2022-11-22, 09:51
Medlem
Hej! Är ny här på Flashback och har inte tidigare skrivit men har nu ett ämne som jag skulle vilja diskutera.

Ämnet handlar om bengaler som fenomen och som faktiskt sak på våra svenska arenor. Mina frågor riktar sig framförallt till de som är aktiva inom olika grupper som använder sig utav bengaler idag eller till er som tidigare varit aktiva när det gäller användning av bengaler.

Syftet med denna tråd är se vad ni som är aktiva skulle tycka om alternativ till brinnande bengaler och om ni tror att en sådan sak är möjlig att skapa.

Min igång till detta ämne är följande. Jag har sedan cirka 7 år tillbaka börjat följa ett större lag i allsvenskan. Jag började i samband med detta också besöka arenan i min stad och fastnade direkt för den läktarkultur som fanns där. Pyrotekniken bidrog till att skapa en fantastiskt stämning och det tycker jag än idag.

Idag studerar jag industriell design och arbetar mycket med ljus och ljusdesign och det är också med den bakgrunden som jag vill utforska bengalen. Men jag känner att jag behöver er hjälp med följande frågor:

Hur känns det att bränna för dig?

Hur började det?

Vad symboliserar bengalen för dig? Är det ett sätt att provocera ? Är det för stämningen?

Hur upplever du att stämningen förändras när en bengal tänds?

Ser du möjligheter med att ha en icke brinnande bengal?

Skulle ett icke brinnande alternativ vara en väg att gå i vissa tillfällen?

Tror du att man med andra tekniker skulle kunna skapa samma effekt som bengalen skapar?

Ser fram emot era svar!
Citera
2022-11-22, 12:10
Medlem
AlbusPercivals avatar
Underbart, man skapar en grym stämning och samtidigt var det kul.

Hur började det?
Man kollade massa youtubefilmer och såg andra bränna samt skapa kaos man tyckte det var coolt då så man bestämde sig för att joina grupperingarna, idag tycker man att det bara är fjantigt och de som är äldre som fortfarande är kvar tycker jag är ett gäng losers, minns att de va massa gubbar i 45 års åldern som satt och höll på.

Vad symboliserar bengalen för dig? Är det ett sätt att provocera ? Är det för stämningen?

Stämningen såklart.

Majoriteten i läktaren tycker det är kul, sen finns det vissa idioter som kommit fram till en och sagt ta av maskeringen din fegis det är då äldre kärringar som borde dra åt helvete och kolla på sina pojkar spela med en latte i handen.

Nej det gör jag inte, det är en del av läktarkulturen, många tycker att knallskott är dåliga men jag tycker tillomed att knallskott är en grym grej att ha på läktaren som stämningshöjdare.

Det testades förut i Danmark, fick se en video på själva testet och jag tyckte att det var förjävligt och tramsigt.

Tror du att man med andra tekniker skulle kunna skapa samma effekt som bengalen skapar?
Det kan man säkert göra, men ultrasgrupperingarna är emot modernisering av läktaren samt fotbollen så annat hade inte accepterats
Citera
2022-11-22, 12:16
Medlem
forlatforatts avatar
vet ej men det gör nog ont

Hur började det?

ett grej som skapar stämning

om det bara är en tycker jag det är rätt värdelöst men tänder manb dom som en del av ett tifo är det nice

finns ju smokes, flashes och massa andra grejer

finns ju redan och används på inomhusidrotter

nej mardrömmen är laser och mobillampor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in