2022-11-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Polishelikoptern gjorde en extremt ovanlig flygning tidigt i morse, mellan 04:50-05:10. Den flög på låg höjd från Polishögskolan i Stockholm via vattenvägar och naturreservat, för att sedan hovra över området "Kil" som tydligen ligger nära "Velamsund" (jag vet inget om dessa områden men andra kan säkert fylla i). Sedan flög den tillbaka till Polishögskolan, denna gång inte via hemliga vägar, och på normal höjd.

Edit: "Kil" stämmer med Lillebovägen/Krönvägen ser jag

Edit2: ja 05:50-06:10 ska det vara, jag tittade på zulu time, sorry

Just i det området passerar större kraftledningar
för strömförsörjning i Värmdölandet och Skärgården
Citera
2022-11-22, 11:26
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarIIII
Vem bor i området?

Herr Skv*rts*v (o) och hans bolag ser intressanta ut. Det är det enda uppenbart ryska namnet iaf.
Citera
2022-11-22, 11:29
Medlem
Spetsvägen 3

S*rge* Skv*rts*v

Sök på linkedin...
Citera
2022-11-22, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Polishelikoptern gjorde en extremt ovanlig flygning tidigt i morse, mellan 04:50-05:10. Den flög på låg höjd från Polishögskolan i Stockholm via vattenvägar och naturreservat, för att sedan hovra över området "Kil" som tydligen ligger nära "Velamsund" (jag vet inget om dessa områden men andra kan säkert fylla i). Sedan flög den tillbaka till Polishögskolan, denna gång inte via hemliga vägar, och på normal höjd.

Edit: "Kil" stämmer med Lillebovägen/Krönvägen ser jag

Edit2: ja 05:50-06:10 ska det vara, jag tittade på zulu time, sorry

Intressant att det ligger ett företag där som bland annat jobbar med statliga IT-system.
Kan det vara en slump?
Citera
2022-11-22, 11:31
Medlem
Jebbe89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarIIII
Vem bor i området?
Massa människor, helt normalt villaområde/gammalt sommarstugeområde. Finns villor från 6 miljoner upp till 18-20miljoner i området. De finare husen ligger i slutet på krönvägen uppe på höjden.
Citera
2022-11-22, 11:32
Medlem
Man kvinna i 60 bast
Citera
2022-11-22, 11:36
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Förra spionerna (bröderna) som torska fick agera fritt i 6 år med SäPo hack i häl.
De två som torska nu i 10(!!) år. Är de ett skämt eller?
Citera
2022-11-22, 11:36
Moderator
v50s avatar
De gripna är en man och en kvinna och den olovliga underrättelseverksamheten kan ha pågått i tio års tid
Citat:
Säkerhetspolisen slog i en gryningsräd i dag till mot en man som misstänks ha spionerat för främmande makt, och hans kvinnliga medhjälpare.
Enligt handlingar från tingsrätten misstänks den grova olovliga underrättelseverksamheten ha pågått i tio års tid.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...pionmisstankar
Citat:
I tingsrättens dokument framgår det att misstanken om grov olovlig underrättelseverksamhet mot Sverige gäller perioden 1 juli 2014 till 22 november 2022.
När det kommer till misstanken om grov olovlig underrättelseverksamhet mot främmande makt gäller det 1 januari 2013 till 22 november 2022.
https://www.expressen.se/nyheter/tva...piontillslag-/
Senast redigerad av v50 2022-11-22 kl. 11:42.
Citera
2022-11-22, 11:41
Medlem
Enligt TV4 Nyheterna ska det röra sig om en kvinna och en man i 60-årsåldern.
https://www.tv4.se/artikel/DT2s1RwsS...-spiontillslag
Citera
2022-11-22, 11:44
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Det är ett välkänt faktum att det springer runt typ 20 stycken underrättelsefigurer på Ryska ambassaden.

Vi har andra nationaliteter här också, men inte i samma omfattning.

Iran ligger mycket nära i antal
Citera
2022-11-22, 11:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Enligt TV4 Nyheterna ska det röra sig om en kvinna och en man i 60-årsåldern.
https://www.tv4.se/artikel/DT2s1RwsS...-spiontillslag

Skulle kunna vara den i tråden omnämnde.
Citera
2022-11-22, 11:46
Medlem
Venators avatar
Enligt media är rubriceringen grov olovlig underättelseverksamhet mot Sverige och mot främmande makt. Det skulle kunna handla om att försök att kartlägga vapentransporter från Sverige till Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag vet inte. Men har aldrig hört talas om ett gripande där den misstänkte får åka helikopter.

Spekulerar vilt nu... Hur var trafiksituationen med tanke på snön? Kanske nationella insatsstyrkan kördes ut med helikopter för att trafikläget var för osäkert för snabb utryckning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in