2022-11-22, 09:51
Medlem
Hej! r ny hr p Flashback och har inte tidigare skrivit men har nu ett mne som jag skulle vilja diskutera.

mnet handlar om bengaler som fenomen och som faktiskt sak p vra svenska arenor. Mina frgor riktar sig framfrallt till de som r aktiva inom olika grupper som anvnder sig utav bengaler idag eller till er som tidigare varit aktiva nr det gller anvndning av bengaler.

Syftet med denna trd r se vad ni som r aktiva skulle tycka om alternativ till brinnande bengaler och om ni tror att en sdan sak r mjlig att skapa.

Min igng till detta mne r fljande. Jag har sedan cirka 7 r tillbaka brjat flja ett strre lag i allsvenskan. Jag brjade i samband med detta ocks beska arenan i min stad och fastnade direkt fr den lktarkultur som fanns dr. Pyrotekniken bidrog till att skapa en fantastiskt stmning och det tycker jag n idag.

Idag studerar jag industriell design och arbetar mycket med ljus och ljusdesign och det r ocks med den bakgrunden som jag vill utforska bengalen. Men jag knner att jag behver er hjlp med fljande frgor:

Hur knns det att brnna fr dig?

Hur brjade det?

Vad symboliserar bengalen fr dig? r det ett stt att provocera ? r det fr stmningen?

Hur upplever du att stmningen frndras nr en bengal tnds?

Ser du mjligheter med att ha en icke brinnande bengal?

Skulle ett icke brinnande alternativ vara en vg att g i vissa tillfllen?

Tror du att man med andra tekniker skulle kunna skapa samma effekt som bengalen skapar?

Ser fram emot era svar!
Citera
2022-11-22, 12:10
Medlem
AlbusPercivals avatar
Underbart, man skapar en grym stmning och samtidigt var det kul.

Hur brjade det?
Man kollade massa youtubefilmer och sg andra brnna samt skapa kaos man tyckte det var coolt d s man bestmde sig fr att joina grupperingarna, idag tycker man att det bara r fjantigt och de som r ldre som fortfarande r kvar tycker jag r ett gng losers, minns att de va massa gubbar i 45 rs ldern som satt och hll p.

Vad symboliserar bengalen fr dig? r det ett stt att provocera ? r det fr stmningen?

Stmningen sklart.

Majoriteten i lktaren tycker det r kul, sen finns det vissa idioter som kommit fram till en och sagt ta av maskeringen din fegis det r d ldre krringar som borde dra t helvete och kolla p sina pojkar spela med en latte i handen.

Nej det gr jag inte, det r en del av lktarkulturen, mnga tycker att knallskott r dliga men jag tycker tillomed att knallskott r en grym grej att ha p lktaren som stmningshjdare.

Det testades frut i Danmark, fick se en video p sjlva testet och jag tyckte att det var frjvligt och tramsigt.

Tror du att man med andra tekniker skulle kunna skapa samma effekt som bengalen skapar?
Det kan man skert gra, men ultrasgrupperingarna r emot modernisering av lktaren samt fotbollen s annat hade inte accepterats
Citera
2022-11-22, 12:16
Medlem
forlatforatts avatar
vet ej men det gr nog ont

Hur brjade det?

ett grej som skapar stmning

om det bara r en tycker jag det r rtt vrdelst men tnder manb dom som en del av ett tifo r det nice

finns ju smokes, flashes och massa andra grejer

finns ju redan och anvnds p inomhusidrotter

nej mardrmmen r laser och mobillampor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in