2022-11-22, 11:06
Medlem
Jebbe89s avatar
Detta inträffade i Injsö-området Saltsjö-boo. Såg helikoptrarna 500m ifrån mitt hem runt 05.50-tiden i morse, en låg lågt över trädtopparna och den andra kom upp mellan träden(från marken?) medans jag stod och tittade. Den som kom upp mellan trädtopparna flög direkt norrut medans den andra hängde kvar 3-4 minuter innan den vek av söderut.

allt detta inträffade runt Lillebovägen/Krönvägen
Citera
2022-11-22, 11:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Nja, alla behöver inte vara diplomater bara för att de springer runt i lokalerna.
Men visst, flera eller t.o.m. många är här med diplomatiskt skydd, men inte alla.

Jag tror nog att de som arbetar vid Rysslands ambassad och ägnar sig åt olaglig underrättelseverksamhet har immunitet.
Citera
2022-11-22, 11:10
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag tror nog att de som arbetar vid Rysslands ambassad och ägnar sig åt olaglig underrättelseverksamhet har immunitet.

Åsyftar de som inte nödvändigtvis har sitt arbete på ambassaden. På sin höjd har de passerkort.

Men du har rätt i att det även finns många med diplomatiskt skydd. Dessa borde man skicka ut omedelbart. Sverige vet vad de håller på med men agerar inte. Det är tid för det nu. Att agera.
Citera
2022-11-22, 11:12
Medlem
Jag brukar se black hawk helikopterstyrka lyfta från NIs bas i sörentorp.
Citera
2022-11-22, 11:13
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jebbe89
Detta inträffade i Injsö-området Saltsjö-boo. Såg helikoptrarna 500m ifrån mitt hem runt 05.50-tiden i morse, en låg lågt över trädtopparna och den andra kom upp mellan träden(från marken?) medans jag stod och tittade. Den som kom upp mellan trädtopparna flög direkt norrut medans den andra hängde kvar 3-4 minuter innan den vek av söderut.

Polishelikoptern gjorde en extremt ovanlig flygning tidigt i morse, mellan 04:50-05:10. Den flög på låg höjd från Polishögskolan i Stockholm via vattenvägar och naturreservat, för att sedan hovra över området "Kil" som tydligen ligger nära "Velamsund" (jag vet inget om dessa områden men andra kan säkert fylla i). Sedan flög den tillbaka till Polishögskolan, denna gång inte via hemliga vägar, och på normal höjd.

Edit: "Kil" stämmer med Lillebovägen/Krönvägen ser jag

Edit2: ja 05:50-06:10 ska det vara, jag tittade på zulu time, sorry
Senast redigerad av bergsturk 2022-11-22 kl. 11:18.
Citera
2022-11-22, 11:14
Medlem
Citat:

Det tror jag inte.

De som tar emot informationen kanske har diplomatisk immunitet men de som skaffar och lämnar över den till "diplomaterna" har det inte - de är sk illegalister eller helt enkelt såna som börjat sälja information.

Edit: Missade "arbetar vid Rysslands ambassad". Det stämmer då.
Citera
2022-11-22, 11:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag vet inte. Men har aldrig hört talas om ett gripande där den misstänkte får åka helikopter.
Nej, det var bara en vild spekulation.
Läser jag vad som sägs så är mina kronor på att helikoptrarna har hovrat i luften för att ha koll så att de inte lyckas dra iväg med bil när marken går in.

Med i tisdagens insats var även polisen och Försvarsmakten.
Vi stöttade Säpo i morse med två helikoptrar, säger Therese Fagerstedt, pressekreterare vid Försvarsmakten,
https://www.expressen.se/nyheter/tva...piontillslag-/

Jag gissar att det kommer klarna under dagen när det gäller hur ingripandet gått till.

Hur som helst, det börjar poppa upp många spioner nu...
Citera
2022-11-22, 11:15
Medlem
Citat:

Ligger det nära Afghanistans ambassaden? Deras ambassad finns ju i Nacka.
Citera
2022-11-22, 11:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det tror jag inte.

De som tar emot informationen kanske har diplomatisk immunitet men de som skaffar och lämnar över den till "diplomaterna" har det inte - de är sk illegalister eller helt enkelt såna som börjat sälja information.

Illegalister arbetar väl inte på ambassaden?
Citera
2022-11-22, 11:17
Medlem
Citat:

Vem bor i området?
Citera
2022-11-22, 11:18
Medlem
Citat:
Illegalister arbetar väl inte på ambassaden?

Nej - hade missat det med "arbetar vid Rysslands ambassad".

De har givetvis diplomatisk immunitet.
Citera
2022-11-22, 11:22
Medlem
Jebbe89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ligger det nära Afghanistans ambassaden? Deras ambassad finns ju i Nacka.

Nej den ligger inte i närheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in