så har plats att ha sakerna på.
Fiat

Citat:
Vattenskoter kom jag också fram till. Men går också att spåra
Fiat
Citera
2022-11-22, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av volvo666
inte alls men jävligt trött på folk som saknar koll

Vadå koll det var du som drog upp det? Varför skulle jag kunna något om det .
Citera
2022-11-22, 18:33
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Vadå koll det var du som drog upp det? Varför skulle jag kunna något om det .
Du frågar jag svarar du säger att så inte är fallet du antyder att du har koll sedan kryper du till korset vad fan
Citera
2022-11-22, 19:00
Medlem
Så förutsättningarna är alltså att du i dagsläget har vita pengar på bankkonto och om cirka ett halvår vill du att de ska vara ute ur bank(- och skatte)systemet och ospårbara? Det blir nog lättare att hjälpa dig om du skriver vad som händer om sex månader. Exempelvis om om pengarna då ska in i systemet igen, om prylen ska säljas eller vad det nu kan vara.
Citera
2022-11-22, 19:17
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Inte alls bra! För man ska registrera sig på tavex och då är det spårbart. Dessutom tar tex guldcentralen 10-15% och det lär inte guldet öka igen på många år för man ska gå +-0

Jo visst spårbart just när du köper det. Men du behöver inte erkänna att du har kvar det, du har rätt att spela bort det på poker eller liknande.
Citera
2022-11-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
[
Det mesta där är ju spårbart. ädelmetaller bör du hålla dig till, eller Fiatvaluta som du tror kan gå upp, vilket kommer behövas då' du pratar en väldigt kort tid, och du kommer att behöva betala spreaden om du inte har en riktigt bra känning.
Jag hade köpt feta länkar.
Dom är gångbara hos diverse, och går att bära över gränser samt, går att klippa av en del om du behöver köpa mjölk till och med.

Det där lät ju väldigt snitsigt. Blev inspirerad, att ha i kris-packningen. Fast det skulle väl räcka med någon gammal vigselring. Får man fråga hur du köper sånt billigast? Kan man köpa privat och hur gör man för att inte bli lurad på karat osv?
Citera
2022-11-22, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det är nog inte svårt, sälja eller använda.

Diesel lär inte bli billigare, så dessutom bra värdesäkring.

Vem vill köpa några kubik av en random snubbe som man inte vet hur det har hanterats?
Citera
2022-11-22, 20:02
Medlem
PissBusss avatar
Om du gillar pyssel, köp veteranbilar och demontera dem så långt du orkar, skrota vraken. Sälj delar när du behöver flis.

Annars köper du konst.
Citera
2022-11-22, 20:09
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det där lät ju väldigt snitsigt. Blev inspirerad, att ha i kris-packningen. Fast det skulle väl räcka med någon gammal vigselring. Får man fråga hur du köper sånt billigast? Kan man köpa privat och hur gör man för att inte bli lurad på karat osv?

Nja, det är inte en optimal lösning, då det ändå innebär mer krångel än att bara lägga undan kontanter, så länge det går och samhället funkar.

Jag skulle säga att det säkraste du kan göra egentligen är att köpa av bekanta/släktingar i första hand, då ”trygga källor”, dvs alla typer av handlare vill tjäna pengar.

När vi pratar om en sinnessjuk spread (skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris) hos vissa guldhandlare, så blir det istort sett en förlust om man inte ligger på det i 10 år.

Ett alternativ är att köpa på Pantbankernas auktioner, men det blir ju aldrig fråga om ”marknadspriset på kilo guld” utan du kan komma undan lägre än vad premiumen blir på just bearbetat/smycken.

Förstår du vad jag svamlar om så långt ?
Guld är ingen jättebra INVESTERING såtillvida att den inte TJÄNAR in pengar så snabbt som annat.

Men det har sina egenskaper helt klart.

Scoopa upp det av släktingar först.
Därefter auktionshus, men köp bara för istort sett utropspriset.
I tredje hand pantbanken.

Det skulle vara min Personliga rekommendation.
Citera
2022-11-22, 20:19
Medlem
Köp dig hus och mark utomlands så kan du emigrera när det gär ännu mer åt helvete för det svenska rövhålslandet.
Citera
2022-11-22, 20:57
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Fysiskt guld tänkte jag. Men väldigt dålig idé.

Nja alltså en tacka för 300.000 är inte större än en chokladkaka och försäljning av guld är skattebefriat.

I händelse av ekonomisk kris kommer den öka i värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in